گوناگون

توضیحات وزیر درباره قیمت خودرو

خبرآنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد که روند کاهشی تولید متوقف شده است.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که در یک نشست خبری به مناسبت روز ملی صنعت و معدن حاضر شده بود در رابطه با آخرین عملکرد وزارت تحت نظر خود توضیح داد.  

نعمت زاده که جهت شرکت در جلسه ای با وزیر اقتصاد با تاخیر در نشست خبری حضور پیدا کرد در رابطه با مهار تورم، تولید خودرو  و رکود اقتصادی توضیحات مفصلی مطرح کرد که بخش هایی از گفته های او در ادامه آمده است:

* در بسیاری از زمینه‌ها شاهد بهبود و افزایش تولید هستیم به عنوان مثال صنایع فولادی حدود 9 درصد، پتروشیمی شش درصد و خودروی سبک بالای 90 درصد افزایش تولید داشتند که خودروی سبک در مقایسه با سه ماه گذشته افزایش تولید خوبی داشته است.

*همچنین تولید لوازم خانگی حدود 30درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش تولید داشت و این در حالی است که ما هنوز با رکود دست و پنجه نرم می کنیم.

* برنامه اصلی دولت  در سال جاری مقابله با رکود اقتصادی است. طبق آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم در ماه‌های اخیر و به ویژه سه ماه نخست امسال نزولی بوده است.

*برخی تصور می کردند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نرخ تورم افزایش خواهد یافت اما این اتفاق رخ نداد و در ماه‌های فروردین،‌اردیبهشت و خرداد ماه امسال شاهد کاهش نرخ تورم نسبت به سال قبل بودیم.

* نباید نگرانی خاصی بابت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها داشته باشیم.

* توافق ژنو و موفقیت دیپلماسی سیاسی دولت یازدهم باعث شد تا تحریم صنعت خودروسازی ایران ولو به مدت شش ماه برداشته شود. همین باعث شد تا قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی تامین شود؛ در سه ماه امسال تولید خودرو کشور نسبت به مدت مشابه در سال قبل دو برابر شده است.

* ده‌ها هزار خودروی ناقص تولید شده در کارخانه‌ها داشتیم که منتظر قطعه بودند و تکمیل می‌شوند. در حال حاضر این مشکل برطرف شده است و ما اجازه تولید خودروی ناقص را نمی دهیم و اگر خودروسازان قطعه ندارند باید تولید خودرو کاهش دهند نه این که خودروی ناقص تولید کنند ما این موضوع را به خودروسازان ‌به صورت کتبی اعلام کردیم.

* روند تورم در ماه‌های اخیر رو به کاهش بوده البته نباید این روند تا حدودی ادامه پیدا کند که اثر منفی روی رکود بگذارد به نظر من نباید بابت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاها نگرانی خاصی داشته باشیم.

* برنامه مهار تورم در ماه‌های گذشته باعث تشدید رکود اقتصادی شد. از ابتدای امسال قرار شد دولت روی برنامه مقابله با رکود متمرکز شود.

*عمده منابع حاصل از فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها به دلیل کمبود بودجه عمومی برای پرداخت نقدینگی یارانه‌ها تخصیص داده شد و مقدار ناچیزی باقی ماند که ما براساس مصوبه مجلس بتوانیم از تولید حمایت کنیم.

* ما به واحدهای تولیدی اعلام کردیم که در چند ماه ابتدایی سال مسابقه افزایش قیمت را به خاطر افزایش حامل های انرژی ندهند که البته همه رعایت کردند.خوشبختانه مسابقه افزایش قیمت اتفاق نیفتاد و ما شاهد کاهش نرخ تورم در سه ماهه ابتدای سال بودیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا