گوناگون

بیش از 3 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان همدان، زیر کشت چوب است

2318239 590

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان؛ محمدرضا ابراهیمی با اشاره به زراعت چوب در استان همدان افزود: زراعت چوب باعث رونق اقتصادی و جلوگیری از واردات چوب از سایر کشورها به داخل می‌شود.

 وی با بیان معایب چوب‌های وارداتی افزود: این چوب‌ها به علت داشتن آفات و امراض باید به صورت پوست‌کنده وارد کشور شوند، همچنین چوب‌ها از کشورهایی با آب و هوای مرطوب وارد می شود که به دلیل خشک ‌بودن آب و هوای کشورمان کیفیت خود را از دست داده و به چوب درجه دو یا سه تبدیل می‌شوند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه در بخش زراعت چوب از گونه‌های سریع ‌رشد استفاده می‌شود گفت: در هر هکتار از جنگل طبیعی در کشور بین سه تا پنج متر مکعب چوب تولید می‌شود که این رقم در بخش زراعتی بسیار بیشتر است.
وی با بیان اینکه گونه‌های اصلاح‌شده رشد بهتر و تولید بیشتری دارد، بیان کرد: صنوبرهای اصلاح‌شده در بخش زراعت چوب، بین 8 تا 12 سال آماده بهره‌برداری می‌شود.
همتی خاطرنشان کرد: از سال 73 تحقیقاتی روی گونه‌های چوب صنوبر انجام شده که در این زمینه گونه‌های با رشد بالا از گونه‌های بومی کشت شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: بیش از 3 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان همدان، زیر کشت چوب است که سالیانه در هر هکتار 27 متر مکعب چوب تولید می‌شود.
وی ، صنوبر را با توجه به محدودیت دمایی، بهترین گونه برای تولید چوب در استان برشمرد و افزود: صنوبرکاری از سال 83 در استان همدان آغاز شد .
وی خاک‌هایی با بافت سبک و آب کافی را از موارد نیاز کاشت صنوبر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، صنوبر بیشتر در شمال استان همدان و در شهرهای ملایر، نهاوند، اسدآباد و بهار کشت می‌شود.
همتی گفت: افرادی که نیاز به تسهیلات دارند، از طریق اداره منابع طبیعی استان حمایت شده و با دریافت وام و درصورت درخواست صنوبر، بدون دریافت وام می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.
وی گفت: هر چه فاصله کاشت صنوبر در بخش زراعت چوب بیشتر باشد نور کافی به این درختان می‌رسد و کیفیت بهتری دارند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ادامه با تشریح مراحل کاشت نهال‌ها در نهالستان قدس ملایر مطرح کرد: مساحت این نهالستان 14 هکتار است و دو نوع نهال ریشه‌ای و کیسه‌ای در آن کشت می‌شود.
وی اقاقیا، زبان‌گنجشک، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای و کاج سیاه را از انواع نهال‌های کشت شده در این نهالستان عنوان کرد.
وی افزود: نهالستان قدس ملایر تنها مرکز تولید نهال استان همدان است و فروردین امسال افزون بر 3 هزار هکتار صنوبرکاری در نهالستان قدس ملایر کاشته شد.
همتی در ادامه با بیان اینکه در هر هکتار نهالستان 50 تا 75 هزار اصله نهال تولید می‌‌شود، اظهار داشت: با توجه به قابلیت موجود، سالانه 700 تا یک میلیون نهال در این نهالستان تولید می‌شود که در حال حاضر به خاطر کمبود اعتبارات 300 تا 400 هزار اصله نهال تولید می‌شود.
وی گفت: سال گذشته 310 هزار اصله نهال در استان توزیع شد که این غیر از نهال‌های صنوبر بوده و در بخش زراعت چوب توزیع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا