گوناگون

تغییر وضعیت مصرف مواد مخدر شوک هزاره سوم

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس معتقد است که تغییر ذائقه‌ی مصرف‌کنندگان مواد مخدر از سنتی به صنعتی، شوک هزاره‌ی سوم و بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، «محمدرضا ابراهیمی» امروز(سه‌شنبه 15 مهرماه) در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه شاهد تغییر مدل اعتیاد هستیم و امروز آمار معتادان به مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه زمانی قیمت یک کیلو شیشه بیش از 10 میلیون تومان بود اما امروز به 2 میلیون تومان کاهش یافته است، گفت: این کاهش نرخ که افزایش مصرف را به‌دنبال داشته، به‌علت راه افتادن کارگاه‌های داخلی تولید شیشه است.

این کارشناس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: کارگاه‌های داخلی برای تولید شیشه و چون به برخی مواد اولیه این ماده توهم‌زا، دسترسی ندارند،‌ از بنزین و دیگر مواد جایگزین استفاده می‌کنند که خطر را در مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر می‌کند.

ابراهیمی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی به همه اقشار در خصوص خطرات مصرف موادمخدر خصوصاً مواد مخدر صنعتی، گفت: مواد مخدری نظیر شیشه و کراک و ال‌اس‌دی، مستقیم روی بخشی از مغز که انجام‌دهنده فرآیند تشخیص است، اثر گذاشته و قدرت تشخیص را مختل می‌کند تا فرد دچار توهم شده و براثر این توهم، گاه مرتکب جنایت‌های دلخراشی نظیر کشته اعضای خانواده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس را به‌علت تأثیرگذاری عمیق و گسترده، بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: با صدا و سیما مذاکراتی انجام شده و اکنون کنداکتوری برای اجرای 50 ساعت برنامه تلویزیونی و 50 ساعت برنامه رادیویی، پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در این برنامه‌ها کارشناسان مختلف مواد مخدر و روانشناسی با مردم سخن می‌گویند و اطلاعات و آگاهی‌های فردی و اجتماعی را ارتقا می‌بخشند.

ابراهیمی با ارائه‌ی آماری خاطرنشان کرد: 55 درصد طلاق‌ها، 65 درصد همسرآزاری‌ها، 35 درصد سرقت‌ها و 25 درصد نزاع‌ها در کشور با نمواد مخدر مرتبط است.

این کارشناس با تأکید براینکه دولت به‌تنهایی قادر به مبارزه تأثیرگذار با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد نیست، گفت: ما نیاز به یک بسیج همگانی هستیم.

ابراهیمی با بیان اینکه 65 میلیون تومان در فارس برای اجرای برنامه‌های آگاهی بخشی در آموزش و پرورش فارس اختصاص داده شده است،‌ گفت: اعتقاد داریم که اعتبارات اختصاص داده شده به پیشگیری باید چندین برابر اعتبارات درمان اعتیاد باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر نقشه‌ی راه نداشته‌ باشیم، آینده اعتیاد، بسیار وحشتناک است.

ابراهیمی هم‌چنین گفت: فرمانداران استان فارس در مسیر مبارزه با اعتیاد و پیشگیری، فعال شده و خوشبختانه در سطح کشور، جایگاه نخست را در این موضوع در اختیار دارند.

این مقام مسئول در بخشی از این نشست گفت: حدود 5.2 درصد کل معتادان شاغل بودند.

ابراهیمی با بیان اینکه شهرداری شیراز موظف شده تا پایان سال نخستین مرکز ماده 16 را با ظرفیت 700 نفر، تحویل دهد، لزوم ساخت مرکز ماده 42 را متذکر و یادآور شد: نوروز امسال کار بسیار بزرگی انجام و 815 معتاد پرخطر در سطح شیراز جمع‌آوری شدند که این اقدام سبب کاهش حدود 40 درصدی جرائمی خرد از قبیل سرقت شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا