گوناگون

بهانه‌جویی‌های جدید آمریکا برای تطویل مذاکرات هسته‌ای

بهانه‌جویی‌های جدید آمریکا برای تطویل مذاکرات هسته‌ایدر حالی که قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، دو هفته دیگر در وین برگزار شود و طی هفته‌های اخیر نیز تماس‌هایی در سطوح مختلف میان مقامات دو طرف وجود داشته، به نظر می‌رسد، آمریکایی‌ها بار دیگر بهانه تراشی در مسیر گفت‌و‌گوها را آغاز کرده‌اند! اظهارات اخیر یک مقام آمریکایی در جلسه‌‌ای مطبوعاتی، نمونه‌ای از همین امر است.به گزارش «تابناک» به نقل از «المانیتور»، در روزهای اخیر، برخی مقامات آمریکایی اظهاراتی را مطرح کرده‌اند، مبنی بر اینکه احتمال دارد دوره شش ماهه تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای تمدید شود. این مقامات، تمدید نشدن این دوره‌ را به ارائه «پیشنهادهای واقع گرایانه‌تر از سوی مقامات ایرانی، از جمله در موضوع تعداد سانتریفیوژها» منوط دانسته اند.

یک مقام ارشد آمریکایی که در روزهای اخیر، نشستی مطبوعاتی با برخی رسانه‌های آمریکایی داشته، ضمن بیان این اظهارات، از احتمال تمدید دوره شش ماهه سخن گفته است.
یک کارشناس نیز که نخواسته نامش فاش شود، گفته، مقام مذکور نسبت به چشم‌انداز رسیدن به توافق تا پایان دوره شش ماهه نخست خوشبین نبوده است.

با این حال، یکی دیگر از مقامات دولتی آمریکا در پاسخ به پرسش المانیتور درباره اینکه آیا نیاز به تمدید دوره شش ماهه وجود دارد یا خیر، گفت‌: «ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم». به گفته وی، ایالات متحده باید برای خود مشخص کند، آیا طرف ایرانی با رویکرد واقع‌گرایانه‌تری وارد مذاکرات می‌شود یا خیر.

وی افزود‌: «ما تنها منتظر پاسخ نیستیم… مباحثات جریان دارد». در حالی که قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو هفته بعد (شانزدهم تا بیستم‌ ژوئن) در وین برگزار شود، هیأت‌های کارشناسی دو طرف نیز هفته آینده در وین با یکدیگر دیدار می کنند. در عین حال، پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر احتمال برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی جهت پیشبرد روند مذاکرات مخابره شده بود؛ اما المانیتور می‌نویسد دلیل برگزار نشدن این دیدارها، این بوده که آمریکا می‌خواهد، ‌نخست از عزم ایران برای ‌اقدامات بیشتر درباره ظرفیت غنی‌سازی خود مطمئن شود.

در همین حال، رابرت آینهورن، از مقامات سابق حوزه کنترل تسلیحات در آمریکا ـ که به داشتن مواضع سخت در قبال ایران شهرت دارد ـ نیز گفته است: «برای 1+5 دشوار خواهد بود‌ تا ضرب‌الاجل بیستم ژوئیه به توافق با ایران دست یابند. دور اخیر مذاکرات، انتظارات را برآورده نکرد. انتظار می‌رفت برخی موضوعات اساسی، از جمله رآکتور اراک حل شود، ولی این گونه نشد».

المانیتور در ادامه مطلب خود نیز گفت‌و‌گوهایی با برخی مقامات کنونی و سابق و کارشناسان آمریکایی انجام داده که مضمون کلی همه آن‌ها، «عجله نداشتن» طرف غربی برای رسیدن به توافق و احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات است. در عین حال، به نوشته این سایت، هنوز هم این احتمال هست که آمریکا برای پیشبرد روند مذاکرات هسته‌ای، به گفت و گوهای دوجانبه با طرف ایرانی متوسل شود.

این مطالب و ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش، یک مقام ارشد آمریکایی دیگر نسبت به ‌توافق در بازه زمانی تعیین شده، ابراز اطمینان کرده بود؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که طرح این ادعاها در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات، همچون همیشه، تاکتیکی از سوی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و انداختن توپ به زمین طرف ایرانی باشد.

این در حالی است که پس از پایان دور قبلی مذاکرات هسته‌ای در وین، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران به صراحت اشاره کرد که دلیل ‌پیشرفت نداشتن مذاکرات، زیاده‌خواهی طرف غربی بوده و این طرف مقابل است که باید با «واقع بینی» وارد مذاکرات شود. اتفاقاً جالب همینجاست که عراقچی در سخنان خود به این نکته نیز اشاره کرد که ایران برای رسیدن به توافق عجله‌ای ندارد و حاضر نخواهد شد برای رسیدن به توافق در زمان تعیین شده، هر شرایطی که طرف مقابل تعیین کرده، بپذیرد.

بر این اساس، به نظر می رسد طرف آمریکایی که بهانه‌هایش برای جوسازی علیه ایران در مذاکرات به پایان رسیده، تلاش دارد رویکردها و ادبیات مقامات ایرانی را مصادره به مطلوب کرده و از آن علیه ایران بهره گیرد؛ رویکردی که البته پیش از این بارها ثابت شده راه به جایی نخواهد برد و ایران تنها توافقی را خواهد پذیرفت که مبنای آن، احترام متقابل و به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت ایران باشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا