گوناگون

بوسني؛ رقيب آشنا براي فوتبال ايران

 تيم ملي فوتبال بوسني يکي ديگر از حريفان تيم ملي فوتبال کشورمان درجام جهاني 2014 برزيل امروز از زواياي گوناگون مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

* بوسني

بعد ازجنگ جهاني دوم بوسني به عنوان يکي از ايالت‌هاي جمهوري سوسياليستي يوگسلاوي وجود داشت اما بعداز فروپاشي اين کشور جمهوري بوسني هرزگوين در يک همه پرسي استقلال يافت و اعلام موجوديت کرد.

* سياست بوسني

در حال حاضر رياست جمهوري در اين کشور هر 8 ماه يک بار بين يک صرب، يک بوسنيايي و يک کروات در گردش است. مجلس مسئوليت قانونگذاري در بوسني را بر عهده دارد و احزابي همانند دموکرات، اتحاد دموکراسي کروات و راه راست در اين کشور مشغول به فعاليت هستند.

* اقتصاد بوسني

توليد ناخالص بوسني در حدود 29.89 ميليارد دلار است که درچند سال گذشته رشد کرده و بيش از يک ميليون نفر نيروي کار بوسني را تشکيل مي‌دهند و حدود 45 درصد نرخ بيکاري در اين کشور وجود دارد. يک چهارم جمعيت بوسني زير خط فقر زندگي مي‌کنند.صادرات اين کشور شامل فلزات،‌البسه و چوب است. واردات اين کشور هم شامل ماشين‌آلات، مواد شيميايي و مواد غذايي است.

* فوتبال بوسني

تيم ملي فوتبال بوسني با حضور در جام جهاني 2014 برزيل براي اولين بار در چنين مسابقاتي شرکت مي‌کند. اين تيم پيش از اين در هيچ جام جهاني و يا جام ملت‌هاي اروپا شرکت نکرده است. نخستين بازي رسمي بوسني در سال 1993 مقابل تيم ملي فوتبال کشورمان بود که در آن بازي سه بر يک بازيکنان ايران را شکست دادند. اما بهترين پيروزي بوسني برد 7 بر 0 در ديدار با استوني به دست آمد و سنگين‌ترين شکست تيم ملي بوسني باخت 5 بر 0 به آرژانتين در سال 1998 بوده که اين دو تيم در جام جهاني باز هم با هم، هم گروه هستند.

* نظر کارشناس

جواد زرينچه/ به هر حال تيم فوتبال بوسني شالوده يوگسلاوي است و نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار بهتر شده است. بوسني هميشه در سال‌هاي اخير تيم‌هاي خوبي داشتند و فکر مي‌کنم اين براي بار اول است که مي‌تواند در اين مسابقات شرکت کند. اين مسئله نشان مي‌دهد که آنها مشکلات گذشته را فراموش کرده‌اند و به ورزش اهميت مي‌دهند.بوسني بازيکنان در سطح اول ليگ‌هاي اروپايي دارد و مي‌خواهند خود را در اين مسابقات نشان بدهند و خاطره خوبي از خود به جاي بگذارند. آنها مي‌خواهند نمايش خوبي داشته باشند. در مجموع بوسني بازيکنان خوبي دارد که مي‌توانند در نتيجه تيم تاثيرگذار باشد. آنها تيم جوان و شادابي دارند و در بازي‌هاي دوستانه هم توانستند نتايج خوبي بگيرند.ايران و بوسني در اين گروه تيم‌هاي ناشناخته‌اي هستند که با دو تيم آرژانتين و نيجريه متفاوت بازي مي‌کنند. آرژانتين و نيجريه با يکديگر تاکنون بازي کرده‌اند و نسبت به هم شناخت دارند اما با توجه به اينکه ايران و بوسني سردرگم بازي خواهند کرد شايد دو تيم آرژانتين و نيجريه نتوانند بازي هميشگي خود را داشته باشند.بوسني نسبت به گذشته بسيار پيشرفت کرده است. در گذشته کمي اين تيم دچار گرفتاري‌هايي بود اما هم‌اکنون بازي متفاوتي نسبت به قديم دارند. تيم ملي ايران در بازي آخر مقابل بوسني قرار خواهد گرفت و بايد ديد که اين دو تيم در 2 بازي گذشته خود چه نتايجي کسب کرده‌اند و به دنبال چه رتبه‌اي هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا