گوناگون

تبریز با کمبود آب و خاک مناسب کشاورزی مواجه است/ وام 5 میلیونی دولت برای آبیاری تحت فشار

علی رخ افروز ظهر چهارشنبه در حاشیه نشست بخشدار مرکزی تبریز با ائمه جماعت مساجد بخش مرکزی که با هدف تبیین و رسیدگی به مشکلات موجود در روستاها برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تمامی دولت ها با توجه به منابع و امکانات موجود، خدماتی را در روستاها ارائه کرده اند که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متوسط بارندگی در شهرستان تبریز 260 تا 270 میلی متر است، ابراز داشت: آب، خاک و نیروی انسانی سه عنصر اصلی کشاورزی هستند که متاسفانه کمبود آب و خاک مناسب جهت کشاورزی در تبریز احساس می شود.

رخ افروز در ادامه شوری آب را یکی از مهم ترین تهدیدات جدی برای کشاورزی منطقه دانست و تصریح کرد: در شهرستان تبریز هم با محدودیت زمین های کشاورزی مواجه هستیم و هم شوری آب در بسیاری از مناطق مستعد برای کشاورزی، تولیدات این حوزه را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت ارائه آموزش های لازم به کشاورزان با هدف افزایش تولیدات کشاورزی تاکید کرد و ابراز داشت: آموزش و یادگیری کشاورزان می تواند حجم تولیدات کشاورزی را افزایش داده و میزان وابستگی را کاهش دهد.

رخ افروز در همین راستا ادامه داد: میانگین فصلی برداشت گندم در شهرستان تبریز در حدود دو تن است در حالی که کشاورزانی که از نظرات کارشناسان اداره جهاد کشاورزی استفاده کرده اند توانسته اند در شرایط مشابه به حجم بالایی از برداشت تا سقف  هشت تن نیز دست یابند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت استفاده از آبیاری تحت فشار و پرهیز از غرقابی کردن تاکید کرد و گفت: دولت تدبیر و امید قصد دارد به هر کشاورزی که از آبیاری تحت فشار در زمین کشاورزی خود استفاده کند و مساحت زمین مزروعی وی بیش از یک هکتار باشد مبلغ پنج  میلیون و پانصد هزار تومان وام بلاعوض پرداخت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا