گوناگون

بروز کم آبی شدید در 12 کلانشهر/ 517 نقطه در وضعیت هشدار قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، ستار محمودی با بیان اینکه 92 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود گفت: با این حال، بازده و ارزش افزوده محصولات کشاورزی ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان پایین تر است.

قائم مقام وزیر نیرو اظهارداشت: براساس آمارهای جهانی، به طور متوسط به ازای هر مترمکعب آب دو تا 2.5 کیلوگرم محصول تولید می شود، اما این رقم در کشور ما حدود یک کیلوگرم است.

محمودی ادامه داد: با یک کار بسیجی می توان مصرف آب کشاورزی را کاهش داد و رفتار مصرفی آب را نیز تغییر داد. بسیج می تواند برای مدیریت مصرف، توسعه صنعت آب و برق و عبور از بحران موتور محرک قوی برای صنعت آب و برق باشد.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری تاکنون 205 میلیمتر بارش در کشور داشته ایم که 7 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و 8 درصد در مقایسه با بلندمدت کاهش نشان می دهد بیان داشت: کاهش بارش باران در 13 استان دو رقمی گزارش شده و در مجموع در 21 استان با کاهش بارش روبرو هستیم.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره وضعیت روان آب ها نیز گفت: میزان روان آب ها در مقایسه با سال گذشته 15 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت 52 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: منابع آبی 570 شهر در سال گذشته در حالت سر به سر قرار داشت که امسال این رقم به 517 شهر کاهش یافته است، اما شمار کلانشهرهایی که با محدودیت شدید آبی مواجه هستند، از شش شهر در سال گذشته به 12 شهر افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا