گوناگون

تقویت اقتصاد رقابتی به جای اقتصاد رانتی و شفاف سازی مسایل اقتصادی ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وکیلی پیش از ظهر چهارشنبه در اولین همایش علمی – آموزشی اقتصاد مقاومتی استان سمنان که در دانشگاه این شهر برگزار شد با تاکید بر این که تقویت اقتصاد رقابتی به جای اقتصاد رانتی و شفاف سازی مسایل اقتصادی یک امر ضروری است افزود: دولت باید تمام تلاش خود را برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی به کار گیرد.

وی با اشاره به این که اقتصاد مقاومتی الگوی مناسب و کاربردی برای اقتصاد ایران است گفت: همه باید اقتصاد کشور را تقویت کنیم تا ایران اسلامی بتواند بدون تکیه بر توانایی کشورهای دیگر روی پای خود بایستد.

مداخلات دولت در اقتصاد باید به حداقل ممکن برسد

استاندار سمنان داشتن برنامه های مدون برای اجرایی شدن سیاست ها در رسیدن به رشد اقتصادی را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: ما باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی بازارهای داخلی را تقویت و بازارهای رقیب را در دست خود گرفته و آن ها را متزلزل کنیم.

وکیلی با اشاره به تراکم قانون در بخش اقتصادی و ضرورت شناسایی آسیب های این حیطه تصریح کرد: نرخ ارز، نرخ پایین بهره وری، بالا بودن نرخ تورم و سود بانکی از جمله این آسیب ها به شمار می رود.

وی تقویت تولید رقابتی در کشور را نیز ضروری معرفی و عنوان کرد: باید حتی الامکان مداخلات گسترده دولت در اقتصاد به حداقل برسد و باورمندی به توانمندیهای بخش خصوصی در جامعه شکل بگیرد.

استاندار سمنان با تاکید بر این که در اقتصاد مقاومتی باید برش استانی داشته باشیم و سهم و وظیفه هر استان در اقتصاد مقاومتی تعیین و تبیین شود اذعان داشت: تنوع اقتصاد و خروج از اقتصاد تک بعدی، دانش بنیان بودن و کاهش آسیب پذیری اقتصاد از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است.

محمد ابراهیم مداحی رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این همایش به تبیین ارتباط سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز 20 ساله پرداخت.

در این همایش که مدیران و مسئولان اجرایی، کارشناسان بخش های خصوصی و دولتی و … حضور داشتند مولفه های کلیدی اقتصاد مقاومتی و راهبردها و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی توسط استادان تبیین شد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا