گوناگون

تکیه بر مشترکات دینی و فرهنگی پایه استحکام روابط ایران و اندونزی است

81207507 5771584

ˈدیان ویرنجوریتˈ روز پنج شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی افزود: اکثریت جمعیت اندونزی مسلمان هستند و به عنوان بزرگترین قطب جمعیت مسلمان سنی آماده توسعه مشترکات دینی و فرهنگی با ایران به عنوان قطب جمعیت شیعیان است.

وی توضیح داد: ملاک تقویت مناسبات ایران و اندونزی بر تجمیع نقاط اشتراک و پرهیز از اختلاف ها است هرچند رسانه های جهت دار دنیا با تکیه بر اختلاف های مذهبی و فرهنگی همواره به دنبال فاصله سازی هستند.

سفیر اندونزی در ایران بیان کرد: کشور اندونزی بسیاری از نیازهای اقتصادی خود را در مراوده با کشورهای غربی تامین می کند اما شرایط تحمیلی و پیش شرط ها در بسیاری از موارد حس تلخی را ایجاد می کند و علت بحران اقتصادی سال 98 در این کشور نیز راهبری مسائلی بود که غربی ها عامل آن بودند.

وی عنوان کرد: سیاست دولتمردان اندونزی بر جایگزینی شرکای اقتصادی مطمئن و بدون پیش شرط است و ایران با ظرفیت های موثر اقتصادی و کیفیت و پیشرفت در بخش های مختلف می تواند فعالیت خوبی در این حوزه داشته باشد.

سفیر کشور اندونزی در ایران بیان کرد: انتظار اندونزی از شرکای اقتصادی جایگزین عمل به موقع به تعهد ها، جدی گرفتن کار و کیفیت در خدمات است و استان مرکزی با توجه به اینکه یکی از کانون های مهم صنعت و کشاورزی ایران محسوب می شود می تواند با رعایت این خواسته ها جایگاه مناسبی را در توسعه روابط با اندونزی داشته باشد.

وی اضافه کرد: یکی از نیازهای پایه کشور اندونزی در زمینه محصولات پتروشیمی، طیف محصولات پلاستیک و توسعه ظرفیت های نیروگاهی و انرژی است که در سفر دو روزه ام به استان مرکزی مشخص شد که این استان در این حوزه ها قوی است.

سفیر اندونزی در ایران یادآور شد: کشور اندونزی در زمینه محصول چای و قهوه ، انواع محصولات کاغذی ، قطعات خودرو ، محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و گردشگری بسیار غنی و فعال است و در صورت اعلام نیاز،تجار استان مرکزی می توانند از این قابلیت ها بهره ببرند.

وی خواستار همکاری بیشتر سازمان حمل و نقل هوایی ایران برای برقراری پروازهای مستمر بین ایران، جده و جاکارتا در توسعه صنعت گردشگری و تقویت روابط دو جانبه اقتصادی دو کشور شد.

استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با قدمت هفت هزار ساله گنجینه غنی تاریخی و فرهنگی ایران را در خود دارد و علاوه بر آن ظرفیت های متعدد صنعتی، گردشگری، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نیز دارد.

ˈمحمدحسین مقیمیˈ افزود: اگرچه ایران در سالهای اخیر با مساله تحریم های ناجوانمردانه دست و پنجه نرم کرده اما در سایه اراده و توانمندی بالای نیروی انسانی و برنامه های مناسب توانسته این فشارها را با موفقیت پشت سربگذارد و در همین شرایط سخت صادرات و واردات را انجام دهد.

وی توضیح داد: روابط تجاری ایران و اندونزی در سالهای اخیر بیانگر علاقه دو کشور به ارتباط دو جانبه اقتصادی است و استان مرکزی به عنوان یکی از کانون های مهم صنعت و کشاورزی ایران آمادگی دارد با اعزام هیات های تجاری، به صورت جدی تقویت روابط دوجانبه اقتصادی را پی بگیرد.

استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: عواطف و قرابت فرهنگی و مذهبی مردم ایران با اندونزی بالا است و در مساله سونامی اندونزی اخبار این کشور با حساسیت دنبال می شد و کمک های انسانی در بالاترین سطح در تمامی لایه های اجتماعی برای کمک به حادثه دیدگان انجام شد.

وی بیان کرد: استان مرکزی با دو هزار و 900 واحد تولیدی و صنعتی یکی از پنج قطب مهم صنعت ایران، دومین قطب صنایع مادر تخصصی و نخستین استان در تنوع محصولات تولیدی است .

وی افزود:استان مرکزی در تولیدات خودروهای ریلی، ماشین آلات صنعتی و راه سازی، آلومینیم، نفت و گاز ، سنگهای معدنی، خودروسازی، لوله های گالوانیزه، سازه های عظیم فلزی، تجهیزات نیروگاهی، ایزوگام، صنایع غذایی، صنایع تبدیلی کشاورزی و بسیاری از رشته های دیگر حرف نخست را در کشور می زند.

استاندار استان مرکزی گفت: این استان در حوزه زیرساخت های ارتباطی نظیر بهره مندی از فرودگاه بین المللی، راه آهن و برخورداری از تونل ارتباطی شرق به غرب کشور، بسیار غنی است و به عنوان یکی از قطب های قوی انرژی و تغذیه کننده چند استان همجوار مطرح است.

مقیمی گفت: آشنایی با داشته ها و توانمندی های دو کشور می تواند فرصتی طلایی در همپوشانی نیازهای دو جانبه باشد و این علاقه مندی وجود دارد که تجارب فنی، محصولات تولیدی، تقویت صنعت گردشگری و تبادل دانشجو با راهبری هوشمندانه در بین استان مرکزی و اندونزی ارزیابی و توسعه یابد.

کشور اندونزی شامل مجموعه جزایری در جنوب شرق آسیا و اقیانوس کبیر است که با جزیره گینه نو، مالزی و باپوپا مرز مشترک داد.

این کشور با وسعت یک میلیون و 919 کیلومتر مربع بیش از 242 میلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین قطب پرجمعیت جهان محسوب می شود.

کاغذ و مقوا، تجهیزات سینمای خانواده، زغال سنگ، یخچال و فریزر، لوله حفاری، الیاف مصنوعی، اسیدهای صنعتی و الکل چرب عمده کالاهایی است که اندونزی به ایران صادر می کند و عمده کالای صادراتی ایران به اندونزی نیز شامل پروپان و بوتان مایع، آمونیاک بدون آب، قیر و نفت، اجزای توربین گازی، گوگرد و سرب، چای سیاه و پارافین است.

هیات کشور اندونزی متشکل از سفیر، دبیر انجمن دولتی ایران و اندونزی ، کنسول ، دبیر بخش اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی اندونزی در سفر دو روزه به استان مرکزی علاوه بر دیدار با استاندار مرکزی از شرکت پتروشیمی و نیروگاه شازند و بیت تاریخی امام ( ره ) در خمین دیدن کردند.

نشست با تجار و بازرگانان، دیدار از شرکت ماشین سازی و موزه حسن پور در اراک از دیگر برنامه های پیش بینی شده سفر هیات اندونزیایی به استان مرکزی است.ک/2

560/559/ 605

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا