گوناگون

تیشه بر ریشه آثار 4 میلیارد ساله توران‌پشت

چشمه‌‎‎های آهکی توران‏‏‌پشت در استان یزد بدون شک یکی از زیباترین چشمه‌های جوشان کشور به شمار می‎‎رود که قابلیت پذیرایی از طبیعت‌دوستان، علاقه‌مندان به موضوعات زمین‌شناسی و چشمه‌های آب‌ گرم را دارد ولی در سال‎‎های اخیر توسعه بی‎‎رویه معادن در مجاورت این چشمه‎‎ها، این منطقه را به سمت نابودی سوق داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، آب گرم در چشمه‎‎های منطقه، خیلی آرام به همراه املاح گچی و آهکی می‎‎جوشد. به مرور زمان در محل جوشش آب، تپه‌ای از املاح به صورت ورقه ورقه و به شکل پوست‌های پیاز و لایه‌ای به وجود می‌آید. هنگامی که ضخامت لایه‌های رسوبی به قدری زیاد شود که چشمه دیگر قادر به جوشیدن نباشد، در نزدیکی محل قبلی، دوباره آب شروع به جوشیدن می‌کند.

چشمه‌های جوشان این منطقه در فاصله کمی از تخت رستم که یک اثر ثبت ملی شده است، قرار گرفته، اما ثبت شدن این آثار هم دلیلی برای حفاظت از آنها نشده است و درست در فاصله اندکی از این آثار تاریخی و طبیعی، شاهد فعالیت معدن‌کاری برای دستیابی به ذخایر سنگی منطقه توران پشت هستیم.

متاسفانه وجود ذخائر سنگ تراورتن و بهره‌برداری از آنها، باعث جلوگیری از به وجود آمدن این تپه‎‎ها می‎‎شود چرا که به دنبال برش کوه، فشار آبی که باعث به وجود آمدن این تپه‏‏‌ها می‏‏‌شود، از دیواره معادن، خارج و هیچ تپه‎ای ایجاد نمی‎‎شود.

مهر تایید دادگاه بر مجوز معدنکاری در منطقه تاریخی توران‌پشت

اواخر سال گذشته، معاون عمرانی استاندار یزد خبری را مبنی بر لغو مجوز بهره‎‎برداری معدنی در توران پشت اعلام کرد که موجب دلگرمی دوستداران میراث فرهنگی شد، اما هنوز 6 ماه از سال جاری نگذشته بود که میراث فرهنگی با حکمی مواجه شد که حق را به معدنکار منطقه داده و وی را تبرئه کرده بود.

در این حکم آمده بود که دادگاه در پاسخ به شکایت مطروحه از طرف میراث فرهنگی مبنی بر تخریب آثار تاریخی فرهنگی توران پشت از سوی مسئول معدن، با استناد به پاسخ اداره صنعت، معدن و تجارت استان یزد مبنی بر فعالیت معدن در محدوده پروانه، این پیگیری را بی‎‎نتیجه کرده است.

وجود آثار هزاره چهارم پیش از میلاد توران‎‎پشت

ناصر بابایی، کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره ارزش این آثار تاریخی و طبیعی روستای توران‎‎پشت، در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، خاطرنشان کرد: توران‎‎پشت، منطقه‎‎ای تاریخی است که آثار آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می‎‎گردد. چشمه‎‎های آهکی این روستا بیش از چهار میلیارد سال قدمت دارند که بر اثر فعالیت معادن تخت رستم این روستا در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: تخت رستم، تختگاهی طبیعی و زیبایی است که ارزش تاریخی دارد و آثار آن به هزاران سال قبل از میلاد برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این کارشناس افزود: محوطه جلو دشت شرقی تخت استاد به عنوان بخشی از آثار تاریخی و همچنین چشمه‎‎های آهکی این روستا دستخوش یورش معادنی بوده که در این منطقه فعالیت می‌کردهاند. البته سه مجوز معدنکاری این منطقه لغو شده اما یک معدن همچنان به فعالیت خود ادامه می‎‎دهد.

بابایی با بیان اینکه فعالیت این معدن نیز در مجاورت محل رویش چشمه‎‎های آهکی است، تصریح کرد: از 30 چشمه شناسایی شده در این منطقه تنها دو چشمه و تپه‎‎های آهکی مربوط به آنها باقیمانده است.

وی گفت: مهمترین چالشی که این چشمه‌ها را در خطر قرار داده است، سینه کار معادنی است که در مجاورت آنها فعالیت دارد. این سینه‎‎کارها در کنار اینکه چشم‎‎انداز منطقه را از بین برده، باعث اختلالاتی در عملکرد آثار طبیعی این منطقه نیز شده است چرا که آب‎‎هایی که باید در دل زمین بجوشد و از این چشمه‎‎ها خارج شود تا تپه‎‎های آهکی را ایجاد کند، از سینه کار معدن به صورت روان‎‎آب جاری می‎شود. به این ترتیب چشمه‎‎هایی که با جوشش این آب‏‏ها منجر به تشکیل تپه‏‏‌های آهکی حتی در ارتفاع هشت متری زمین می‏‏‌شود، دیگر آبی برای فوران نخواهند داشت و در نتیجه برای همیشه خاموش خواهند ماند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها دو چشمه در حال جوشش است و گنبدهای آن نیز در حال شکل‏‏‌گیری است ولی اگر فعالیت معدن متوقف نشود، برای همیشه این عناصر زیبای طبیعی را از دست خواهیم داد.

به گفته بابایی، زمانی که چشمه به حدی برسد که دیگر قدرت جوشش در ارتفاع بالا را نداشته باشد، محل دیگری را برای جوشش انتخاب می‎‎کند و در کنار تپه ایجاد شده، تپه‎ای جدید را ایجاد می‎‎کند اما اگر معدن به فعالیت خود ادامه دهد، قطعاً تپه دیگری بوجود نخواهد آمد چرا که آبی برای جوشش چشمه باقی نمی‎‎ماند.

تغییر مکان فعالیت معدن بدون استعلام از میراث

این کارشناس ثبت آثار تاریخی با اشاره به ثبت محدوده تخت استاد و چشمه‎های آهکی توران پشت به شماره 190 در فهرست آثار ملی کشور، تصریح کرد: در سال 1391 استعلامی در مورد معدنکاری در منطقه از میراث فرهنگی به عمل آمده اما در سال‎های بعد، سینه کار معدن از جای دیگری به مجاورت چشمه‎‎ها منتقل شده است.

بابایی ادامه داد: این در حالی است که برای تغییر محل فعالیت معدن باید مجدداً از میراث فرهنگی استعلام گرفته می‏‏‌شد هرچند که در پاسخ به درخواست مربوطه برای امکان سنجی و امکان‏‏‏یابی معدن نیز اعلام شده بود که هیچ مجوزی نباید در این نقطه صادر شود.

وی تاکید کرد: مشخص نیست که سازمان صنعت، معدن و تجارت بر چه اساسی مجوز فعالیت و گسترش منطقه و پروانه اکتشاف برای معدن مزبور را صادر کرده است.

میراث مخالف بهره‎‎برداری این معدن است

منیژه جعفری، مشاور حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنای منطقه یزد، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد از معدن مزبور شکایت کرد، اما در نهایت حکم برائت وی صادر شد. متاسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد بر خلاف مخالفت اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، مجوز فعالیت را برای معدن‌کار این منطقه صادر کرده است.

وی ادامه داد: پیروی تخلف صورت گرفته، شکایت خود را از سازمان مزبور به استانداری اعلام کردیم ولی متاسفانه با گذشت یک ماه از این جریان، هنوز پاسخی دریافت نکرده‎‎ایم.

مهدی زارع، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، با اشاره به اینکه مستندات موافقت میراث فرهنگی با واگذاری معدن مذکور موجود است، توضیح داد: مجوز بهره‎‎برداری از معدن با استعلام از میراث فرهنگی صادر شده است.

وی اظهار کرد: قانون‌گذار، میراث فرهنگی را مکلف کرده است که در پاسخ به استعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مناطقی که دارای آثار باستانی و طبیعی دارای ارزش است را مشخص و نسبت به صدور مجوز صنعتی و معدنی در این مناطق مخالفت کند. 500 نقطه در استان یزد دارای ارزش تاریخی و طبیعی است و سازمان صنعت، معدن و تجارت در فاصله شش کیلومتری آنها مجوزی صادر نخواهد کرد.

این مسئول تاکید کرد: اگر همه دستگاه‎‎ها به وظایف خود عمل کنند، قطعاً مشکلی پیش نخواهد آمد و می‎‎توان با هماهنگی دستگاه‌‏‏های مربوطه، استقرار صنایع و معادن استان را مدیریت کرد.

به گزارش ایسنا، روستای تاریخی توران‌پشت در فاصله 60 کیلومتری جنوب شرق شهرستان تفت در ادامه سلسله جبال شیرکوه واقع شده و منابع تاریخی، بنای این روستای تاریخی و دیدنی را به توران دخت ساسانی نسبت داده است.

شیخ جنید، پیرمراد، بقعه سید گل سرخ، قدمگاه منسوب به علی ابن موسی الرضا(ع)، چهل دختران، بقایای آسیاب آبی و قلعه بزگ از جمله آثار تاریخی این روستاست. قبرستان چندهزار ساله با سنگ نوشته‏‏‌های قدیمی، چشمه‎‎های آب گازدار، قلعه جن، محل سکونت میراب 120 ساله و غارهای تاریخی از دیگر آثار تاریخی این روستا به شمار می‎‎رود.

انتهای پیام

4

4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا