گوناگون

برخورد دستگاه قضایی استان قزوین با متخلفان و متعرضان محیط زیست جدی است

به گزارش خبرنگار مهر، جمال انصاری عصر یکشنبه در همایش حقوق و محیط زیست که در محل نمایشگاههای بین المللی قزوین برگزار شد، اظهارداشت: برپایی نمایشگاه و جشنواره محیط زیست و پیوند دادن آن به همه تشکلها و گروهای تخصصی ایده بسیار ارزشمندی است که می تواند نتایج خوبی داشته باشد و به فرهنگ سازی در این حوزه کمک کند.

وی افزود: چالش های محیط زیست در استان و کشور جدی است و با نگاه تخصصی و کارشناسی و حمایت همه جانبه همه دستگاههای اجرایی و مردم می توانیم نگرانی ها را کم کنیم.

انصاری تصریح کرد: بخشی از تهدیدات زیست محیطی پنهان است و برای مردم ملموس نیست اما با جزء جزء زندگی همه افراد ارتباط تنگاتنگ دارد و چون فراموش کار هستیم خیلی زود آسیبها و تهدیدات را نادیده می گیریم و از سلامت خود غافل می شویم که برگزاری نمایشگاه و همایش تذکر و یادآوری وضع موجود است تا چاره کنیم.
 
این قاضی بیان کرد: تا مسائل را درست درک نکنیم و در جریان فراز و نشیب های محیط زیست قرار نگیریم بدنبال راهکار و چاره نمی افتیم اما وقتی دچار بحران شدیم موضوع را جدی می گیریم.

IMG20161542

انصاری اظهارداشت: اصل 50 قانون اساسی و بسیاری دیگر از اصول مقدماتی وظایف قانونی افراد را مشخص کرده که با استفاده از آن می توانیم حقوق و دارایی های خود را بخوبی حفظ کنیم و نگذاریم کرامت انسانی خدشه دارشود که در این راستا ظرفیتهای قانونی می تواند ما را در ادامه مسیر حمایت کند.

وی افزود: انفال و میراث عمومی نباید با تعرض عده ای از افراد یا سازمانها تهدید شود و همه در این زمینه وظیفه داریم وارد کار شده و از حقوق عمومی حفاظت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: در توسعه اقتصادی، سیاسی و صنعتی رعایت محیط زیست باید جدی گرفته شود و آن را مانع توسعه ندانیم و به سمتی حرکت کنیم که هدف همه نگهداری از محیط زیست باشد نه تخریب آن اما بدلیل ارزش این بخش دستگاه قضایی با قاطعیت و جدیت هرجا که تهدید جدی شود و به محیط زیست تعرض شود وارد شده و با متخلف برخورد می کند.

وی افزایش فهم و درک عمومی در حوزه محیط زیست را ضروری دانست و گفت: ارتقاء درک عمومی در همه حوزه ها باید اتفاق بیفتد و با آموزش، کارگاه تخصصی و همایش و نمایشگاه در این راه گام برداریم و از همه ظرفیتهای موجود از جمله روحانیون و ائمه جمعه و جماعات، رسانه ها، تشکلها، متخصصان و کارشناسان و دانشجویان و دانش آموزان هم استفاده کنیم.

فرصتها را از دست ندهیم

این مسئول یادآورشد: گاهی اگر فرصت ها را از دست دهیم دیگر امکان جبران و بازگشت به وضع قبلی را نخواهیم داشت و زمانی هم باید هزینه های سنگینی را متحمل شویم لذا دستگاه قضایی همه نیروهای خود را بسیج کرده تا با برخورد قانونی از هر گونه تخریب و تهدید در محیط زیست جلوگیری شود.

وی افزود: دستگاه قضایی در برابرهر گونه تعرض به محیط زیست جدی است و تلاش می کند با قاطعیت و برخورد قانونی این تهدید و تخریبها را به حداقل برساند و نقش خود را در کنار سایر دستگاهها بخوبی ایفا کند.

انصاری بیان کرد: توسعه و تکامل مسائل اجتماعی در بخشهای مختلف معطوف به محیط زیست سالم است که به همه مردم تعلق دارد و غفلت در این حوزه که ثروت ملی است به همه آسیب می رساند و هزینه های بی بازگشت و سنگینی دارد.

IMG20365780


این مسئول گفت: روند بی توجهی به موضوعات محیط زیست با نداشتن برنامه مدون در دستگاههای حاکمیتی گاهی تعجب برانگیز است که برای نمونه این که برخی از مسئولان برای کاهش هزینه ها در جاده سازی حاضر می شوند مسائل زیست محیطی را نادیده بگیرند پذیرفتنی نیست.

وی اظهارداشت: رشد و توسعه متوازن باید با بهره گیری از دیدگاههای کارشناسی باشد که این کار منافاتی با محیط زیست سالم ندارد بلکه می تواند همسو با شکوفایی و تعالی یکدیگر باشد.

انصاری گفت: آنچه داریم امانتی است که باید ضمن بهره گیری از آن بتوانیم به سلامت و درستی آن را به آیندگان منتقل کنیم در غیر این صورت هرجا که محیط زیست را جدی نگرفتیم باید منتظر بحران باشیم که دیگر مدیریت نمی شود.

تعامل با مردم و برخورد با متخلف جدی است

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: سیاست دستگاه قضایی این است که با مردم تعامل کنیم تا به ما کمک شود اما با متعرضان به محیط زیست تکلیف تعاملی نداریم زیرا نمی توانیم حق مردم را ببخشیم و چاره ای نداریم با جدیت با متخلف برخورد کنیم.

وی افزود: در حوزه محیط زیست هیچ خلاء قانونی نداریم و هیچ معافیتی هم برای تخریب کنندگان محیط زیست قائل نیستیم و همکاران دستگاه قضایی با اهتمام جدی و تدبیر در حوزه محیط زیست تلاش می کنند تا سلامت مردم و جامعه به خطر نیفتد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: سیاست دادگستری حمایت جدی از فعالیتهای محیط زیست استان است و امیدواریم با تعامل منطقی و برخورد قاطع با متخلفان شاهد کاهش تهدیدهای زیست محیطی و تضمین سلامت استان باشیم.

 

در ادامه این مراسم لیلا داودی مدرس دانشگاه پیام نور قزوین در خصوص تکالیف شهروندان در حوزه محیط زیست گزارشی ارائه داد.

در پایان این مراسم از تعدادی از قضات دادگستری که در تعامل با محیط زیست بیشترین همکاری را داشتند تجلیل شد.

رئیس کل دادگستری استان و قضات شرکت کننده در این همایش تخصصی همچنین از اولین نمایشگاه تخصصی اقتصاد و فرهنگ محیط زیست استان دیدن کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا