گوناگون

تعامل میان ادیان توحیدی در ایران بهترین الگو برای کشورهای غربی

 اسقف بابکن چاریان در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تاثیرات سیصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کلیسای وانک اصفهان در روز 29 مهرماه در اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه تعامل خاصی میان جوامع و ادیان مختلف ایرانی وجود دارد که از دید بازدیدکنندگان خارجی دور نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه کلیسای وانک از مهم‌ترین نمادهای ارامنه ارتدوکس است، تاکید کرد: برای بسیاری از افراد و اشخاصی که برای بار نخست به مجموعه وانک وارد می شوند جای تعجب دارد که در کشور اسلامی ایران چنین مکانی در ارتباط با جامعه مسیحیان کشور وجود دارد که از لحاظ سازماندهی و حفظ و نگهداری چشمگیر است.

اسقف اعظم ارامنه بیان داشت: تاکید همیشگی ما این است که این مسئله از افتخارات جامعه ارامنه است که در کنار هم‌وطنان مسلمان ادیان مختلف از جمله مسیحیان به طور گسترده و در صلح و آرامش فعالیت می کنند و فعالیت جامعه ارامنه نشانه مواضع ماست.

وی ادامه داد: فرصت را مغتنم شمرده و از تمامی مسئولان کشور به ویژه رهبرمعظم انقلاب و دیگر مسئولان کشوری و استانی کمال تشکر را داریم که برای نگهداری آثار مهم داخلی و بین‌المللی و در اختیار قرار دادن امکانات لازم اهمکاری‌های لازم را با مسئولان و نماینده جامعه ارامنه انجام دادند.

تعامل میان ادیان توحیدی در ایران بهترین الگو برای کشورهای غربی

چاریان با بیان اینکه ایران از لحاظ تعامل میان ادیان توحیدی در ایران بهترین الگو برای کشورهای غربی است، تصریح کرد: مثال خوبی که می‌توان در این زمینه عنوان کرد این است که مسئولان کشور ایران و میراث فرهنگی در ارتباط با حفظ ابنیه و مکان های تاریخی جامعه ارامنه بودجه هنگفتی اختصاص داده است اما در آن سوی رود ارس و در آذربایجان به تخریب آثار باستانی می پردازند و آثاری از جلفای قدیم را از میان برده‌اند.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران تاکید کرد: ارامنه در طی 400 سال حضور خود در ایران به طور مستمر به فعالیت های مذهبی و فرهنگی مشغول بوده‌اند و مکان‌های مذهبی مختلف ایجاد شده طی ادوار مختلف و حضور ارامنه نشانه خوبی از این موضوع است.

وی ابراز داشت: ارامنه علاوه بر امور فرهنگی مختص به خود در برهه‌های زمانی مختلف در اعتلای آزادی وسرافرازی برای حفظ تمامیت ارضی ایران فعالیت مسمتر داشته اند.

مراسم بزرگداشت کلیسای وانک فرصتی برای تاکید بر ارتباط عمیق ادیان الهی بود

چاریان تصریح کرد: مراسم بزرگداشت سیصد و و پنجاهمین سالروز تاسسیس کلیسای وانک (هوسپ آرماتاتسی) که با حضور عالیجناب جاثلیق آرام اول پیشوای ارامنه حوزه سیلیسی لبنان برگزار شد فرصتی برای تاکید بر ارتباط عمیق و تعامل میان ادیان الهی و انعکاس واقعیت‌های موجود در جمهوری اسلامی ایران در قبال اقلیت های دینی بود.

مهاجرت جوانان، مهم ترین چالش جامعه ارامنه است

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر چالش‌های جامعه ارامنه اصفهان نیز بیان داشت: یکی از مشکلات ما مسایل آموزشی و فرهنگی و تربیت نسل جوان و نوپای ارامنه در ارتباط با تصمیمات مذهبی و فرهنگی است.

اسقف چاریان ابراز داشت: بر این مبنا تاثیرات تبلیغات خارجی و نفوذ فرهنگ‌های مختلف بین‌المللی بر جوانان یکی از دغدغه‌های ماست.

وی با بیان اینکه مهاجرت ارامنه یکی دیگر از چالش‌های ما و یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان خلیفه گری است، گفت: البته مهاجرت یکی واقعیت بین‌المللی است که نمی‌توان 100 درصد از آن پیشگیری کرد و اما سعی ما بر این است تا با ایجاد امکانات برای نسل جوان همانند کمک هزینه‌های آموزشی، تحصیلی مسکن و مواردی چنین از مهاجرت ارامنه جلوگیری کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا