Mihanpostاقتصادی

تغییر تولید محصولات پتروشیمی کشور از متانول به پروپیلن؟

به گزارش میهن پست – معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تبدیل متانول به پروپیلن به عنوان سناریوی نهایی توسعه صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و اعلام کرد: بخشی از ظرفیت ۲۴ میلیون تنی متانول ایران به پروپیلن به عنوان تامین کننده خوراک صنایع تکمیلی تبدیل می شود.

محمد حسن پیوندی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین برنامه توسعه صنعت پتروشیمی در ایران، گفت: برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صنعت پتروشیمی پیشنهاد من این است که دولت خود مستقیما به توسعه زیرساخت ها بپردازد.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: هیچ کشوری به اندازه ایران پتانسیل توسعه پتروشیمی ندارد و از این رو در برنامه ششم توسعه توجه جدی به تولید پروپیلن شده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی مهمترین دلیلی که صنایع پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی رشد نمی‌کنند، کمبود پروپیلن است، اظهار داشت: صنایع شیمیایی اکثرا به پروپیلن وصل هستند نه اتیلن. محدودیت رشد صنایع پایین دستی به دلیل کمبود منابع مالی نیست، زیرا سرمایه زیادی نیاز ندارد بلکه مشکل آنها در نبود خوراک کافی است.

سخنگوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: اینکه به ساخت شیمی شهرهای متعدد بسنده کنیم، منطقی نیست. باید مواد اولیه که ترکیبات شیمیایی از آنها تولید می شود، به اندازه کافی وجود داشته باشد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در بررسی شرایط آینده بازار ایران در خصوص نیاز به پلی پروپیلن، برآوردها نشان می دهد تا ۵ سال آینده در کشور حدود ۲۴ میلیون تن متانول وارد بازار می شود، اظهارداشت: از این مقدار هم اکنون حدود ۵ میلیون تن آن تولید می شود و اعتبارات اسنادی حدود ۸ میلیون تن آن مجتمع پتروشیمی تولید کننده متانول در حال بازگشایی است.

پیوندی، افزود: بنابراین در بدترین حالت اجرای متانول‌های عسلویه و سواحل خلیج فارس ۲۴ میلیون تن تولید متانول خواهیم داشت که ۱۹ میلون تن آن جدید است و به دلیل عرضه زیاد و یک باره، ضربه سنگینی به قیمت متانول وارد خواهد شد که در این حالت، تغییر قیمت به نفع پروپیلن خواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار متانول به نفع پروپیلن متاثر می شود و باید سهم خوبی از تولید این محصول پتروشیمیایی را داشته باشیم، گفت: نگاهی علمی به روند علمی این فرآورده‌های پتروشیمی نشان می‌دهد از هر سه واحد متانول، یک واحد پروپیلن تولید می‌شود که بخش زیادی از آن، یعنی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد به تولید پلی پروپیلن منتهی می شود.

به گفته پیوندی، در حال حاضر مواد حد واسط پروپیلن (و محصول نهایی) محصولاتی مانند آکریلونیتریل، فنول، استون، انیدریدمالئیک، پلی اول، پلی پروپیلن و اکسو الکل ها و … هستند.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه از طرف دیگر در حالی واردات مواد حد واسط مربوط به پروپیلن در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته که تولید این مواد در داخل کشور هم افزایش نداشته است، تاکید کرد: بنابراین یا تولید در کارخانه ها متوقف شده یا روند تولید کاهش داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این بین مشخص شد از آنچه که مواد حد واسط تاریخ انقضا دارند و معمولا در مسیر واردات در گمرک مبدا و مقصد در انتظار می مانند، واردات و خرید آن برای تولید کننده صرف نمی کند. ولی اگر این مواد را در داخل کشور تولید کنیم، تولید کننده‌ها به سمت استفاده از آن و تولید کالاهای مرتبط می روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا