گوناگون

تاثیر امواج اقیانوسی بر تسریع ذوب یخ‌ها

نتایج مطالعه انجام شده در نیوزیلند نشان داد امواج اقیانوسی نیز می‌توانند در متلاشی‌ کردن صفحات یخی عظیم و تسریع روند ذوب یخ‌های قطبی نقش داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نتیجه این تحقیق حاکیست، امواج اقیانوسی بیش از آنچه در گذشته تصور می‌شد یخسارها (صفحات عظیم یخی) را تکان می‌دهند و در افزایش سرعت ذوب شدن آنها و تبدیل این یخسارها به یخچال‌های طبیعی شناور نقش دارند.

دکتر «آلیسون کوهو» و تیم تحقیقاتی‌اش از موسسه ملی تحقیقات آب و اتمسفر در نیوزیلند گفت: امواجی که سه متر یا بیشتر ارتفاع دارند می‌توانند در ذوب کردن یخ‌های عظیم قطبی تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

یخسارها به لحاظ نقشی که در تنظیم شرایط جوی دارند حائز اهمیت هستند. به طور مثال یخسارها منعکس‌کننده تشعشعات خورشیدی هستند همچنین به کنترل الگوهای هوا و معتدل ساختن درجه حرارت اقیانوس کمک می‌کند. هرچند لازم است تحقیقات بیشتری برای درک رفتار این توده‌های عظیم یخی انجام شود.

به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، اگرچه گرم شدن زمین فاکتور مهمی در تعیین اندازه و رفتار یخسارها است اما کارشناسان معتقدند تغییرات جوی می‌تواند موجب وقوع طوفان‌های اقیانوسی وسیع‌تر و شدیدتر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا