گوناگون

بزرگترین سیستم خنک کننده پالایشگاهی کشور در آبادان وارد مدار شد

علیرضا صدرانیا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با انجام این کار علاوه بر حفاظت از محیط زیست، نیاز شرکت به برداشت آب از رودخانه اروند به میزان 95 درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه تمامی این پروژه در مراحل تکمیلی قرار دارد، اظهار کرد: در زمان حاضر سیستم آب خنک کننده مدار بسته، به عنوان بزرگترین سیستم مدار بسته پالایشگاهی کشور در پالایشگاه آبادان راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

صدرانیا مراحل اجرای طرح اصلی را شامل چهار بخش عنوان کرد و از واحدهای زلال ساز آب، واحد آتش نشانی، سیستم برج خنک کننده مدار بسته و شبکه رفت و برگشت و واحد تولید آب بدون املاح به عنوان بخشهای تشکیل دهنده این پروژه نام برد.

وی تصریح کرد: سیستم برج خنک کننده پالایشگاه که طراحی ابتدایی آن مربوط به حدود یک صد سال پیش است، به صورت یک بار گذر از رودخانه آب برداشت می کرد و پس از خنک شدن و گردش در واحدهای پالایشگاه، به طور مجدد به رودخانه باز می گشت.

مدیر پروژه تغییر سیستم آب خنک کننده شرکت پالایش نفت آبادان، یادآور شد: مدل یک بار گذر بودن، مشکلاتی برای بخشهای آبی منطقه ایجاد می کرد ضمن آنکه سیستم قدیمی به دلیل ایجاد رسوب و  خورده گی خسارات زیادی به شبکه پالایشگاهی وارد می کرد.

صدرانیا ادامه داد: مجموعه عوامل یاد شده سبب انجام یک سری تحقیقات و بررسی ها و امکان سنجی فرآیندی، اقتصادی و زیست محیطی بر روی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه در سال 88 مقرر شد سیستم جدیدی شامل برج خنک کننده و تجهیزات جانبی آن با یک سیکل بسته جایگزین سیستم قدیمی شود، گفت: طراحی سیستم جدید و وارد مدار شدن آن علاوه بر کاهش 95 درصدی نیاز پالایشگاه در برداشت آب از رودخانه، کاهش 97 درصدی پساب های خروجی پالایشگاه به آب های سطحی را نیز موجب شد.

صدرانیا با اشاره به اینکه با اجرای کامل این پروژه، سیستم قدیمی به طور کامل از مدار خارج می شود، افزود: در زمان حاضر سیستم خنک کننده مدار بسته با ظرفیت 36 هزار مترمکعب در ساعت در بخش های عمده پالایشگاه آبادان فعال است.

به گفته وی این سیستم خنک کننده مدار بسته بزرگترین سیستم خنک کننده پالایشگاهی در کشور است که تجهیزات جانبی نیز دارد.

مدیر پروژه تغییر سیستم آب خنک کننده شرکت پالایش نفت آبادان با بیان اینکه واحد تولید آب بدون املاح این پروژه نیز در دست ساخت است، اظهار کرد: طرح مذکور با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در  آتیه ای نزدیک در مدار سرویس قرار می گیرد.

صدرانیا تصریح کرد: این واحد به عنوان بزرگترین واحد آب بدون املاح پالایشگاهی کشور و برای آب شور طراحی شده است.برای این پروژه تمام ایرانی 20 میلیون یورو به صورت ارزی و 400 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه از سال 88 آغاز شده است گفت: تحریم ها سبب کندی اجرای این پروژه شده بود که در نهایت بخش نخست آن در بهمن ماه پارسال به صورت آزمایشی به مدار سرویس آمد و تا سه ماه آینده نیز به طور صد در صد این پروژه در مدار قرار می گیرد.

به گفته صدرانیا این پروژه نامزد جایزه سبز سازمان محیط زیست جهانی نیز شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا