گوناگون

بورس بازیافت و پسماند ایجاد می شود

81192994 5746878

به گزارش ایرنا، محمد مجابی روز یکشنبه در حاشیه نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روزانه 60 هزار تن زباله در کشور تولید می شود که اگر به صورت صحیح بازیافت شود ثروت زیادی خواهد بود.

وی افزود: حجم انبوهی از زباله در شهرها رها شده در حالی که می توان با مدیریت صحیح ایجاد شغل کرد و با استفاده از فناوری از این حجم انرژی تولید کرد.

مجابی گفت: مدیریت پسماند در کشور بسیار ضعیف است و کمترین استفاده از این ثروت پنهان نصیب کشور می شود، از این رو بورس می تواند کمک بزرگی در مسیر بازیافت و تبدیل آن به ثروت کند.

وی افزود:اکنون بالاترین حجم بازیافت در کشور مربوط به محصولات نفتی و روغنی است که تمام آنها به چرخه مصرف بازمی گردد، در بخش بازیافت کاغذ، ضایعات پلاستیکی ( پت ) و فلزات تا حدی خوب کار شده است اما نیاز به گسترش دارد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بورس در زمینه موارد خاص بازیافت ظرفیت خوبی دارد از این رو پیشنهاد ایجاد بورس بازیافت و پسماند را به سازمان بورس دادیم و اکنون مطالعات آن با کمک شهرداری تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی راه اندازی شود.

وی درباره بازیافت آب در کشور گفت: بازیافت آب هنوز مسیر درستی را در پیش نگرفته است و بسیاری از منابع آبی هدر می رود، این درحالیست که ایران کشوری است با اقلیم خشک و نیمه خشک و حفظ منابع آبی از اهمیت زیادی برخوردار است اما بازیافت آب به خوبی انجام نمی شود.

به گفته وی بحث بازیافت آب برای اینکه وارد بورس شود هنوز راه طولانی در پیش دارد.

وی ادامه داد:حذف کاغذ یکی از اقدامات خوبی است که در بورس کشور در حال انجام است و به جای آن از روش های الکترونیک استفاده می کند.

مجابی اظهارکرد: بر اساس ماده 191 برنامه پنجم توسعه باید به حرکت به سمت ایجاد دولت سبز باشد بر این اساس تمامی دستگاه ها موظف شدند 1 درصد از کل اعتبارات خود را صرف فعالیت های زیست محیطی کنند تا دولت سبز محقق شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه 7 میلیون شخص حقیقی و حقوقی در بورس حضور دارند و کاغذ از تمام فعالیت های آنها حذف شود ، حجم زیادی از تولید پسماند کاغذ جلوگیری خواهد شد بنابراین باید تمام دستگاه ها این روند را در پیش گیرند.

مجابی گفت: با توجه به نگاهی که در دولت یازدهم در زمینه حفظ محیط زیست و اقتصاد سبز وجود دارد، با برنامه ریزی اصولی در مدت زمان کوتاهی به دولت سبز خواهیم رسید.

وی افزود:دکتر روحانی در برنامه های محیط زیستی خود به 3 محور اساسی، حفاظت از محیط زیست ، اصلاح ساختار محیط زیستی کشور و اقتصاد سبز اشاره کرده است که باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد:موضوع اصلاح ساختار فقط مختص سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه باید تمام سازمان ها و نهادها به این موضوع توجه کنند و از بخشی نگری در مورد مسایل زیست محیطی دوری کنند.

وی با بیان اینکه بخشی نگری یکی از معضلات محیط زیست کشور است گفت: این موضوع باید به کل نگری تبدیل شود زیرا وضعیت کنونی منابع آب حاصل بخشی نگری در موضوع سد سازی است و یا وضعیت دریاچه ارومیه نتیجه بخشی نگری به بخش کشاورزی است بنابراین این روند باید متوقف شود.

مجابی درباره اقتصاد محیط زیست توضیح داد: دراین بخش باید ارزش های زیست محیطی تمام نهادها مشخص شود و اینکه فعالیت های آنها به چه میزان به محیط زیست آسیب وارد می کند تا در صدد برطرف کردن نواقص فعالیت های خود برآیند، در ماده 59 قانون برنامه پنجم آمده که باید نهادهای زیست محیطی ارزش گذاری اقتصادی شوند.

وی گفت:ایجاد صندوق ملی محیط زیست یکی دیگر از اقدامات سازمان محیط زیست است که در حال انجام است، ایجاد این صندوق در برنامه چهارم توسعه دیده شده بود و باید در دولت قبلی راه اندازی می شد که این کار انجام نشد اما اکنون در حال طی کردن مراحل پایانی است، ارکان آن شکل گرفته و 2 تا 3 ماه آینده فعالیت اجرایی آن آغاز می شود.

مجابی افزود:با استفاده از اعتبار این صندوق می توان به سازمان ها و نهادهایی که فعالیت آنها به محیط زیست آسیب وارد می کنند وام داد تا نقص بخش تولیدی خود را برطرف کنند. اعتبار این صندوق از جرایم زیست محیطی، عوارض زیست محیطی و بخش های داخلی و خارجی تامین می شود.

وی گفت: همچنین مصرف انرژی و آب در کشور بسیار بیشتر از حد استاندارد جهانی است، میزان بارندگی در کشور یک سوم جهانی است در حالی که میزان مصرف آب در کشور بسیار بالاست، 13 سال از دوره خشکسالی در کشور می گذرد بنابراین اگر بخواهیم با همین روش از منابع آبی استفاد کنیم در آینده ای نه چندان دور دچار بحران خواهیم شد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست به بیمه زیست محیطی اشاره کرد و افزود: فعالیت بسیاری از دستگاه ها اثرات زیست محیطی جبران ناپذیری به همراه دارد بنابراین باید در این نهادها بیمه با رویکرد زیست محیطی صورت گیرد، باید در بیمه های زیست محیطی استانداردهای لازم رعایت شود تا مورد قبول بیمه گر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد یک سری تکالیف بر عهده تولید کنندگان گذاشته شده است گفت: به عنوان مثال تولید کنندگان موظفند یک در هزار تولیدات خود را برای محیط زیست هزینه کنند که این مساله نشان دهنده اهمیت حفظ محیط زیست است که باید جدی گرفته شود.

مجابی اظهار کرد: از آنجا که محیط زیست یک مقوله جهانی است بنابران مجلس ژاپن تصمیم گرفته است مبلغ یک میلیون دلار برای نجات دریاچه ارومیه هزینه کند .

همچنین حامد سلطانی نژاد مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه ( سهامی عام) گفت: این شرکت اقدامات زیست محیطی خوبی در زمینه حذف کاغذ انجام داده است، این شرکت سال 93 را سال توسعه خدمات الکترونیک و کمک به حفظ محیط زیست نامگذاری کرده و سامانه ای برای توسعه این گونه فعالیت ها طراحی کرده است.

وی اظهار کرد: از این رو از مسوولان سازمان محیط زیست درخواست کردیم تا در این نمایشگاه بورس حضور یابند تا زمینه همکاری های وسیع تری فراهم شود.

علمی ( 3 ) **9014**1440

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا