گوناگون

حفظ سلامت با کاهش مصرف نمک، روغن و قند

مسئول بهبود تغذیه‌ی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: کاهش میزان مصرف قند، نمک و چربی احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌شمالی، «نسرین علیزاده» اظهار کرد: هر چه میزان مصرف قند، نمک و چربی در برنامه‌ی غذایی افراد کمتر باشد احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: احتمال ابتلا به دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، گوارش و انواع سرطان با مصرف زیاد این سه ماده مضر افزایش می‌یابد.

علیزاده با تأکید بر ضرورت مصرف غذاهای مقوی و مغذی به جای غذاهای آماده، کنسروی و فرآوری شده، گفت: مواد غذایی نظیر سوسیس و کالباس، کنسروها، کمپوت‌ها، آبمیوه‌های صنعتی و انواع خوراکی‌ها و شیرینی‌هایی که در کارخانجات صنایع غذایی تولید می‌شود از انواع افزودنی‌ها و مواد نگهدارنده تهیه شده که حاوی مقادیر زیادی شکر، نمک و روغن است.

وی افزود: در تهیه‌ی فست‌فودها و محصولاتی نظیر سوسیس و کالباس، حتی اگر از مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده شده باشد، به‌علت آن که مقادیر زیادی نمک و چربی وجود دارد، سلامت انسان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

علیزاده خاطرنشان کرد: با پرهیز از مصرف قند و شکر، نمک و چربی و استفاده از غلات کامل و سبوس‌دار، مرغ و ماهی، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، مقادیر مناسب از روغن‌های سالم گیاهی نظیر آفتابگردان، کنجد، زیتون و ذرت و ماست و پنیر کم چرب، سلامت خود را حفظ کنید.

وی یادآور شد: اثر نمک بر فشار خون به‌علت وجود عنصر سدیم است و در افرادی که سطح سدیم خون بالا و پتاسیم پائین است خطر افزایش فشار خون که عامل بیماری‌های قلبی عروقی و سکته است، وجود دارد.

علیزاده گفت: سدیم در غذاهای فرآوری شده نظیر نان، گوشت‌های فرآوری شده، چیپس و پفک و انواع سس وجود دارد.

وی ادامه داد: افزایش مصرف پتاسیم به حد مجاز فشار خون را تا حدی کاهش می‌دهد و منابع غذایی پتاسیم شامل انواع مغزها(گردو، بادام، پسته، سبزیجات و میوه‌هایی نظیر خرما، موز و حبوبات است.

علیزاده خاطرنشان کرد: ورم، سرطان معده، پرفشاری خون، سکته‌های قلبی عروقی و آسم از عوارض و عواقب جبران‌ناپذیر مصرف زیاد نمک است.

وی با بیان اینکه نمک مصرفی باید به میزان مناسب و از نوع تصفیه‌شده‌ی یددار باشد، گفت: هنگام خرید نمک به جمله‌ی «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی دقت کنید و از خرید هر گونه نمک بدون استانداردهای نمک خوراکی یددار با عنوان‌های «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» به شدت خودداری کنید.

علیزاده خاطرنشان کرد: برای حفظ ید در نمک، باید آن را دور از نور، رطوبت و درون ظرف در بسته‌ی سفالی یا شیشه‌ای، چوبی و پلاستیکی با رنگ تیره نگهداری کرد.

به گزارش ایسنا، مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: برای حفظ ید، نمک باید در انتهای پخت به غذا اضافه شود.

علیزاده گفت: لیموترش، آب نارنج و سبزی‌های معطر سه جایگزین مفید و مناسب به جای نمک است.

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش فشار خون باید از مصرف زیاد نمک خودداری و برای بهبود طعم غذا از جایگزین‌های مواد غذایی استفاده کرد.

مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: پرهیز از مصرف مواد غذایی نظیر خیار شور، انواع چیپس و پفک، شوری‌ها، ماهی دودی، سوسیس و کالباس، غذاهای پرچرب در پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

علیزاده خاطرنشان کرد: افرادی که محدودیت مصرف نمک دارند، باید از مصرف مواد حاوی جوش‌شیرین به‌علت مقادیر فراوان سدیم به شدت خودداری کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا