گوناگون

حفظ منابع طبیعی باید همراه با فرهنگ سازی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نورالله ولی نژاد، شامگاه پنجشنبه در گردهمايي روحانيون با موضوع نقش مردم در حفاظت از جنگل هاي هيركانی، گفت: از آنجا كه انسان با نگاه غلط خود درحال برداشت بي رويه از منابع طبيعي است، بايد فرهنگ سازي شود و فرهنگ گذشتگان را در خصوص حفظ منابع طبيعي يادآورشد.

وی افزود: حفظ منابع طبيعي بايد همراه با فرهنگ باشد و همه بايد در ترويج اين امر مهم تلاش كنند تا اهميت منابع طبيعي بيشتر مورد توجه گردد.

به گفته حجت الاسلام ولي نژاد همه موجودات براي اكوسيستم لازم وضروري هستند و خداوند هيچ موجودي را بي حكمت خلق نكرده است.

امام جمعه موقت بندرگز هم در اين گردهمايي با بيان اينكه منابع طبيعي به  عنوان نعمت  الهي هست، گفت: نعمت هاي الهي داراي فوايد زيادي براي انسان بوده و به همين خاطر در حوزه وظايف انساني است، كه محيط زيست و منابع طبيعي خود را دست به تخريب نزند.

حجت الاسلام رسول ليواني با نقل از دكترشيرازي كه درخصوص راز جنگل ها و مراتع صاحب انديشه است، افزود: منابع طبيعي براي انسان و همه ي موجودات بسيار مفيد است و انسان با حراست ازاين منابع به منافع خودش دست مي يابد.

وي استفاده بي حد و حصر از منابع طبيعي را اسراف نعمت هاي الهي دانست و بيان كرد: ما بايد در حين حراست از جنگل ها از آن ها استفاده اصولي داشته باشيم.

وي افزود: با توجه به اينكه ايام محرم و صفر است از ائمه محترم جماعات انتظار است كه در خصوص اهميت نعمت هاي الهي مردم را آگاه كنند.

در ادامه مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداری گلستان ضمن معرفي سيماي منابع طبيعي استان، گفت: نقش تخريب جنگل در تخريب زمين و ايجاد گاز كربنيك بسيار زياد است و موجب آسيب روحي و جسمي به هر موجود زنده است.

ابوطالب قزل سفلو با اشاره به كمبود آب درايران گفت: با كاهش  ميزان بارش  و افزايش سرانه مصرف آب ، موضوع فرهنگ سازي رابايد جدي بگيريم.

قزل سفلو با بيان اينكه بدون همراهي مردم نمي توان ميراث گرانقدر منبع طبيعي را حفظ كرد افزود: از ائمه ي جماعات انتظار مي رود كه در روستاها و شهرها در حوزه منابع طبيعي اطلاع رساني كنند و مردم را آگاهي ببخشند.

وي با بيان اينكه امروزه 18 استان دچار ريزگرد است، بيان كرد: اگر مانيز چون استان هاي ديگر دچار ريز گرد شويم مسلما خطر جدي تري جنگل هاي استان را فرا مي گيرد و به همين منظور كيان منابع طبيعي را بايد بيشتر قدر دانست.

در ادامه اين گردهمايي مدير پروژه چند منظوره جنگل هاي هيركان با اشاره به اينكه طرح حفظ جنگل هاي هيركاني شامل مناطق آمل، تنكابن، گيلان  و مينودشت مي شود، گفت: به منظور حفظ و حراست از جنگل ها و منابع طبيعي لازم دانستيم تا روش مديريتي خود را تغيير دهيم ، اين پروژه جنگلداري يكي از برنامه هاي مديريتي ما است.

داريوش بيات درباره هدف اين طرح افزود: حفظ منابع طبيعي و بهبود معيشت مردم از جمله اهداف مهم اين پروژه است.

به گفته بيات سالانه 226 نفر از افراد با حادثه سيل جان خود را از دست می دهند و حدود 70 درصد از اعتبارات سالانه منظور جبران خسارت اختصاص مي يابد  به همين منظور بايد اراضي ملي را حفظ كرد.

وي با بيان اينكه خسارت سيل در 50 ساله اخير 380 درصد افزايش داشته  درباره، سيل اخير استان مازندران بيان كرد: سيل اخير مازندران 92 ميليارد تومان خسارت وارد کرده است كه 42 ميليارد تومان اين خسارت در بخش مردمي بوده است.

مدير پروژه چندمنظوره جنگل هاي هيركانبا اشاره به اينكه براي تشكيل يك سانتي متر خاك 800سال وقت لازم است، درباره علت تخريب منابع طبيعي گفت: نياز و نا آگاهي از دلايل مهم تخريب منابع طبيعي از سمت انسان است.

وي افزود: با ايجاد فرصتهاي شغلي ، تدوين و اجراي درست قوانين ميتوان از اين تخريب جلوگيري كرد. اما در بحث ناآگاهي وصدمه زدن به محيط زيست شما روحانيون بايد اطلاع رساني كنيد تا مردم متوجه پيامد زيان هايي كه به محيط زيست است ، بشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا