گوناگون

جداسازی دام های آلوده به بیماری لمپی اسکین و معدوم سازی آنها ضروری است

81198424 5756123

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی این سازمان، کریم مهری در نشست هماهنگی و پیشگیری و مهار این بیماری گفت: لازم است از راه مدیریت بحران استان موضوع پیگیری و اقدامات لازم برای اطلاع رسانی کافی با استفاده از امکانات سازمان و ادارات کل و مشارکت تشکل های دامداران و صنایع لبنی برای کنترل و مهار بیماری انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با ارایه گزارشی در خصوص روند شیوع بیماری و راهکارهای مبارزه با آن و اهمیت موضوع و نیاز مبرم مشارکت کلیه بهره برداران و تشکل های دامداری برای کنترل بیماری گفت: لازم است تشکل های دامداری با ایجاد حساسیت در منطقه، مردم را نسبت به هرگونه حمل و نقل غیرمجاز دام حساس کنند تا با مشارکت مردمی راه های غیرمجاز حمل دام برای مهار بیماری تحت کنترل درآید.

غفور عبدالهی افزود: دامداران شایسته است باتوجه به شیوع بیماری لمپی اسکین در برخی شهرستان ها و استان های همجوار در صورت مشاهده هرگونه تب بالا، آبریزش از چشم، افزایش ترشحات بینی و حلق، تمایل نداشتن به راه رفتن، کاهش تولید شیر و ظهور برجستگی های پوستی روی پوزه دام، به سرعت مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان خود گزارش کنند.

وی با بیان اینکه بیماریˈ لمپی اسکین ˈ یک بیماری ویروسی با شیوع بالا بوده و لازم است برای جلوگیری از ابتلاء سایر دام ها، دام های آلوده زیر نظر اداره دامپزشکی با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای معدوم شوند، افزود: سمپاشی بدن دام و جایگاه دام، کنترل فعالیت و تکثیر حشرات، جداسازی دام های آلوده و معدوم سازی زیر نظر اداره دامپزشکی و واکسیناسیون سایر دام های سالم از راه های عمده کنترل و پیشگیری از این بیماری است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان با بیان اینکه دامداران برای کاهش خطرات و هزینه های احتمالی شیوع این بیماری در اسرع وقت نسبت به بیمه کردن دام های خود اقدام کنند، گفت: در این نشست بر تعطیلی سه هفته ای میادین دام با نظارت و هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان، کنترل شدید حمل و نقل دام ها، اجرای اقدامات پیشگیری اعم از سمپاشی و واکسیناسیون در 10 کیلومتری کانون های آلوده توسط اداره کل دامپزشکی و مدیریت بهداشت محیط استان تاکید شد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در این نشست درخصوص روند شیوع این بیماری در کشور و استان توضیح داد و گفت: در شهرستان های ملکان، میانه، عجبشیر، هریس و ورزقان بیماری لمپی اسکین رویت شده است.

بهراد زندیه بر سرعت عمل در مهار بیماری تاکید کرد و خواستار استفاده دامداران از سم دلتامترین، پروپتام فوس و سایپرمترین برای سمپاشی دامداری ها و محل تجمع حشرات به خصوص پشه و مگس خونخوار شد.

7223/587

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا