گوناگون

بنگاه داری به نفع سازمان تامین اجتماعی نیست / هیچ دولتی نباید حق برداشت از اموال تامین اجتماعی را داشته باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در نشست مشترک با مدیران ستادی سازمان تأمین اجتماعی که بعدازظهر امروز برگزار شد با تبریک ایام ماه مبارک رمضان خطاب به مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، گفت: شما در سازمانی مهم و اساسی خدمت می کنید براین اساس باید برای آینده قشرهای مختلف کشور که معیشت و حیاتشان به این سازمان وابسته است تدبیر کنید تا شرایط زندگی آنها به نحو عقلایی قابل پیش بینی باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی در کشور برای این است که مردم در طول زندگی به خصوص در دوران کهولت که با نیازدرمانی شدید و معیشت روبرو هستند از آرامش روانی برخوردار باشند.

وی با تأکید بر اینکه جمع کثیری از کارگران و روستاییان زیر پوشش صندوق تأمین اجتماعی هستند تصریح کرد: از این جهت وظیفه شما حساس تر از سایر صندوق ها است.

لاریجانی درباره گزارش ارائه شده از سوی محمدتقی نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه، تأکید کرد: آقای نوربخش تأکید کردند که از چالش‌های شدید ابتدای کار در سازمان عبور کردند که البته همین طور بود زیرا وضعیت سازمان در شرایط نامناسبی قرار داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اموال سازمان تأمین اجتماعی متعلق به افرادی است که در طول زندگی سرمایه خود را در آنجا به ودیعه گذاشته‌اند، تصریح کرد: بهره‌برداری دولت‌ها از این صندوق از لحاظ شرعی و قانونی صحیح نیست ولی اغلب به خاطر مشکلاتی که وجود داشته از اموال صندوق استفاده شده است.

وی با یادآوری طلب 60 هزار میلیاردی سازمان تأمین اجتماعی از دولت خطاب به مسئولان سازمان تامین اجتماعی، تأکید کرد: توصیه می کنم ساز و کار قانونی طراحی کنید تا هیچ دولتی حق برداشت از اموال سازمان را نداشته باشد، علاوه بر این محدودیت هایی برای هیأت مدیره سازمان نیز در نظر گرفته شود تا امکان دادن مبالغی به عنوان قرض به دولت فراهم نباشد.

لاریجانی تصریح کرد: به طور قطع با این ساز و کار سپری برای جلوگیری از استفاده دولت ها از منابع صندوق به وجود خواهد آمد.

لاریجانی خطاب به مسئولان سازمان، تأکید کرد: توصیه می کنم مکانیزمی طراحی کنید تا امکان بازپرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی وجود داشته باشد زیرا منابع سازمان تأمین اجتماعی سرمایه ای است که شما باید برای ارائه خدمات بهتر باید از آن بهره بگیرید.

وی تصریح کرد: تامین اجتماعی را باید عمومیت داد البته با توجه به امکاناتی که می‌توانید از بخش‌های مختلف تامین کنید که یکی از آنها مطالبه بدهی هاست.

وی ادامه داد: باید طرح هایی به کار گرفته شود تا تأمین اجتماعی بتواند مطالبه خود را استیفاء کند، در این زمینه ما تمام تلاش خود را برای اختصاص منابع در بودجه سال آینده یا برنامه پنج ساله ششم که در حال تدوین است بکار خواهیم گرفت تا مطالبات سازمان وصول شود.

رئیس قوه قانونگذاری با بیان اینکه وضعیت سازمان در 10 الی 20 سال آینده باید از هم اکنون ترسیم شود، تأکید کرد: چنانچه از هم اکنون اوضاع واقعی سازمان در 20 سال آینده ترسیم نشود مشکلات جدی خواهیم داشت طبق بررسی‌هایی انجام شده گفته می شود در 20 سال آینده بیش از 60 درصد بودجه کشور باید صرف تأمین اجتماعی شود که این موضوع در توان کشور نیست.

لاریجانی خطاب به مسئولان سازمان تامین اجتماعی، ادامه داد: ضرورت دارد در این زمینه سازمان تامین اجتماعی همانند گذشته همکاری خود با مرکز پژوهش ها را ادامه دهد، ضمن اینکه کارگروهی تحت عنوان رسیدگی به مسائل تأمین اجتماعی و مشکلات صندوق ها هم وجود دارد که امکان حضور و ارائه پیشنهادات و راهکارهای شما در آنجا برای حل مشکلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه کارخانجات زیادی زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، گفت: اشکالی که به دولت گرفته می‌شود مبنی بر اینکه دولت بنگاه دار خوبی نیست به سازمان تامین اجتماعی هم وارد است، واقعیت این است که اگرچه سازمان تأمین اجتماعی به عنوان مجموعه‌ای غیردولتی مطرح شده اما در واقع یک بنگاه بزرگ با ساختار نسبتا دولتی است چنانچه شما به سمت بنگاه داری حرکت کنید نه به نفع شما و نه سیاست های کلی کشور خواهد بود.

رئیس قوه قانونگذاری با بیان اینکه بنگاه های بزرگ همانند شما اجازه اجرای درست اصل 44 قانون اساسی را نمی دهند، یادآور شد: با یک ارزیابی متوجه خواهید شد که بنگاه‌داری های بزرگ به نفع شما نیست بر این اساس باید این بنگاه ها را واگذار کنید و تنها از سود آن برای سرمایه گذاری های بهتر استفاده کنید.

لاریجانی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی باید از بنگاه‌داری‌ پرهیز کند، تصریح کرد: البته در حوزه‌هایی همچون نفت و گاز و مشتقات آن که پشتوانه مالی برای صندوق‌های سازمان خواهد بود می توانید حضور داشته باشید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت همکاری های مستمر و مداوم سازمان تأمین اجتماعی با وزارت بهداشت افزود: بدون شک بدون حمایت نزدیک شما وزارت بهداشت قادر به اجرای تئوری سلامت نخواهد بود.

وی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در پرداخت به روز مطالبات بیمه ها یادآور شد: در گذشته وزارت بهداشت به این موضوع معترض بود که منابع ابتدا به بیمه ها اختصاص پیدا می کند بر همین اساس خدمات رسانی با مشکلاتی مواجه است که با به روز پرداخت شدن امکان حل مشکلات وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی بخش مهمی از کار حوزه سلامت را بر عهده دارد، تصریح کرد: همکاری نزدیک شما با وزارت بهداشت ما را به این ارزیابی می رساند که نتیجه منابعی که اختصاص می دهیم آیا بالا بردن توانمندی در حوزه سلامت هست یا خیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا