گوناگون

تبیین آیت‌الله مصطفوی از حرکت جوهری در یک کتاب/ حرکت جوهری یکی از فروع اصالت و تشکیک وجود است

به گزارش خبرگزاری مهر، در مقدمه این کتاب مهدی محقق بحثی درباره کلمه حکمت و جایگاه آن بین حوزه را مطرح می‌کند. به گفته وی حکمت در زمانی مورد حمله و بی مهری فراوان قرار گرفت، تا جایی که فلسفه و حکمت مورد شناعت و تکفیر قرار گرفت. زمانی که مذهب تشیع در ایران به رسمیت شناخته شد، این شناعت و تکفیر از بین رفت. محقق، آیت‌الله مصطفوی را به عنوان یکی از افراد بازمانده از مدرسان فلاسفه و حکمت معرفی می‌کند.

در ادامه یک فصل از کتاب به زندگی‌نامه خودنوشت آیت الله مصطفوی اختصاص داده شده که در آن به چگونگی شکل‌گیری اندیشه ایشان از ابتدا تا کنون پرداخته شده است. وی در این بخش می‌نویسد: «تمام دروس ابتدایی و سطح را نزد پدرم آموختم و ایشان با جدیت و حوصله بر روند درسی من نظارت داشت. علاوه بر ادبیات و اصول وفقه دوره کامل فلسفه مشاء شامل اشارات و بخش هایی از شفاء و نیز شرح منظومه را به من آموختند.»

وی در ادامه یادآور می‌شود که عرفان را نزد میرزا محمد علی حکیم تشکر شیرازی از اساتید عرفان که به درخواست بدیع الزمان فروزانفر به تهران آمده بود تا در دانشکده الهیات تدریس کند فرا گرفته است.

سه مقاله از آیت‌الله مصطفوی با عناوین «علم خدا»، «ملاحظاتی در باب حرکت جوهری» و «حرکت و زمان با توجه به دیدگاه و آرای استاد مطهری» مطالب دیگر این کتاب را تشکیل می‌دهند.

در مقاله اول سعی شده با ارایه دلایل عقلی و نقلی، عالم بودن خداوند اثبات شود و به تفصیل درباره کیفیت علم الهی بحث شده است. نویسنده در مقاله دوم به حرکت جوهری که یکی از فروع اصالت و تشکیک وجود است می‌پردازد. حرکت جوهری مبنای بسیاری از موضوعات و مسایل حکمت متعالیه است که از چهار جهت مورد بررسی قرار گرفته است: نخست اصولی که این نظریه بر آن استوار است. دوم دلایل و براهینی که برای اثبات آن مطرح کرده‌اند. سوم نقد و بررسی دلایل نفی و اثبات و چهارم نتایج و پیامد‌هایی که بر این نظریه مترتب می‌شود.

آیت‌الله مصطفوی در مقاله سوم به معرفی و تبییین حرکت و زمان و همچنین نوآوری های شهید مطهری می‌پردازد. در ادامه چند مقاله هم در بسط و تبیین اندیشه آیت‌الله مصطفوی آمده است. در پایان هم عکس‌هایی از ادوار زندگی استاد مصطفوی به نمایش گذاشته شده است.

کتاب «زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی حضرت آیت‌الله سید حسن سعادت مصطفوی» با شمارگان هزار نسخه، در 280 صفحه به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا