گوناگون

جالبترین وقفهای سال 93 را بیشتر بشناسیم/ از وقف برای شعار سال تا وقف برای پارکینگ

به گزارش خبرگزاری مهر، «وقف» سنت حسنه اي است که از دير باز به اشکال گوناگون در تاريخ ایران وجود داشته است و دین مبین اسلام نيز آن را در مسيري روشن، منطقي و هدفدار، مترّقي و دقيق مورد استفاده قرار داده و بر آن مهر تائید زده است.

آياتي که در قرآن کریم به انفاق احسان و عمل صالح و ايثار و… اشاره شده مي تواند مشوق وقف باشند و از سويي در قرآن در آيات بسياري با کنز مال، تکاثر، تفاخر، استکبار، سرقت، طغيان، کسب حرام، حب مال، خودبيني و… مبارزه شده که به شکلي مي تواند به مقام و جايگاه وقف در قرآن که به نوعی در مقابل این صفات زذیله قرار داد و به معنی از خود گذشتن و ایثار منافع شخصی است، اشاره داشته باشد.

نعبيـر خـداونـد چـه قـدر لطيـف و زيبا اسـت. خـدا کـه مالـک همـه چيـز است. مالـک همه ي ماسـت. مالـک لحظـات عمر ما و مالـک نفس هاي ماسـت. به ما مي گـويد «به من قرض بدهیـد» آن هم با تعبيراتي که يک سائل مي گـويد. شما به خدا قرض بدهيـد خدا به شما جـزا مي دهد.«من ذالـذي يقرض الله قرضاً حسناً فيضاعفه له اضعافاً کثيره و الله يقبض و يبسط و اليه ترجعون»(سوره بقره، آيه 245) دليلش اين است که خدا مي خواهد از طريق ما انسان ها اين همکاري و همدلي اتفاق بيفتد. «وقف» مهم ترين وسيله ي اين راه است و تفاوتي که وقف با صدقات دارد، پايدار بودن و ماندگاری آن و فنا ناپذیر بودن است. وقف با عنايت به روح قرآن، نه تنها جايز است، بلکه در مواردي و در حالاتي، راجح و مستحب است.

در اين گزارش، سعي شده است که وقفهایی جالب و یا نیتهای نوینی که توسط خیرین و واقفان در سال 93 و در سالهای گذشته به ثبت رسیده است، بپردازیم که در پی می خوانید:

5 هزار متر مربع باغ گردو وقف تحقق شعار سال 93

محمد ایرانشاهی واقف لرستانی، در اولین روز از سال جدید به تبعیت از پیام نوروزی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ، 5 هزار متر مربع از باغ گردوی خود را با نیت ترویج فرهنگ و اقتصاد اسلامی وقف کرد.

وقف 200 جلد کتاب نفیس همزمان با برگزاری طرح آرامش بهاری

در حاشیه اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری، بانویی نیک اندیش که خواست نامش ذکر نشود ، 200 جلد از کتب نفیس خود را وقف کرد. این بانوی گلدشتی کتب خود را که جزو کتب ارزشمند بود، به منظور استفاده آحاد مردم به حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اهدا کرد که ارزش ريالی این کتاب، بالغ بر 20 میلیون ريال تخمین زده شد.

باغ 250 متری وقف تامین جهیزیه دختران بی بضاعت

خدیجه شریعتی، واقف خیراندیش خوانساری باغ خود را با مساحت 250 مترمربع همزمان با اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری و در سال 93 با نیت تامین جهیزیه دختران بی بضاعت وقف کرد. ارزش ريالی این موقوفه بالغ بر 350 میلیون ريال برآورد شده است.

بانوی خیر لرستانی عواید حساب بانکی خود را وقف توسعه انرژی هسته ای کرد

در راستای اجرای طرح آرامش بهاری در سطح بقاع متبرکه و امامزادگان استان لرستان ، بانوی نیکوکار فرهنگی از شهرستان بروجرد، عواید حساب بانکی300 میلیون ریالی خود را جهت ترویج انرژی صلح آمیز هسته ای، وقف کرد.

سه هزار سهم یک تعاونی با نیت کمک به کم توانان ذهنی وقف شد

علیرضا رحمانی نژاد ، واقف نیک اندیش، سه هزار سهم از مجموع 150 میلیون سهم موسسه تعاونی اعتباری میزان را با نیت تامین مخارج موسسه خیریه کم توانان ذهنی نشاط قاین و کودکان بی سرپرست این شهرستان وقف کرد. ارزش ریالی این موقوفه را حدود 18 میلیون تومان عنوان شده است.

زمینی به مساحت 190 متر مربع وقف احداث پارکینگ در اصفهان

فرنگیس غلامرضایی، بانویی از اهالی روستای چاهملک، در روزهای آغازین سال، قطعه زمینی به ارزش 100 میلیون ریال را به مساحت 190 مترمربع ، در روستای چاهملک با نیت احداث پارکینگ مسجد صاحب الزمان(عج) وقف کرد.

یک حلقه چاه وقف آبیاری درختان امامزاده عبدالله کازرون

اهالي روستاي بليان شهرستان کازرون؛ يك حلقه چاه آب به ارزش تقريبي يك و نيم ميليارد ريال را وقف کردند. نيت اين خيرين، آبياري درختان آستان مقدس امام زاده عبدالله (ع) كازرون است كه با حضور در اداره اوقاف، وقفنامه آن تنظيم شد.

 یک شبانه روز آب و اراضی در سرایان وقف مستمندان شد

حسن احمدی، واقف نیک اندیش، یک شبانه روز آب و اراضی و اشجار از کلاته چشمه کریم واقع در روستای دره باز قاین را وقف بر افراد محروم و مستمند و بی بضاعت کرد. ارزش ریالی این موقوفه 10 میلیون تومان عنوان شده که 700 هزار تومان درآمد سالانه خواهد داشت.

وقفهای قدیمی تر:

دو فنجان آب در نوفرست وقف عزاداری امام حسین(ع) شد

خانم سکینه دختر استاد علی اصغر نوفرستی در حال صحت نفس و ثبات عقل دو فنجان از قنوات ثلاثه روستای نوفرست را با تمام متعلقات شرعی و عرفی از ده و دشت به مساحت 8 من بذرافشان در روستای خراشاد خراسان جنوبی را وقف بر مصرف تعزیه داران امام حسین (ع) کرده است. این وقف در تاریخ 27 رجب سال 1324 به وقوع پیوسته است.

یک طاقه از مزرعه وقف مسجد و حمام

خانم زیبا نساء همسر مرحوم میر محمد معین بیک، یک طاقه از مزرعه بورج و نیم روز از مزرعه چهکند عرب را وقف بر مسجد و حمام روشناوند واقع در استان خراسان جنوبی کرده است. این موقوفه در تاریخ 8 جمادی الثانی 1224 انجام گرفته است.

وقف لوازم برای عزاداری امام حسین (ع)

در وقفنامه دیگری آمده که کربلایی خدیجه دختر مرحوم حاجی علی اکبر 36 فنجان آب از خرمک و یک باب اطاق با فرش، یک سرانداز، 6 عدد قلیان با اسباب و ده عدد گلاب پاش و کاسه  کاشی، 35 عدد سفره، 6 عدد فراش، یک عدد آب گردان و یک عدد پیه سوز را وقف بر تعزیه داران امام حسین (ع) کرده. همچنین این بانوی واقف 3 فنجان و نیم دیگر از قنات خرمک با اراضی متعلقه و 3 فنجان دیگر از نهر وسط با اراضی متعلقه  از کشمان دو رده چهار من و نیم زمین را وقف بر مسجد خوسف کرده که صرف تعمیر یا سایر مخارج آن شود. این وقف نیز در ماه ربیع الاول 1261 انجام گرفته است.

وقف یک عدد دیگ بزرگ برای هرکس که به آن نیاز داشته باشد

یک بانوی دیگر به نام خدیجه خسروی فرزند مرحوم کربلایی احمد خسروی مهموئی 15 سهم شامل یک دانگ و نیم از مزرعه میریک تکاب شاخن با اراضی تابعه و اشجار متعلقه را وقف بر امام حسین (ع) کرده تا همه ساله در صبح تاسوعا صرف و خرج شود.

همچنین این بانوی واقف یک عدد دیگ بزرگ را نیز وقف کرده که پیوسته به هر کس به آن نیاز داشت بدهند. این وقف نیز 5 فروردین 1331 به وقوع پیوسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا