گوناگون

برداشت محصول از باغهای بیمار لیموترش هرمزگان آغاز شد

81221463 5795952

امیر حمزه بهاری سه شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا وسعت باغهای لیموترش این استان را (در سال جاری ) افزون بر هشت هزار هکتار ذکر کرد.

وی با بیان اینکه حدود12هزار هکتار از سطح 20هزار هکتاری باغهای لیموترش این استان در اثر بیماری جاروک از بین رفته پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری(93-92) حدود 90 هزارتن محصول برداشت گردد که دراین صورت 35درصد کمتر از سال زراعی قبل از آن خواهد بود.

این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان میزان عملکرد باغهای لیموترش(آلوده به بیماری جاروک) این استان را که بیشترین آن در میناب و رودان قرار دارد درهرهکتار حدود 11تن ذکر کرد.

این درحالی است میزان برداشت محصول از هر هکتار در سال 84خورشیدی 16تن بود که در حال حاضر به دلیل بیماری جاروک به حدود 11تن کاهش یافته است.

فصل برداشت محصول لیموترش از باغهای رودان، میناب و بندرعباس تیرماه اعلام شده که تا شهریور ماه ادامه دارد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان آمده است به دلیل بیماری جاروک طی 10سال گذشته تاکنون حدود هفتاد درصد از باغهای لیموترش این استان حذف و امحاء شده و به همین نسبت میزان تولید محصول نیز از 300هزارتن در سالهای قبل از 84 خورشیدی به کمتر از100هزارتن در سال جاری( 93شمسی) رسیده است.

هرچند تعدادی کارگاه سنتی و یک کارخانه تولید آبلیموصنعتی در هرمزگان فعالیت دارد اما افزون بر 80درصد از لیمو های تولید شده در این استان مصرف تازه خوری دارد طوریکه مقدار زیادی از آنها طبق روال همه ساله به استان های خراسان رضوی، اصفهان، تهران، البرز و فارس بارگیری می شود.

در حال حاضرهریک کیلوگرم محصول لیموترش درجه یک درمغازه های شهر بندرعباس بین 60تا90هزار یال به فروش می رسد.

دراطلاعات منتشره وزارت جهاد کشاورزی آمده است طی یک دهه گذشته تاکنون افزون بر 15هزار هکتار از باغهای لیموترش هرمزگان و جنوب کرمان(جیرفت و کهنوج) به دلیل آلوده شدن به بیماری جاروک به کلی از بین رفته اند و 65درصد از سطح باقی مانده نیز بالای 50 درصد آلوده هستند.

تا قبل از شیوع این بیماری در سطح وسیع (سال 84) سالانه در هرمزگان حدود 300هزارتن محصول لیموترش از سطح20 هزار هکتار باغهای این استان برداشت می شد که طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حال حاضر وسعت باغها به کمتر از 10 هزار هکتار و برداشت محصول نیز به زیر100 هزار تن کاهش یافته است.ک/3

512/668

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا