گوناگون

تکیه بر اسباب مادی شرک خفی است/ رمضان راه میان‌بر بهشت است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام  سید محمد مهدی میرباقری بامداد پنج شنبه در مراسم احیا شب نوزدهم رمضان که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اعمال شب‌های قدر گفت: ما در شب قدر در دعای جوشن کبیر هزار اسم الهی را تکرار کرده و پس از آن ذکری را تکرار می‌کنیم که نشان دهنده توحید و معاد است.

وی ادامه داد: شاید امروز این موضوع یادمان رفته باشد اما خداوند در عالم دیگر اقرار توحید را از تمام انسان‌ها گرفته است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه بت پرست بودن و قائل بودن به شرک آشکار در این دوران دیده نمی‌شود تصریح کرد: خداوند شرک را نمی‌بخشد اما گناهان مادون شرک را برای کسانی که توبه کنند، خواهد بخشید.

وی گفت: یک نوع شرک مغفور هم وجود دارد که خداوند آن را خواهد بخشید. آن این است که انسان در عرض خدای متعال توقعی از اسباب این دنیا داشته باشد.

حجت‌الاسلام میرباقری ادامه داد: حضرت علی(ع) می‌فرماید ردپای شرک از رد پای مورچه دقیق‌تر است. یکی از نشانه‌های این نوع شرک این است که بر اسباب مادی تکیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این عالم، عالم اسباب است و هر کاری به دست ابزاری انجام می‌شود اما تکیه بر اسباب و غفلت از قدرت خداوند، شرک خفی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: آنهایی که در وادی توحید هستند، مهمان وادی ایمن شده و هیچ نشانه‌ای از سختی‌های مرگ و قیامت نخواهند دید.

وی با بیان اینکه امید به غیر از خدای متعال نباید داشت اضافه کرد: در روایات آمده که حضرت ابراهیم خلیل خداوند شد به این دلیل که هیچ دست نیازمندی را رد نکرد ولی از احدی جز خدای متعال چیزی نخواست.

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه برای رسیدن به توحید خالص باید در این دنیا بر وسوسه شیطان و اولیای طاغوت پیروز شویم گفت: خدای متعال انبیا و کتب آسمانی را فرستاد تا انسان در وادی ایمن توحید ساکن شود و پیامبر اسلام معلم حقیقی توحید بود.

قرآن؛ نجات‌بخش بشر از شرک

وی افزود: پس اگر کسی می‌خواهد به توحید برسد باید از نور قرآن مدد بگیرد. قرآن کریم انسان را به اخلاص در محبت و معرفت به خدای متعال می‌رساند. در قرآن نیز به این نکته اشاره شده که این کتاب نازل شده تا پیامبر(ص) مردم را از شرک نجات دهد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی ابراز داشت: در روز قیامت به هر اندازه‌ای که انسان از حقیقت قرآن کسب کرده باشد، درجات بهشت را طی می‌کند.

وی عنوان داشت: رسیدن به مقام توحید شفاعت می‌خواهد و خداوند پیامبر(ص) و قرآن را فرستاده برای این شفاعت.

فاصله گرفتن از تعلقات مادی در رمضان

حجت‌الاسلام میرباقری گفت: خدای متعال برای رسیدن انسان به بهترین درجات بهشت راه‌های میان‌بری قرار داده که ماه رمضان یکی از این راه‌ها است.

وی افزود: خداوند در ماه رمضان قرآن را در دسترس ما قرار داده است و میوه‌های درخت آن را برای ما نازل کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن در ماه رمضان خاطرنشان کرد: هر حرف قرآن انسان را به خداوند نزدیک می‌کند و حسنات بسیاری دارد.

وی گفت: حقیقت قرآن در شب قدر نازل شده و هر شب قدری که تکرار می‌شود بر ما یک تجلی جدیدی از قرآن به ارمغان دارد. قلوب اگر آمادگی داشته باشند در شب قدر رزق قرآن و توحید از اهل بیت(ع) دریافت می‌کنند.

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه حقیقت توحید مانند درختی است که ریشه‌های آن ثابت و در زمین و شاخه‌های آن در آسمان است افزود: میوه این درخت علوم اهل بیت و معارف توحیدی است.

وی ابراز داشت: تعلقات انسانی نمی‌گذارد انسان هم‌نشین ولایت اهل بیت(ع) شده و رسیدن به وادی ولایت بدون فاصله گرفتن از تعلقات دنیای امکان پذیر نیست.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا