گوناگون

تاخیر ۱۱ ساله در اجرای سد ایوشان

نماینده‌ی مجری سد ایوشان گفت: علت تأخیر ۱۱ ساله در این پروژه کمبود اعتبارات و بعضاً اعتبارات قطره چکانی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی لرستان،«کریم عالی‎نژاد» در جمع خبرنگاران افزود: سد مخزنی ایوشان در فاصله ۱. ۵ کیلومتری بالادست روستای ایوشان گلستان و ۵۷ کیلومتری شهر خرم‎آباد برروی رودخانه هرود واقع شده که مساحت حوضه‌ی آبریز رودخانه هرود تا محور سد مخزنی ۱۲۰ کیلومترمربع است.

وی ادامه داد: این سد از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته ناتراوای رسی است که حجم آن ۵۲ میلیون مترمکعب است که ۳۴ میلیون مترمکعب آن صرف کشاورزی و بقیه برای زیست محیطی، تبخیر و نشتی در نظر گرفته شده است.

نماینده‌ی مجری سد ایوشان با تأکید براینکه حجم بدنه سد ۳ میلیون و ۲۵۰ مترمکعب و طول تاج آن ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر است، گفت: این سد با هدف تأمین آب کشاورزی مطمئن برای اراضی دیم و مستعد پایاب در دشت ایوشان به میزان 4350 هکتار خالص یا 5100 هکتار ناخالص، تأمین کمبود آب شبکه احداث شده در دشت چغلوندی با استفاده از آب برگشتی شبکه و اختصاص از آب تنظیمی، جلوگیری از خسارت‌های سیلاب‎های بزرگ بهاره رودخانه هرود به اراضی پائین‌دست و روستاهای مجاور و فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی به‌ویژه با توجه به زیبایی‌های بکر و طبیعی منطقه احداث شده است.

عالی‌نژاد با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در اردیبهشت ۸۲ آغاز شده است، ادامه داد: علت تأخیر ۱۱ ساله در این پروژه کمبود اعتبارات و بعضاً اعتبارات قطره چکانی بوده است البته در چند سال اخیر اعتبارات خوبی به این مهم تزریق شد به‌گونه‌ای که امسال ۱۶ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه در مجموع تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای سد، تملک اراضی و… هزینه شده است و ظرف یک ماه آینده سد به اتمام می‌رسد، یادآور شد: این درحالی است که شبکه‌ی پایاب این سد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۸ میلیارد تومان برای شبکه‌ی آن هزینه و برای اتمام شبکه به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نماینده‌ی مجری سد ایوشان یادآور شد: یک ساختمان در ۲ طبقه با مساحت 2000 مترمربع در کنار این پروژه برای پرسنل آب منطقه‌ای استان جهت گردشگری در نظر گرفته شده که طبقه هم‌کف آن شامل اتاق تجهیزات، و قسمت‌های اداری، سالن آمفی‌تئا‌تر و نمایشگاه و طبقه دوم دارای ۹ سویت است و قطعاً یکی از ساختمان‌های نمونه سدهای کشور است البته برای تأمین انرژی و روشنایی تاج سد نیز از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه از طریق گردشگری می‌تواند درآمدزایی زیادی داشته باشد اما متأسفانه برخی تنگ نظری‎‌ها در این باره دردسرساز است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا