گوناگون

بهسازی فرسودگی فضای درمانی استان مرکزی نیازمند عزم جهادی است

81223860 5800040

به گزارش ایرنا، ˈعباس رجاییˈ روز چهارشنبه در بازدید از بیمارستانهای ولیعصر (عج) و آیت الله خوانساری اراک افزود: طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به عنوان مرکز درمانی مادر تخصصی استان از مسایل جدی و اولویت دار حوزه سلامت است که با طولانی شدن عملیات آن چالش های متعددی در کیفیت خدمات رسانی درمانی ایجاد شده است.

وی توضیح داد: این طرح با گذشت هشت سال هنوز پیشرفت فیزیکی زیر 15 درصد دارد و با اعتبارات تخصیصی فعلی ساخت آن تا 20 سال آینده هم میسر نمی شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تدابیر اندیشیده شده در استان مبنی بر فروش خوابگاه دانشجویی حضرت معصومه (س)و استفاده از ظرفیت خیران برای تامین منابع ساخت نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اگرچه ممکن است برخی گره ها را بگشاید اما ناکافیست.

رجایی ادامه داد: برای نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک به برنامه دقیق و مناسبی در استفاده از منابع وزارتخانه ها و عزم تمامی بخش های استان اعم از دولتی ها و خیران نیاز است.

وی توضیح داد: مدیریت ارشد اجرایی استان باید در ارتباط نزدیک با مجمع نمایندگان بستر مذاکرات با وزارتخانه های نفت و مسکن و شهرسازی را به منظور مشارکت آنها در طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) با جدیت دنبال کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب خاطرنشان کرد: استان مرکزی موقعیتی حساس در کردیدور ارتباطی شرق به غرب کشور دارد و استقرار قطب چهارم صنعت کشور در این منطقه لزوم ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی برای این استان را ضروری کرده که در این عرصه وزارتخانه های نفت و صنعت باید به یاری استان بیایند.

وی در جریان بازدید از بیمارستان آیت الله خوانساری اراک نیز گفت: واقعیت آن است که استان مرکزی در شاخص های سرطان جز مناطق خاص کشور است و می طلبد برنامه های مطالعاتی و تقویت زیرساختهای تشخیصی و درمانی در این بخش توسعه یابد.

رجایی گفت: آلودگی های محیطی از عوامل شناخته شده در پیدایش سرطان ها هستند و ساماندهی پسماندهای عفونی بیمارستانی و مدیریت بهینه پسماندهای شهری در این خصوص مهم است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک باید علاوه بر ساماندهی مناسب پسماندهای عفونی و بیمارستانی نظارت جدی بر منابع آب ، خاک و هوا را در دستور کار داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در جریان این بازدید گفت: استان مرکزی از نظر نیروهای انسانی و متخصص در حوزه درمان شرایط خوبی دارد اما غیراستاندارد بودن فضاهای فیزیکی درمانی، پراکندگی آنها در سطح و فرسودگی بناها عاملی برای کاهش کیفیت خدمات و در بسیاری موارد ایجاد نارضایتی در مردم می شود.

دکتر ˈحسن طاهر احمدیˈ افزود: بیمارستان ولیعصر (عج) اراک یکی از مهمترین مراکز حادثه و سوانح کشور است و با وجود همه کاستی ها تلاش بر ارائه خدمات مطلوب به مراجعان است.

وی توضیح داد: این مرکز در اغلب موارد ضریب اشغال تخت بالای یکصد درصد دارد و کمبود نیروی پرستاری موجب شده که پرسنل موجود فشار مضاعف کار را تحمل کنند.

وی عنوان کرد: مجموعه سلامت استان آماده هر گونه همگرایی با مدیران اجرایی و نمایندگان مجلس در تامین منابع مالی جدید برای نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) و سایر مراکز فرسوده و قدیمی درمان استان است.

طاهر احمدی خاطرنشان کرد: در بسته ابلاغی سیاستهای سلامت که ابتدای امسال توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت تاکید ویژه بر پزوهش های کاربردی در راستای شناخت عوامل بیماری زا و آلاینده محیطی شده است و به همین منظور با تشکیل کمیته ای متشکل از دستگاه های متولی قرار است مطالعه جامع عوامل خطر سلامت استان تهیه شود.

طرح نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) اراک از سال 84 آغاز شده و قرار است در 13 طبقه با 320 تخت بیمارستانی احداث شود.

این طرح تاکنون تنها 25 میلیارد ریال اعتبار داشته درحالیکه برآورد اعتبار مورد نیاز آن 870 میلیارد ریال است.

بیمارستان آیت الله خوانساری اراک از سال 85 تاکنون با 28 تخت بستری و 15 تخت سرطانی و امکانان شیمی درمانی و رادیوتراپی به عنوان قطب فعال سرطان شناسی غرب کشور فعالیت دارد.ک/2

560/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا