گوناگون

برخورد قاطع مجلس با متخلفین 3000 دانشجوی بورسیه‌ای/گزارش وزارت علوم از دانشجویان بورسیه‌ای غیرشفاف است

2313093 167“حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی” نماینده مرکزی، محلات و دلیجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به رسیدگی پرونده 3 هزار نفر از دانشجویان بورسیه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: طی  سال‌های 90_89 در تاریخ کشورمان آزمون دکتری وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته انتخاب دانشجویان دکتری سلیقه‌ای بود، به این معنا که گروه‌های علمی دانشگاه‌ها با سلیقه خودشان دانشجویان دکتری را پذیرش می‌کردند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گاهی پذیرش دانشجویان دکتری از سوی گروه‌های علمی اعمال نفوذ می‌شد، تصریح کرد: در این صورت بسیاری از دانشجویانی که از استعداد وتوان علمی برخوردار بودند حذف می‌شدند.

عضو کمیسیون آموزش به نشست این کمیسیون با وزیر سابق علوم  در سال 90 اشاره و تصریح کرد: ما به وی پیشنهاد دادیم که دانشجویان دکتری به صورت آزمون عمومی پذیرش شوند و 2 الی 3 برابر ظرفیت به گروه‌های علمی معرفی شوند؛ این اقدام به نظر می‌رسید به نسبت روش‌های سابق به عدالت نزدیکتر است.

سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: اخیرا مطالبی در این راستا به گوش رسیده که به نظر می‌رسد باید دقیقتر اظهارات مسئولان بیان شود.

این نماینده مجلس بابیان اینکه در جلسه اخیری که با مسئولان وزارت علوم داشتیم مباحث به صورت عام مطرح شد، تصریح کرد: مسئولان وزارت علوم گفتند که وضعیت این 3000 نفر را استعلام می‌کنیم، ما نیز از آنان خواستیم اگر اگر نکته‌ای وجود دارد آن را به صورت دقیق، شفاف و مصداقی بیان کنند تا اختلافات صورت گرفته به صورت موردی بیان شود.

عضو کمیسیون آموزش افزود: متاسفانه تا به امروز گزارش شفاف از سوی وزارت علوم درباره پرونده این دانشجویان ارائه نشده و این درحالی است که آنان در جلسه قول دادند که این دانشجویان را تعیین تکلیف کنند، بنابراین باید اظهارنظرهای ارائه شده در این  جلسات دقیق‌تر صورت بگیرد تا حق کسی ضایع نشود.

وی تصریح کرد: بسیاری از این دانشجویان عضو هیئت علمی بوده و از سهمیه مربیان استفاده می‌کردند و بخشی از آنان نزدیک 2 سال مشغول به تحصیل‌اند و زندگی خود را بر مبنای آن برنامه‌ریزی کردند.

عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه اگر تخلفی در این راستا صورت بگیرد قطعا مجلس با آن برخورد خواهد کرد، یادآور شد: تا این لحظه وزارت علوم گزارش کلی، مبهم وغیر شفاف ارائه کرده بنابراین باید با این موضوع به طور جد مقابله کرد تا حق کسی ضایع نشود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا