گوناگون

تحقيقات مقدماتي پرونده‌ها نبايد مورد تسامح قرار گيرد

به گزارش خبرنگار مهر، جمال قضاوتي، ظهر شنبه در نشستي با رئیس پلیس شهرستان یزد و روسای کلانتری‌های این شهرستان و روسای پلیس‌های تخصصی و راهور استان يزد اظهار داشت: بايد با به کارگیری بهترین نیروهای ضابط براي انجام تحقیقات قضایی، تلاش شود تا در برقرار عدالت، كوچكترين حقي از كسي ضايع نشود.

دادستان یزد بر برخورد خوب با مردم تأکید کرد و ابراز داشت: با مردم به گونه‌ ای برخورد شود که دوست دارید در مراجعه به ادارات و اماکن دیگر با شما برخورد شود و البته برخورد با آرامش و صبوری پرسنل انتظامی با مردم با توجه به شرایط خاص حاکم بر ارباب رجوع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی، اجرای سریع و به موقع احکام قضایی را از تأکیدات ریاست قوه قضاییه همچنین رئیس کل دادگستری استان ذکر کرد و يادآور شد: با توجه به آمار بالای پرونده‌های اجرای احکام، ضرورت تلاش مضاعف در این بخش بر کسی پوشیده نیست چرا که حاصل تمام تلاش‌ها از ابتدای تشکیل پرونده، تحقیقات دادسرا و آرا محاکم بدوی و تجدید نظر در اجرای صحیح و به موقع احکام خلاصه می‌شود.

لزوم رعايت بي طرفي بين شاكي و متهم

معاون دادستان يزد نيز در اين جلسه بر رعايت عدالت و بي طرفي بين شاكي و متهم تاكيد كرد و اظهار داشت: وقتی پرونده ‌ای نزد ضابطان شکل می ‌گیرد، باید اصحاب دعوی از حقوق مساوی برخوردار باشند چه بسا شاکی اقامه دعوی با طل كرده باشد و در این صورت برخورد نامناسب با متهم کار صحیحی نیست.

محمدرضا حداد بيان كرد: ضابطان از زمان تشکیل پرونده با طرفین با مساوات و عدالت برخورد نمایند تا مبادا حقی از کسی ضایع شود.

IMG17492093

حداد خاطرنشان كرد: در جرائم مشهود، ضابطین به عنوان جانشین دادستان تلقي می‌شوند و می‌توانند براي تکمیل تحقیقات تا 24 ساعت متهم را تحت نظر نگه دارند.

وی تأکید کرد: نباید در جرائم مشهود فرصت را از دست داد زیرا حضور به موقع و اقدام به جای پلیس باعث حفظ صحنه جرم و در نتیجه جمع‌آوری آثار و دلایل جرم خواهد شد.

در جرائم مشهود نبايد منتظر حكم قضايي ماند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب یزد، سرقت مشهود، اخلال در نظم عمومی، آلودگی صوتی و نزاع را از جمله جرائم مشهود ذکر کرد و ابراز داشت: در چنین شرایطی ضابط نباید منتظر حکم قضایی بماند و باید خود به سریع‌ترین شکل ممکن و بهترین روش، نسبت به حفظ آثار و دلایل جرم و جمع ‌آوری آن، جلوگیری از فرار متهم و در نهايت انجام و تکمیل تحقیقات قضایی اقدام كند.

وی آمادگی نیروهای انتظامی را براي اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری جدید خواستار شد و ادامه داد: قانون جدید به زودی اجرایی می‌شود و باید از قبل ضمن آمادگی لازم، بستر مناسب براي اجرای این قانون مهیا شود.

IMG17505225

معاون دادستان یزد اضافه كرد: در قانون جدید، متهم از حقوق بسیار زیادی برخوردار شده است و ضابط قضایی باید در همان ابتدا تمام حقوق متهم را به اوگوشزد كند.

اموال توقيفي بايد در اسرع وقت تعيين تكليف شوند

وی، تعیین تکلیف اموال توقیفی و شرایط ثبت و نگهداری از آنها را از جمله دغدغه‌های موجود دانست و افزود: اموال توقیفی هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و در زمان توقیف نیز باید ضمن ثبت کامل مشخصات، با دقت برچسب گذاری و زمینه نگهداری مناسب آن فراهم شود.

حداد اظهار داشت: هرگونه سهل انگاری در نگهداری و حفظ اموال و خسارت‌دیدگی اموال توقیفی متعلق به اصحاب دعوی به نوعی تضییع حق ‌الناس است و نباید اجازه داد تا بی دقتی و سهل‌ انگاری افرادی موجب تضییع حقوق مردم شود.

اين مسئول با بيان اينكه برگ‌ شماری پرونده‌ها در مراجع ضابط از جمله کارهای بسیار مهم و الزامی است، خاطرنشان كرد: یکی از مهمترین کارها پس از تشکیل پرونده‌ها، برگ‌شماری آن است تا از هرگونه سوء استفاده و خسارت در زمان رفت و آمد پرونده بین دادسرا و مراجع ضابط جلوگیری به عمل آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا