گوناگون

بزرگترین خلیج ایران با موقعیت ویژه سزمایه گذاری

2411889 324به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛منطقه آزاد  تجاري-صنعتي چابهار در سال 1370 بدون برخورداري از قانوني مشخص فعاليت خود را آغاز و طبق تصويب نامه شماره 18808/ت28574ه مورخه 10/4/82 هيئت وزيران بنادر شهيد بهشتي و شهيد کلانتري نيز به اين منطقه ملحق شدند. رسالت و ماموريت چابهار ترانزيت کالا، تجارت منطقه اي و مبدل شدن به بارانداز کالاها و مواد اوليه منطقه اي است.
 
وسعت محدوده منطقه آزاد چابهار 14 هزار هکتاراست. درجه حرات هوا بين 8 و 41 درجه سانتيگراد در نوسان است. فاصله زميني  منطقه آزاد چابهار تا تهران 2286،زاهدان731، مشهد 1540 و سرخس در مرکز ترکمنستان 1860 کيلومتر است.
 
منطقه آزاد چابهار

اين منطقه با مساحت 140 کيلومتر مربع مشرف بر درياي عمان و متصل به سرزمين اصلي است
اين منطقه ايمن ترين، کوتاهترين و ارزانترين محل ارتباط ترانزيت و حمل مجدد کالا از آبهاي بين المللي به آسياي ميانه و قفقاز است.
 
در اين منطقه تمامي فعاليت هاي صنعتي و بخصوص صنايع غذايي دريايي و از جمله پرورش و تکثير لابستر و ميگو فعاليتي ثمربخش و پايدار خواهد بود .

يک سردخانه 5 هزار تني آماده ارائه خدمات ذخيره سازي سردخانه اي و نگهداري به فعاليت هايي نظير صنايع مواد غذايي دريايي است.
 
معرفی منطقه

چابهار درمنتهي اليه جنوب شرقي کشور جمهوري اسلامي يران قرار دارد و تنها شهر بندري ايران است که به آبهي اقيانوسي متصل است . خليج چابهار با بريدگي طبيعي و استثنايي خود، بزرگترين خليج ايران در حاشيه سواحل درياي عمان به شمار مي‌رود و نزديكترين آبراه به اقيانوس هند است.
 
اين بندر با 11 كيلومترمربع مساحت، هم عرض جغرافيايي بندر ميامي در شبه جزيره فلوريداي آمريكا است و داراي شرايط آب و هوايي دقيقاً مشابه بندر ميامي است. چابهار در 2286 كيلومتري تهران قرار گرفته است . فاصله آن تا زاهدان 721 كيلومتر و تا بندر كراچي 900 كيلومتر است.
اين بندر از خوش آب و هواترين بنادر جنوبي ايران به شمار مي‌‍رود. قرار گرفتن در مسير بادهاي موسمي شبه قاره هند موسوم به” مونسون ” در تابستان چابهار را به خنك ترين و در زمستان آن را به گرم‌ترين بندر جنوبي كشور تبديل كرده است.

 ميانگين درجه حرارت بندر چابهار 27 درجه سانتي گراد مي‌باشد. بنابراين هميشه از آب و هوايي معتدل برخوردار است و از اين نظر يکي از خوش آب و هوا ترين بنادر جنوبي ايران به حساب مي آيد. بطور كلي آب و هواي چابهار داراي حداقل تغييرات در فصول چهارگانه سال است و درجة رطوبت فقط در دو ماه از سال ارديبهشت و خرداد بالا مي‌رود. هواي شهر چابهار در تابستان از تهران خنک تر است. ميانگين بارندگي ساليانه در ين شهرستان 105 ميلي متر ثبت شده است که 64 درصد آن مربوط ميشود به ماه هي دي ، بهمن و اسفند. حد اکثر رطوبت ثبت شده 67 درصد وحد اقل آن 54 درصد مي باشد. در قديم به اين منطقه نام چهار بهار اطلاق مي شد كه رفته رفته به چابهار تبديل شده است. يكسان بودن و تغييرات اندك آب و هوايي در چهارفصل سال علت اصلي اين نامگذاري بوده است.
 
خليج چابهار, اسکله تيس و رمين , تالاب ليپار، رشته ارتفاعات فرسايش يافته، اسكله و موج شكن بريس، خليج گواتر، جنگلهاي حرا ، پديده گل افشان، روستي قديمي تيس, درختان كهنسال انجير معابد ، نسيم ملايم و فرح بخش دريا ، سواحل زيباي صخره‌اي و ماسه‌اي، دريي نيلگون با تنوع زيستي کم نظير، ارتفاعات زيبا و ديدني , طلوع وغروب آفتاب در دريا و محصولات گرمسيري متنوع از مهمترين جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري چابهار محسوب ميگردد.

همچنين بندر چابهار داري دو اسکله بزرگ مي باشد . اسکله هي شهيد کلانتري و شهيد بهشتي با ظرفيت تخليه 25 و40 هزار تن کالا مخصوص بارگيري کشتي هي باري و کشتي هي کانتينر بر هستند ,که پهلوگيري ,بارگيري و تخليه کشتي ها و فعاليت کارکنان و باربران و غيره در اسکله ها ديدني است.
 
اکثريت جمعيت بومي چابهاررا مردم بلوچ تشکيل داده اند. زبان رسمي اين منطقه فارسي مي باشد ولي مردم محلي به زبان بلوچي که از خانواده زبانهای ایرانی مشتق شده است، تکلم ميکنند.

علاوه بر دانشگاه بين المللي، از ديگر مراکز علمي که در شهر ساحلي چابهار واقع شده مرکز آموزش عالي دريا نوردي و علوم دريايي است.
 
شرایط آب و هوایی منطقه آزاد چابهار

بطور كلي بندر چابهار در منطقه ای واقع شده است كه داراي تابستانهاي گرم و مرطوب و زمستانهاي معتدل مي باشد و از نظر اقليمي بعلت بارندگي ناچيز جزء مناطق خشك محسوب مي شود همچنين عدم وجود روزهاي يخبندان و كمي بارندگي از ويژگيهاي مهم آب و هوايي اين منطقه محسوب مي شود . چابهار بعلت وضعيت جغرافيايي خاص ، داراي ساعات آفتابي بسيار زيادي در طول سال مي باشد كه از اين لحاظ بر روي كره زمين كم نظير است.

شهرستان چابهار دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک است . .
 
مزایای سرمایه گذاری درمنطقه آزاد چابهار

1- تخفیفات

1-1 تخفیف در هزینه انبارداری برای کانتینرهایی که با شناور به  منطقه آزاد  وارد می شوند .

2-1 تخفیف در هزینه تجهیزات بندری برای کانتینرهایی که با شناور به  منطقه آزاد  حمل می شوند.
3-1 تخفیف در هزینه انبارداری کالاهای صادراتی و ترانزیتی وارد به منطقه آزاد.

4-1 تخفیف حمل از مبداء به میزان 10% ارزش سیف کالا .

5-1 تخفیف در نمایندگی و خدمات پس از فروش به میزان 10% ارزش سیف کالا .

6-1 تخفیف گشایش اعتبار اسنادی (LC ) از طریق یکی از بانکهای مستقر در منطقه آزاد به میزان 25% ارزش سیف کالا.

2-تسهیلات

1-2 ارائه تسهیلات مناسب جهت واردات کالا بصورت تجاری.
2-2 ارائه تسهیلات در خصوص مابه التفاوت هزینه حمل کال.

موقعیت ویژه

– موقعیت جغرافیایی مناسب به جهت قرار گرفتن در کنار آب راه های بین المللی بعنوان مهمترین بندر ایرانی خارج از خلیج فارس با دسترسی به راههای زمینی .

– نزدیکترین مسیر به کشورهای افغانستان و آسیای میانه برای ترانزیت کالا .

– دسترسی به امکانات حمل و نقل هوایی از طریق فرودگاه چابهار با پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و امکانات پرواز شبانه روزی و تأمین سوخت مورد نیاز .

– قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ تا ظرفیت 100 هزار تن در اسکله های موجود.

– وجود آب ، برق ، ارتباطات و سوخت ارزان قیمت.

– پایین بودن دستمزدها و امکان تأمین نیروی انسانی از منطقه .

– پایین بودن تمامی تعرفه ها در مقایسه با مناطق آزاد مشابه و دسترسی به سرد خانه 5000 تنی و انبارهای بزرگ مسقف .

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا