گوناگون

جنب و جوش میان دستگاه های اجرایی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان

81224845 5801697

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرساله با نزدیک شدن به ایام تابستان و فراغت جوانان و نوجوانان از تحصیل، دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه ها، ورزش و جوانان و غیره برنامه هایی را با عنوان غنی سازی اوقات فراغت تدارک می بییند.

این ایام فرصتی مغتنم برای شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان در زمینه های مختلف است لذا دستگاه های متولی می توانند با برنامه ریزی اصولی و مناسب زمینه های بروز این استعدادها را فراهم کرده و ایام خوشی را برای این قشر رقم بزنند.

برنامه هایی که توسط دستگاه ها برای این ایام پیش بینی می شود باید بر مبنای نیازهای روحی، سن و سلیقه انجام شود چون این ایام همانگونه که از نامش پیداست متعلق به خود فرد است لذا باید در برنامه ریزی آن به سلایق و استعداد فرد بیش از هر چیز دیگری توجه شود.

این ایام یک فرصت برای شکوفایی توانایی ها و استعدادها است لذا عدم برنامه ریزی مناسب برای این ایام توسط دستگاه ها موجب می شود جوانان ما این فرصت ها را از دست داده و فقط به وقت تلف کردن بپردازند.

برای استفاده بهینه از این ایام اهم برنامه های تدارک دیده شده دستگاه های اجرایی استان در جلسه کمیته اوقات فراغت ستاد ساماندهی امور جوانان در سنندج تشریح شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان در این جلسه با تاکید بر تلاش تمامی دستگاه ها برای اجرای برنامه هایی غنی و پربار در تابستان امسال گفت: به هر اندازه که برنامه های اوقات فراغت غنی تر باشد میزان آسیب های جامعه نیز کاهش پیدا می کند.

جمال ارشدی با بیان اینکه هدف اصلی برنامه های اوقات فراغت کنترل آسیب های اجتماعی است افزود: اهدافی که برای این ایام توسط هر دستگاه تعیین خواهد شد باید به برنامه ای اصولی و تاثیر گذار تبدیل شود.

وی اظهار کرد: بیشترین سرمایه های اجتماعی ما در مناطق حاشیه قرار دارند لذا برنامه های اوقات فراغت در این مناطق و همچنین مناطق روستایی و کم برخوردار، باید پر رنگ تر باشد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با تاکید بر توجه به استعدادیابی در مناطق حاشیه و مهارت آموزی در برنامه های اوقات فراغت استان افزود: دستگاه ها باید در این راستا به صورت هماهنگ عمل کرده و از موازی کاری در جنبه های مختلف خودداری کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون هشت دستگاه اجرایی، برنامه های خود را برای اوقات فراغت جوانان به ما ارائه کرده اند از اعضای کمیته خواست تا 14 تیر جاری برنامه های خود را به طور کامل اعلام کنند.

حامد جولایی با اشاره به اینکه 135 مکان ورزشی در استان در ایام سال فعالیت ورزشی انجام می دهند گفت: 65 پایگاه از این تعداد به برنامه های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان اختصاص داده شده است.

به گفته وی درهر کدام از این پایگاه ها تعداد 10 تا 15 رشته ورزشی فعالیت می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان نیز با بیان اینکه بحث اوقات فراغت به دستگاه خاصی بر نمی گردد گفت: 23 دستگاه فرهنگی عهده دار برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هستند.

حجت الله نریمانی با بیان اینکه سال گذشته 118 هزار دانش آموز در 245 پایگاه از برنامه های اوقات فراغت بهره مند شدند افزود: امسال هم با وجود کمبود اعتبارات و محدودیت هایی که وجود دارد برنامه های خاصی برای پر کردن ایام فراغت دانش آموزان پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: در راستای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان امسال، 240 پایگاه دایر می شود که 100 مورد از این پایگاه ها ثابت بوده و شامل کانون های فرهنگی و تبلیغی، ورزشی، اردوگاه ها و غیره هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه جوان امروز میان دو تفکر سنتی و مدرنیته مانده است گفت: همه ما وظیفه داریم که با برنامه ریزی درست آنان را راهنمایی کرده و راه درست را به آنان نشان دهیم.

مصطفی باغبانیان با تاکید بر وجود مشاور امور جوانان در سازمان ها و دستگاه های اجرایی و رصد کردن موارد مربوط به این قشر افزود: جوانان ما باید در کنار آموزش رسمی، حرفه های مهارتی را نیز فرا بگیرند تا با قرار دادن این دو در کنار هم بتوانند به یک شغل و حرفه ای برسند.

وی در ادامه بر تلاش برای احیای بازی های بومی و محلی در ایام تابستان برای جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: بیشترین سرگرمی و تفریح جوان امروز فضای مجازی و بازی های رایانه ای است که باید دستگاه ها بازی های محلی و بومی را جایگزین آن کنند.

باغبانیان در ادامه گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، در ایام تابستان امکانات ورزشی موجود در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان های سنندج، قروه و بیجار در اختیار کارگران و فرزندان آنها قرار داده می شود.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مدارس در راستای غنی سازی اوقات فراغت اظهار کرد: محوطه حیات مدارس را می توان به ورزش هایی همچون فوتبال، والیبال و بسکتبال اختصاص داد.

رییس سازمان بسیج ورزشکاران استان نیز در این جلسه اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی در کانون های بسیج جوانان، برگزاری حلقه های صالحین، برگزاری اردوهای راهیان نو و اردوهای تربیتی و جهادی را از جمله برنامه های سپاه برای ایام اوقات فراغت عنوان کرد.

ایرج جعفری افزود: برگزاری برنامه های انس با قرآن، نشست های بصیرتی در زمینه نقش تخریبی ماهواره در زندگی خانوادگی و آگاهی بخشی به خانواده ها و جزء خوانی قران خاص ماه رمضان از دیگر برنامه های تدارک دیده شده است.

مسوول آموزش و پژوهش تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در این جلسه گفت: در تابستان سال گذشته طرح تخصصی حفظ قرآن کریم توسط این اداره کل اجرا شد و بر این اساس 500 نفر موفق به دریافت گواهی نامه حفظ جزء سی ام قرآن شدند.

حجت الاسلام مسعود محمدی افزود: 500 نفری که سال گذشته موفق به حفظ جزء سی قران شدند امسال نیز در 15 پایگاه جزء 29 قرآن کریم را حفظ می کنند و این روند همچنان تا حفظ کل قرآن ادامه می یابد.

به گفته وی این اداره کل برای جوانان 15 تا 25 سال در تابستان امسال هسته های فرهنگی جوان را در 15 پایگاه تشکیل می هد.

معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور نیز برگزاری کارگاه آموزشی نشریات دانشجویی، اردوهای علمی، فرهنگی و تفریحی و آماده سازی تیم بسکتبال دختران دانشگاه برای حضور در رقابت های کشوری را از مهمترین اقدامات این دانشگاه برای ایام تابستان عنوان کرد.

تشکیل کمیته بازدید از برنامه های اوقات فراغت، توجه به مناطق حاشیه، تایکد بر مهارت آموزی، حضور فاعل سازمان های مردم نهاد در برنامه های یان ایام و تاکید بر خانواده محوری از جمله مصوبات این جلسه بود.

امروزه گذران اوقات فراغت از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از مهم ترین عوامل موثر در بروز انواع آسیب های اجتماعی به عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای بهینه سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان بر می گردد.

امید است این مهم مورد توجه مسوولان دستگاه های اجرایی قرار داشته و برنامه هایی که برای غنی سازی این ایام تدارک دیده شده است خروجی مناسبی داشته باشند.ک/4

7348/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا