گوناگون

تندیس خیام در کنار مقبره‌اش نصب می‌شود/ برگزاری مراسم بزرگداشت روز ملی خیام

محمود اسعدی دبیر ستاد چهره‌های ماندگار در گفتگو با خبرنگار مهر،‌ با اعلام این خبر گفت: 28 اردیبهشت ماه، روز ملی حکیم خیام نیشابوری است و قرار است به این مناسبت مراسمی با حضور تعدادی از چهره‌های ماندگار و فرهنگی کشور برگزار می‌شود. این مراسم در شهر نیشابور و با همت شهرداری، شورای شهر نیشابور و استانداری خراسان برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه پروفسور حسین صادقی جراح قلب که از چهره‌های ماندگار هستند و بعد از بازنشستگی به ترجمه فرانسوی و انگلیسی رباعیات خیام رو آوردند، درباره رباعیات این چهره ملی سخنرانی خواهند داشت. به علاوه استاد مهدی بهزاد چهره ماندگار عرصه ریاضی و اولین رئیس انجمن ریاضی کشور نیز در این برنامه درباره حکمت و تسلط خیام بر علم ریاضی سخنرانی خواهند داشت. من هم در بخشی از این برنامه درباره وضعیت شناخت خیام در اروپا و آمریکا و نحوه مواجهه غربی‌ها با این شاعر ایرانی سخنرانی خواهم داشت.

دبیر ستاد چهره‌های ماندگار ادامه داد: این برنامه روز یکشنبه 28 اردیبهشت از ساعت 9 تا 12 در شهر نیشابور برگزار می‌شود. جا دارد به این نکته تاکید کنم که مسئولان فرهنگی کشور باید توجه بیشتری به روزها و چهر‌ه‌های ملی کشورمان داشته باشند. به ویژه که در سال فرهنگ هستیم و کشورهای دیگر با وجود نداشتن چهره‌های فرهنگی، برای خودشان شخصیت‌سازی می‌کنند، ندانستن قدر مشاهیر و گنج‌های فرهنگی کشورمان، اجحاف بزرگی است.

اسعدی گفت: اتفاق دیگری که درباره خیام در حال رخ دادن است،‌ درباره تندیس این چهره ملی است. استاد حسین فخیمی، مجسمه‌ساز و کاندیدای چهره ماندگار کشور، مدت‌هاست که به سفارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 2 تندیس تمام سنگی از خیام ساخته است. قرار بود یکی از این مجسمه‌ها به فلورانس ایتالیا ارسال شود و مجسمه دوم هم در تهران است. از آقای هادی ایازی معاون اجتماعی فرهنگی وقت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری خواهش کردم تا مجسمه دوم را به نیشابور و کنار مزار خیام ارسال کنند. این مجسمه دیروز پنجشنبه 25 اردیبهشت به نیشابور فرستاده شد و به نماینده شهرداری نیشابور تحویل داده شد.

وی در پایان گفت: مقدمات نصب این مجسمه نیز در حال انجام است و قرار است بعد از جایابی، در کنار مزار حکیم خیام، قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا