گوناگون

تامین داروهای مورد نیاز بیمارستانهای دولتی/ رعایت سهم پرداختی بیماران بستری

به گزارش خبرنگار مهر، اجرای طرح تحول نظام سلامت با هدف کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم و ارائه خدمات با کیفیت، از 15 اردیبهشت ماه امسال در سطح بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی سراسر کشور آغاز شده و در طول این چند روز، وزیر و معاونین وزارت بهداشت به همراه روسای دانشگاههای علوم پزشکی، از نزدیک بر روند اجرای این طرح نظارت کرده و در جریان کمبودها و مشکلات آن قرار گرفته اند.

وضعیت طرح در همسایگی پایتخت

دكتر محمدحسن ناصري رئيس دانشگاه علوم پزشكي البرز با حضور در بیمارستانهای استان از نزديك روند اجراي  طرح تحول نظام سلامت را مورد بررسي قرار داد و گفت: این طرح شامل بسته هاي مختلف حمايتي است كه يكي از آنها كاهش پرداخت از جيب بيماران است. بر اساس اين قانون بيماران بستري در بيمارستان هاي دولتي تنها 10 درصد از هزينه هاي درماني را پرداخت مي كنند. البته ساكنان مناطق روستايي، عشاير، افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني و تحت تكفل بهزيستي 5 درصد اين خدمات را پرداخت مي كنند.

وی افزود: بر اساس اين طرح ما موظف هستيم داروهاي مورد نياز بيماران بستري را در همان مركز ارائه دهيم.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي البرز گفت: اين طرح نگاه ويژه اي نیز به گسترش زايمان طبيعي و كاهش آمار زايمان ها با روش سزارين دارد.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه رشد آمار سزارين در ايران رقمي بالاي 54 درصد است. پيش بيني شده است كه با اجراي اين طرح حدود 10 درصد آمار سزارين در كشور كاهش پيدا كند.

ناصری تصريح كرد: اين طرح فقط مختص به بيمارستان دولتي و بيماران بخش بستري است و بيماران سرپايي، درمانگاه ها و مراكز خصوصي را شامل نمي شود. و تا كنون نیز با توجه به مديريت صحيح انجام شده مشكلي در اجراي اين طرح رخ نداده است و اين طرح به خوبي در استان در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: هر كس كه داراي كارت هويت ملي ايراني باشد، تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد و مي تواند از مزاياي طرح تحول نظام سلامت بهره مند شود.

انجام 107 مورد بازدید از مراکز درمانی و بیمارستانهای مازندران

دکتر ایوب برزگرنژاد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به منظور اجرای مطلوب طرح تحول نظام سلامت در این استان، طی 4 روز اول برنامه 107 مورد بازدید از 23 مرکز آموزشی درمانی و بیمارستانهای سطح استان انجام دادند.

وی به تشریح اقدامات و عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص برنامه تحول نظام سلامت پرداخت و افزود: دراین راستا، 108 جلسه در ارکان مختلف برنامه تحول نظام سلامت شامل  4جلسه ستاد اجرایی دانشگاه ، 11 جلسه دبیرخانه ستاد اجرایی ، 6 جلسه کمیته های فنی و 17 جلسه ستاد اجرایی شهرستان و 69 جلسه ستاد اجرایی بیمارستانهای استان برگزار شد.

برزگرنژاد با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی – تخصصی برای دستیابی به پاسخ مشترک و ایجاد وحدت رویه و پاسخگویی به ابهامات بیمارستانها افزود: جلسات توجیهی آموزشی برای اعضاء هئیت رئیسه، مدیران ستادی، مسئولین شبکه های بهداشت و درمان و مسئولین تیم مدیریتی بیمارستانهای تابعه همراه با برگزاری آزمون تعیین سطح آگاهی از تمامی شرکت کنندگان از دیگر اقدامات برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مازندران بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در این مدت جلسات آبشاری آموزش برای تمامی کارکنان و مسئولین بیمارستانهای  23گانه استان و برگزاری جلسات توجیهی موردی  و منطقه ای با گروه مدیریت بیمارستانها برای کمک به رفع ابهامات و حل مشکلات مشترک بین آنها برگزار شد.

برزگرنژاد با اشاره به اینکه اطلاع رسانی به مردم در خصوص شروع برنامه تحول نظام سلامت در محیط بیمارستانها و از طریق تلفن پاسخگویی 1590 و پاسخگویی SMS صورت گرفت، اظهار داشت: راه اندازی مرکز پاسخگویی 1590  و انجام آموزشهای لازم برای ستاد هدایت و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه ها – برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولان سازمانهای بیمه گر پایه برای حل مشکلات ارجاع بیماران در مسیر پزشک خانواده- ارزیابی رضایتمندی بیماران بستری و ترخیص شده از نتایج برنامه کاهش  پرداخت بیماران بستری از دیگر اقدامات دانشگاه برای اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است.

وی تصریح کرد: روزانه گزارشات ارسالی از مراکز در خصوص آمار زایمان ها و افزایش نسبت زایمان طبیعی به سزارین و صورت حساب های بیماران بستری بررسی می شود که در این راستا طی  4 روز  اول اجرای برنامه تحول نظام سلامت 157 مورد زایمان در بیمارستانهای استان انجام شده که موارد زایمان های طبیعی آنها رایگان بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به انجام تغییرات مورد نیاز در سیستم HIS بیمارستانهای 23 گانه استان، افزود: با بررسی منظم سیستم HIS بیمارستانهای استان به طور متمرکز در ستاد معاونت درمان مشخص شده که پرداخت سهم  10 درصدی توسط بیمار رعایت شده و اصلاحات مورد نیاز در حال انجام است.

ابراز رضایت معاون وزیر بهداشت از نحوه اجرای طرح

دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در بازدید از بیمارستانهای استانهای گلستان و مازندران از نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در این بیمارستانها ابراز رضایت کرد.

وی با حضور در بیمارستانهای 5 آذر، طالقانی و صیاد شیرازی در استان گلستان و همچنین بیمارستانهای چالوس، نور، نوشهر، آمل، آیت اله روحانی بابل، امام خمینی، زارع، بیمارستان قلب و اطفال و روان پزشکی ساری در استان مازندران از نزدیک در جریان نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت قرار گرفت.

حریرچی در خصوص فرآیند اجرای این طرح گفت: ضمن بازدید به عمل آمده در استانهای مازندران و گلستان مشخص شد هر دو بسته خدمتی شامل برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی و برنامه ترویج زايمان طبيعي به طور کامل در حال اجراست که لازم است از مسئولان و کارکنان دانشگاههای این دو استان تشکر کنم.

17 زایمان طبیعی رایگان در اردبیل/ 45 زایمان طبیعی رایگان در زنجان

در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهر اردبیل؛ 17 زایمان طبیعی در بیمارستان دولتی علوی اتفاق افتاده که همگی مادران بدون هزینه و بصورت رایگان ترخیص شدند.

محمد ذاکر توسلی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در راستای طرح نظام سلامت و اجرای بسته حمایتی ترویج زایمان طبیعی، 17 مورد زایمان طبیعی در بیمارستان علوی اردبیل از آغاز این طرح اتفاق افتاد که همگی این مادران بصورت رایگان و بدون هزینه از بیمارستان مرخص شدند.

بنابر این گزارش دبیر کميته اطلاعات و اطلاع رسانی ستاد اجرایی برنامه های تحول نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز از انجام 45 زایمان طبیعی در این استان خبر داد.

اسماعیل رحمانی افزود: از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت 853 بیمار بستری نیز در بیمارستان های این استان براساس رعایت دستورالعمل این طرح مبنی بر کاهش هزینه های درمان و عدم ارجاع بیماران برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان ترخیص شدند.

بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیمارستان امام خمینی(ره)

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) از نزدیک با بیماران، مسئولین و پرسنل این بیمارستان دیدار و گفتگو کرد و در جریان اجرایی شدن این طرح قرار گرفت.

وی گفت: خوشبختانه با ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری چشم انداز بسیار خوب و روشنی در این عرصه بوجود آمده است که در نهایت منجر به تامین، حفظ و ارتقای سلامت، افزایش امید به زندگی و همچنین عدالت در سلامت خواهد شد.

ایدنی افزود: با اهتمامی که در تمام ارکانهای نظام مخصوصا دولت و مجلس وجود داشته و دارد زیرساخت های بسیار خوبی از نظر سیاست گذاری های کلان نظام سلامت تعریف شده است که ثمرات این تلاش و همکاری را امروزه با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور شاهد هستیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت:  لازمه کاهش هزینه های درمانی مردم در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت ساماندهی نظام ارجاع در کشور است، یکی از مشکلات موجود مراجعه بیش از حد مردم به پزشکان متعدد و دریافت خدمات فراوان و بیش از حد نیاز و در نتیجه وجود داروهای فراوان در کلیه خانواده ها است که هزینه های زیادی بر بیمار ، بیمه ها و نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد که راه حل آن ساماندهی نظام ارجاع است.

وی با تاکید بر این مطلب که مراجعه به پزشک باید هدفمند باشد، ادامه داد: با نهادینه شدن نظام ارجاع و پزشک خانواده در کشور بیمار در مرحله اول به پزشک عمومی مراجعه کرده و خدمات سطح اول را دریافت می کند، و اگر لازم بود به سطح دوم و یا سطح سوم ارجاع داده می شود.

ایدنی با بیان این مطلب که به عنوان مسئول اجرایی این طرح در استان خوزستان خوشبختانه هیچ دغدغه ای در خصوص منابع مالی آن نداریم، خاطرنشان ساخت: مشکل ما بیشتر در تامین نیروی انسانی و آماده سازی زیرساخت های لازم در شهرستانها و مناطق روستایی و محروم برای اجرای این طرح است.

وی ضمن بیان این مطلب که استان خوزستان از نظر دریافت خدمات تخصصی دچار محرومیت است و با یک منبع محدود از نیروی انسانی و در مقابل تقاضاهای فراوان برای این نیروها مواجه هستیم افزود: در فازهای بعدی طرح فوق بحث ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم و عدالت در سلامت مورد توجه خواهد بود که لازمه آن جذب نیروی متخصص است و برای رسیدن به این هدف باید یک چشم انداز مناسب از استان در ذهن نیروهای متخصص کشور بوجود بیاوریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان با تاکید بر این مطلب که با تداوم این طرح در سالهای آینده قطعا شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بحث عدالت سلامت در استان خواهیم بود خاطرنشان ساخت: برای تامین نیروی انسانی نیازمند همگرایی در بین همه مجموعه های استان هستیم.

نظارت بر بیمارستانهای اردبیل

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که در بازدید از از بیمارستانهای امام خمینی (ره) و فاطمی اردبیل گفت: طرح تحول نظام سلامت جزو طرحهای ارزشمند و بزرگی است که از سوی دولت در حال اجراست و به مرور کاستیهای آن مشخص و مرتفع می شود.

دکتر پورفرضی یادآور شد: دو سه ماه اول طرح سختیهایی را تجربه خواهیم کرد که به تدریج این مشکلات و سختی ها مرتفع خواهد شد و انشاء ا.. به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

وی خاطر نشان کرد: سهم بیمارستانهای اردبیل از محل هدفمندسازی یارانه ها جهت اجرای طرح نظام سلامت مشخص شده است و در اولین فرصت به حساب بیمارستانها واریز می شود.

پور فرضی همچنین به همراه معاونین خود در بیمارستان علوی اردبیل حضور یافت و از نزدیک در جریان اجرای طرح قرار گرفت و در جلسه ای که به همین منظور با گروه چشم پزشکی بیمارستان علوی داشت توصیه های لازم را به پزشکان و مسئولین بیمارستان ارائه داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این بازدید تصریح کرد: دولت تدبیر و امید سهم تمامی بیمارستانهای کشور از محل هدفمندسازی یارانه ها جهت اجرای طرح نظام سلامت را مشخص کرده است و در اولین فرصت این سهم به حساب بیمارستانها واریز می شود.

وی تاکید کرد: از تاریخ اجرای طرح هیچ بیماری جهت تهیه دارو و لوازم پزشکی به بیرون از بیمارستان ارجاع داده نخواهد شد و این وظیفه برعهده بیمارستان گذاشته شده است.

پورفرضی در ادامه بازدید خود از بیمارستان علوی در واحد ترخیص حضور یافت و در جریان نحوه تسویه حساب مردم با بیمارستان با توجه به تعرفه جدید قرار گرفت.

روند اجرای طرح در کاشان

دکتر محمد حسین اعرابی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان به همراه اصحاب رسانه  از روند اجرایی  برنامه تحول نظام سلامت در بیمارستان شهید بهشتی بازدید کرد.

وی در این بازدید ضمن اشاره به اجرای این برنامه از تاریخ 15 اردیبهشت ماه در کلیه بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه افزود: اجرای 2 بسته خدمتی این برنامه شامل کاهش میزان پرداختی بیماران بستری به میزان ده درصد و رایگان شدن زایمان طبیعی در این بیمارستانها آغاز شده است.

اعرابی، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای تحت پوشش، ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانها، ارتقاء کیفیت هتلینگ، حمایت ازماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند و همچنین نظارت بر حسن اجرای این برنامه را 6 بسته خدمتی دیگر این طرح عنوان کرد.

وی طرح کاهش پرداختی بیماران بستری را شامل بیمه شدگان بیمه های پایه خدمات درمانی، تامین اجتماعی و کمیته امداد بیان کرد و ادامه داد: بیمه شدگان سایر بیمه ها شامل نیروهای مسلح، بیمه های سازمانهای مستقل و همچنین بیماران اتباع خارجی و مراجعین به بیمارستانهای غیر دانشگاهی  مشمول این بسته حمایتی نمی شوند.

بنابر این گزارش همچنین در این بازدید صورتحساب های صادره برای بیماران ترخیصی و چگونگی تعامل سازمان های بیمه گر مورد بررسی قرار گرفت.

وی ضمن ابراز این نکته که اجرای این طرحها در ابتدا ممکن است مشکلات و نواقصی به همراه داشته باشد، از مردم خواست نظرات ، پیشنهادات و شکایات خود را به دانشگاه اعلام کنند.

روند اجرای طرح تحول سلامت در بیمارستان شهدای تجریش

دکتر علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همراه معاون غذا و دارو و معاون درمان این دانشگاه از مرکز پزشکی آموزشی درمانی شهدای تجریش بعنوان یکی از مجریان طرح تحول سلامت در دانشگاه بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید ضمن بازدید از بخشهای اورژانس، سی تی اسکن، رایولوژی و دیالیز با مراجعه به واحد ترخیص مرکز درمانی با بررسی پرونده ها و صورت حسابهای مالی بیماران از نزدیک در جریان دغدغه ها و مسائل مربوط به اجرای طرح قرار گرفتند.

در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاونان درمان و غذا و دارو با مسئولان مرکز شهدای تجریش در نشستی چگونگی نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند و دستورات لازم را در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح در روزهای آتی ارائه دادند.

پیوندی در این نشست ضمن بیان سخنانی این طرح ملی را منجر به کاهش دغدغه های نظام سلامت و مردم برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ملی حول سلامت، بر اجرای صحیح طرح تحول در مراکز درمانی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا