گوناگون

تا شنبه همه جا تعطیل است و بیچاره می‌شوم!

140448 522مگر می‌شود پیگیری پرونده‌هایی که می‌توانند در 24 ساعت شبانه روز رخ دهند را به نهادی بسپریم که بیشتر ساعات تعطیل است تا دایر؟!

به گزارش «تابناک»، در روزگاری که تاکید بسیاری از بانک ها بر ارائه خدمات اینترنتی و برخط (آنلاین)، روز به روز بر مراجعه مشتریان بانک ها به سایت‌ها افزوده، افزایش کاربرد افزونه های تبادل مالی را به همراه داشته و در نهایت تبادل فیزیکی پول را به دنیای رمز و عدد گره زده است، روز به روز بر تعداد کلاهبرداری های صورت گرفته از این طریق نیز افزوده شده و در نهایت برخی نهادهای قانونی را مجبور کرده که پا در دنیای مجازی نهاده و مشکلات این عرصه را حل و فصل نمایند.

به عبارت بهتر، هر چه نهادهای سنتی علاقه‌ای به حضور در این عرصه نشان ندادند و سال های سال اتفاقات متعدد رقم خورده در بستر دنیای مجازی، توسط افراد نا آشنا با این دنیای صفر و یکی رایانه ها مورد قضاوت قرار گرفت یا به کل به بوته فراموشی سپرده شد، بالاخره گسترش ارتباطات و توسعه فضای مجازی کار خودش را کرد و کار به آنجا رسید که برای نهادهای مختلف «چاره‌ای» نمانده جز حضور در این عرصه؛ حکایت ذیل بهترین استدلال برای اثبات ناچاری ایشان است.

شهروندی که ساعاتی پیش مورد کلاهبرداری اینترنتی یا فیشینگ قرار گرفته، ماجرای خود را این گونه شرح می‌دهد: ساعت 11:34 دقیقه دیروز (چهارشنبه هجدهم تیرماه) پیامکی از بانکم دریافت کردم که نشان می‌داد مبلغ سه میلیون تومان از حسابم برداشت شده است. اول باور نکردم اما نگران شدم چون تازه سه میلیون تومان از شرکت وام گرفته بودم.

وقتی حسابم را به صورت اینترنتی کنترل کردم، متوجه شدم که پیامک درست است. سریع به خدمات مشتریان بانک زنگ زدم و گفتند تنها می‌توانند حساب اینترنتی‌ام را غیر فعال کنند. بعد از آن خودم را به شعبه‌ای که در آن حساب دارم رساندم و ماجرا را با آنها در میان گذاشتم که توصیه کردند به پلیس آگاهی و شعبه مرکزی بانک مراجعه کنم. در آگاهی هم پس از آنکه توضیحاتم را شنیدند، به پلیس فتا راهنمایی‌ام کردند.

با پرینتی که از حسابم تهیه کردم، معلوم شد پول به حسابی در همین بانک منتقل شده اما نه اطلاعات صاحب آن حساب را در اختیارم گذاشتند و نه با وی تماس حاصل کردند. در شعبه مرکزی هم که یکی از کارمندان همکاری کاملی با من داشت، گفتند که از بیان اطلاعات مشتریان معذورند و حتی نمی‌توانند حساب را ببندند اما وقتی متوجه شرایط حاد من شدند، موقتا پولم را در آن حساب بلوکه کردند و گفتند تا چند ساعت بیشتر نمی‌توانند حساب را بسته نگه دارند و باید سریعا مجوز ادامه این کار را از پلیس فتا به ایشان برسانم.

با مراجعه به پلیس فتا، هر اقدامی را منوط به شکایت من به دادسرای جرایم رایانه ای کردند و وقتی به این دادسرا رسیدم، ساعت نزدیک دوازده و نیم شده بود و در حال رفتن بودند. پرسیدم مگر قاضی کشیک ندارید؟ که گفتند: نه! فردا هم پنج شنبه ایت و نیستیم. برو شنبه صبح بیا!

هرچه گفتم تا شنبه پولم را از دست خواهم داد، قبول نکردند و دست از پا درازتر برگشتم. در اداره پلیس فتا گفتند دادسرای دیگری را امتحان کنم و مثلا به دادسرای دوازده بروم. به 197 زنگ زدم تا چاره جویی کنم که گفتند به ایشان ارتباطی ندارد و باید از 129، پیگیری مسائل دستگاه قضایی پیگیری کنم که آن هم راه به جایی نبرد و گفتند شنبه برو دنبال کارت!

به ناچار راهی دادسرای 12 شدم که گفتند جرایم رایانه‌ای به ایشان ارتباطی ندارد و خلاصه دستم از همه جا کوتاه شد و مجبور شدم به منزل برگردم، تا پیگیری را به صبح امروز موکول کنم. امروز هم راهی دادسرای نزدیک محل زندگی ام شدم که گفتند به ایشان ارتباطی ندارد، تا اینکه با کلی خواهش و التماس راضی شدند کارم را انجام دهند.

با نامه شکایت ایشان پیش پلیس فتا بازگشتم و فکر می‌کردم همه چیز حل شده است اما پلیس می‌گفت تنها شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای را می‌پذیرد! آنجا هم مجبور شدم با عجز و التماس از ایشان درخواست کمک کنم و در نهایت با کلی سختی مجاب شدند که موقتا تا شنبه دستور بلوکه شدن پولم در حساب فردی که به آن واریز شده را صادر کنند. تا شنبه چون شنبه باید بار دیگر به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه، شکایت و روند مراجعه به پلیس و … را طی کنم.

البته همه اینها به کنار، ولی نمی‌دانم در این فاصله دیروز تا امروز چه اتفاقی برای پولم رخ داده و آیا از آن حساب به حساب دیگری منتقل شده، برداشت شده یا هنوز می‌توان روی پس گرفتنش حساب کرد؟!

وقتی از مال باخته چگونگی دسترسی دزدان به اطلاعات حسابش را پرسیدیم، از ایمیلی گفت که روز قبل از سرقت پولش، دریافت کرده بود که هشداری از طرف بانک به نظر می‌رسید. البته ینکی برای ورود به حساب و کنترل کردن هشدار هم به آن ضمیمه بود؛ لینکی جعلی که خیلی به آدرس حقیقی سایت شبیه بود.

بدین ترتیب به نظر می‌آید چگونگی وقوع این فیشینگ را یافته‌ایم اما هرچه در توضیحات ارائه شده توسط مال باخته می‌گردیم، نمی‌توانیم متوجه شویم که چگونه نمی‌توان اتفاقاتی از این دست را به سرعت پیگیری کرد؟ آیا غیر از این است که دزدان از این همه تاخیر و تعلل آگاهند و به راحتی از آب گلالود حاکم، برای خود ماهی می‌گیرند؟

مگر می‌شود بدانیم پول به حساب چه کسی رفته و اطلاعات آن فرد را در اختیار داشته باشیم اما اینقدر دست روی دست بگذاریم تا مبلغ نیست و ناپدید شود؟ مگر می‌شود دادسرایی که به جرایم رایانه‌ای اختصاص یافته، پنج روز در هفته، آن هم تا ظهر به کار مشغول باشد و سایر زمان ها به کل تعطیل شود؟ آیا در ساعات غیر اداری یا پنج شنبه ها و جمعه ها، کلاهبرداران و دزدان کسی را سرکیسه نمی‌کنند؟

مگر می‌شود برای بانک مهم نباشد که عده‌ای با جعل ایمیلش یا سو استفاده از سیستم خدمات دهی برخط و به کار گیری اعتبار ایشان، به کسانی که مشتری ایشان هستند ضربه بزنند؟ چگونه است پلیس پیگیری این فیشینگ را در دستور کار قرار نمی‌دهد تا دریابد دامنه مورد استفاده از کلاهبرداری را چه کسی ثبت کرده، از کجا اداره می‌شود و یا وجوه انتقالی به چه صورت نقد شده و از بانک خارج می‌شود؟

آیا غیر از این است که دزدان با اطلاع از این اوضاع بلبشو و اطمینان از اینکه احتمال تعقیبشان اندک است په به میدان می‌گذارند و روز به روز کلاه افراد بیشتری را بر می‌دارند؟ به نظر مقصر کیست؟!  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا