گوناگون

برگزاری آئین باشکوه شب‌های احیا در گناوه/ حضور گسترده جوانان چشم‌نواز است

به گزارش خبرنگار مهر، مردم متدین و پاک سرشت شهر گناوه در نخستین شب احیای ماه خجسته رمضان و همزمان با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی (ع) در گوشه گوشه شهر گناوه آیین های ویژه این شب را به جای آوردند.

مردم با حضور در مساجد، حسینیه ها، تکایا و بقاع متبرکه در این شب سراسر نور به تلاوت قرآن کریم، خواندن ادعیه ویژه این شب‌ها، نماز خواندن و آئین معنوی قرآن به سر پرداختند.

IMG02340395

در مصلی نماز جمعه یکی از روحانیون به ویژگی‌های این شب قدر و واقعه جان‌گداز ضربت خوردن نخستین امام شیعیان گیتی امیرالمومنین علی (ع) پرداخت و سپس آیین قرآن به سر آغاز شد.

در حسینیه معتمدی گناوه نیز مردم خداجوی گناوه ضمن خواندن ادعیه مرسومه در این شبها گوش جان به  تلاوت قرآن کریم توسط قاریان ممتاز شهرستان گناوه و استان بوشهر دادند.

حضور جوانان متدین شهر گناوه در این محافل و مجالس نورانی نکته بسیار حائز اهمیتی است که در جای جای محافل و مجالس برپا شده در این شب در محلات مختلف گناوه به چشم می خورد.

IMG02341130

شب‌های قدر مهمترین برتری ماه رمضان به بقیه ماه‌ها است

امام جمعه گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح ویژگی‌های لیالی قدر و قدر و منزلت این شب‌ها اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت و ماه توبه و انابه و بازگشت به درگاه خداوند متعال است.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی گفت: خداوند فرصت بسیار خوبی را به نام ماه مبارک رمضان در اختیار بندگانش قرار داده است تا بندگانش بتوانند از این خوان گسترده وی حداکثر استفاده را ببریم.

رکنی حسینی بیان داشت: اگرچه تمام ایام و لیالی ماه رمضان از یک ویژگی خاصی برخوردار است اما آن مزیتی که در ماه رمضان نسبت به سایر ایام و لیالی آن وجود دارد، شب قدر است.

IMG02340235

وی ادامه داد: شب قدر، شب اندازه گیری اعمال است و شبی است که هم در آیات قرآن کریم و هم در روایات اهل بیت(ع) به آن اشاره شده است.

رکنی حسینی اضافه کرد: در جای جای قرآن کریم در رابطه با روز و شب قدر تاکید شده اما می دانیم که شب قدر قطعا در ماه رمضان است.

اینکه شب قدر کدامیک از این شب‌ها باشد معین نشده است

وی در ادامه افزود: اینکه شب قدر کدامیک از این شب‌ها باشد معین نشده و شاید راز عدم مشخص شدن شب قدر این باشد که مردم اهتمام و توجه بیشتری به این شب پیدا کنند.

رکنی حسینی ابراز داشت: از همین روی در روایت آمده که پیامبر اکرم (ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان رخت‌خواب خود را جمع می کرد و به حالت اعتکاف، عبادت، زار و تضرع با ذات کبریایی حق داشت.

وی عنوان کرد: خداوند فرموده که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم؛ اگرچه نزول قرآن به دو نحو امکان دارد که یکی نزول دفعی و دیگری تدریجی است و می دانیم که نزول قران یک نزول تدریجی دارد.

IMG02335171

رکنی حسینی خاطر نشان ساخت: معنای نزول تدریجی این است که قرآن در طول 23 سال به قلب منور پیامبر اکرم (ص) نازل شده و یک  نزول دفعی دارد و آن نزول دفعی قرآن در شب قدر و در شب ماه رمضان است.                          

وی متذکر شد: از همین رو خداوند می فرماید که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم؛ شب قدری که به تعبیر خداوند در سوره قدر، اگر انسان یک شب آن را درک کند مساوی با 80 سال عمریست که انسان از خدا می گیرد و هزار ماه تقریبا حدود 80 سال می شود.

برای شب قدر تاکید بر روی شب 23 ماه رمضان است

امام جمعه گناوه گفت: شب قدر، شب نزول ملایکه است و هر چیزی در شب قدر توسط ملایکه به زمین آورده می شود و شبی است که تا طلوع فجر توام با صحت و سلامتی است.

وی تصریح کرد: امیدوارم که ما هم بتوانیم در این دهه آخر ماه رمضان که احتمال دارد شب قدر در میان شب اما شواهد 19، 21 و 23 باشد، اما شواهدی وجود دارد که بیشتر تاکید بر روی شب 23 ماه رمضان است، از این فرصت الهی و طلایی حداکثر استفاده را ببریم.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه در سه شب احیای ماه رمضان در مصلی نماز جمعه گناوه آیین احیای شب های قدر برگزار می شود، گفت:  از همه مردم خوب گناوه درخواست می کنم که با حضور یکپارچه خود در محافل و مجالس حضور پیدا کنند تا بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر از این خوان گسترده الهی استفاده ببریم.

IMG02335124

حضور گسترده جوانان در شب های قدر چشم‌نواز است

مسئول هیئت خدام الحسین حسینیه معتمدی گناوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح برنامه های این هیئت در شبهای قدر اظهار داشت: برنامه های این هیئت در این ایام از ساعت 22 آغاز و تا ساعت 3.30 بامداد پایان می یابد.  

حاج احمد برازجانی گفت: برگزاری محفل انسی با قران کریم در شب 23 رمضان با حضور سید حسن حسینی و علیرضا لطفی از قاریان ممتاز استان بوشهر و پخت و توزیع خوراک نذری در شب 21 از جمله برنامه های این هیئت در این شبهای معنوی است.

وی تصریح کرد: در این شب ها شاهد حضور گسترده و پرشور جوانان در مجالس هستیم که این حضور بیانگر توجه ویژه جوانان به مسائل دینی و مذهبی است و ارزش بالایی برای شب‌های قدر قائل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا