Mihanpostپیشنهاد سردبیرنظامی

روایت سربازان آمریکایی از شب حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا + عکس

من آن شب اسلحه در دست و سر به پایین در پناهگاه موضع گرفته بودم. سپس سعی کردم در ذهنم همراه با دخترانم شعر بخوانم و فقط منتظر بمانم. امیدوار بودم هر بلایی که قرار است نازل شود، زودتر بیاید... من صد درصد آماده مرگ بودم

حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا موضوعی بود که در برنامه انتقام شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در همان ساعت خاکسپاری این سردار نامدار توسط سپاه پاسداران در حالی انجام شده که این موضوع قدرت موشکی و رویارویی ایران با ابرقدرت پوشالی دنیا را به نمایش گذاشت.

در این میان و در خصوص حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا خبرنگار شبکه خبری سی‌ ان‌ ان آمریکا چند روز پس از حملات تلافی‌ جویانه موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در عراق، به این پایگاه رفته و با برخی از سربازان و افسران آمریکایی که در شب حمله ایران در آنجا بودند مصاحبه کرده است.

حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا
تصاویر لحظه شلیک موشک به پایگاه هوایی آمریکا

خبرنگار سی‌ ان‌ ان روایت سربازان آمریکایی از شب حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا را چنین شرح داده است:

” آکیم فرگوسن گروهبان آمریکایی به همراه تیم خود هنگامی که دریافتند 6 موشک بالستیک ایرانی به سمت آنها می‌آید در پناهگاه مامن گرفته بودند.

دیواره بتنی که آنها را حفاظت می‌کرد تاب مقاومت چندانی در برابر پرتابه‌هایی (موشک‌هایی) که به سمت آنها می‌آمد نداشت.

“آکیم فرگوسن” این گروهبان بلند قامت 6 فوتی درباره آن شب گفت:” من آن شب اسلحه در دست و سر به پایین در پناهگاه موضع گرفته بودم. سپس سعی کردم در ذهنم همراه با دخترانم شعر بخوانم و فقط منتظر بمانم. امیدوار بودم هر بلایی که قرار است نازل شود، زودتر بیاید… من صد درصد آماده مرگ بودم.”

اما فرگوسن به همراه دیگر نظامیان و پیمانکاران غیرنظامی این پایگاه آن شب موشکباران زنده ماندند و آسیبی به آنها نرسید.

این حمله گسترده‌ترین و بزرگ‌ترین حمله به یک پایگاه آمریکایی طی دهه‌های گذشته بود. سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه به سی‌ان‌ان گفتند نبود تلفات در آن شب حمله تقریبا به چیزی شبیه یک معجزه می‌ماند.

نگاهی دقیق‌تر به این پایگاه آمریکا آسیب‌پذیری آن را در برابر چنین حملاتی آشکار می‌کند. پرسنل نظامی مستقر در این پایگاه شب حمله ایران چند ساعت قبل هشدار حمله را دریافت کرده بودند و این مساله آنها را قادر کرده بود که در مکان‌های امنی مستقر شوند.

تصاویر حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا
ترس سربازان آمریکایی بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در عراق در ساعات اولیه این اتفاق در تصویر دیدنی است

این پایگاه برای دفاع در برابر حمله موشکی بالستیک فاقد پدافندهای سطح به هوا بودند و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پایگاه آمریکا درعراق (عین الاسد) در برابر حملات موشکی بالستیک بی‌دفاع است. نیروهای آمریکا آن شب در برابر بارش موشک‌های ایران بی‌دفاع بودند.

تصاویر حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا
سرباز آمریکایی در محل برخورد موشک های ایران به پایگاه هوایی عین الاسد

دو نیروی نظامی آمریکا در حال متر کردن ابعاد حفره‌ای هستند که در نتیجه برخورد موشک بالستیک ایرانی ایجاد شده است. این حفره تقریبا 2 متر عمق و 3 متر قطر دارد.

اینجایی که تخریب شده محل استقرار خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین و اپراتورهای پایگاه بود. آنها قبل از حمله واحد را تخلیه کرده‌اند.ساکنان این ساختمان هم مانند بسیاری دیگر از نظامیان این پایگاه از قریب به 2 ساعت پیش از حمله موشکی ایران، در پناهگاه مستقر شده بودند.

تصاویر حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا
تصویر پناهگاهی که در دوران صدام حسین ساخته شده و سربازان آمریکایی در شب حمله موشکی سپاه به ان پناه برده بودند

روزها پس از ترور سردار قاسم سلیمانی ژنرال قدرتمند و بلندپایه ایرانی به دستور ترامپ، بالاخره انتقام بدون تلفات ایران از آمریکا با حمله به این پایگاه انجام شد.

10 فروند از 11 فروند موشکی که ایران به این پایگاه شلیک کرد در مواضع آمریکایی این پایگاه نشست و 1 فروند نیز در سمت نزدیک به مواضع عراقی‌ها فرود آمد.

تقریباً یک سوم این پایگاه توسط ایالات متحده کنترل می‌شود. موشک‌های ایرانی که از سیستم‌های هدایت هواپی استفاده می‌کردند، علاوه بر اقامتگاه اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، توانستند سایت‌های حساس ارتش آمریکا را هم خراب کنند و به یک مجتمع نیروهای ویژه و دو آشیانه آسیب برسانند.

در شب حمله ایران اولین هشدار از سیگنال‌های اطلاعاتی مخفی درعصر آن روز دریافت شد. نیروهای آمریکایی در ساعت 11 شب به وقت محلی به پناهگاه‌ها رفتند و به گفته فرماندهان این پایگاه در آن شب تنها تعداد معدودی از نیروها بیرون پناهگاه بودند.

تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد
پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در عراق

در آن شب نیروهای معدودی از جمله نگهبانان برج کنترل و خلبانان (اوپراتورهای) هواپیماهای بدون سرنشین در بیرون پناهگاه بودند. آنها منتظر پاسخ‌دهی در برابر احتمال حمله زمینی همزمان با حمله موشکی ایران بودند؛ حمله‌ای که انجام نشد.

اولین موشک ایران ساعت 1:34 دقیقه بامداد (به وقت محلی) در پایگاه فرود آمد. موشک‌های بعدی به فاصله 15 دقیقه از هم یک به یک به زمین نشستند. حمله موشکی تقریبا 2 ساعت به طول انجامید. سربازان آمریکایی این 2 ساعت را مملو از تعلیق، ترس و احساس بی‌دفاعی توصیف کردند.

سروان “پاتریک لیوینگستون”، فرمانده نیروهای امنیتی هوایی ایالات متحده در این پایگاه با اشاره به حملات راکتی قبلی توسط گروه‌های شبه‌نظامی گفت: “شما می‌توانید در این پایگاه در برابر (نیروهای شبه‌نظامی) دفاع کنید، اما نمی‌توانید در برابر چنین حملاتی (حمله موشکی بالستیک) دفاع کنید.. در حال حاضر، این پایگاه در برابر حملات موشک‌های بالستیک بی‌دفاع است.”

سرهنگ دوم “استیسی کولمن” یکی از فرماندهان ارشد این پایگاه است که در شب حمله مسئولیت استقرار سربازان در پناهگاه‌ها را بر عهده داشته است. او می‌گوید پس از نزدیک به 1 ساعت و نیم  از استقرار در پناهگاه با خودش گفته نکند حمله ای در کار نیست.

تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد
تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد
تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد
برخی وب سایت های آمریکایی معتقدند حداقل یک پهپاد ریپر در سوله ای که می سوزد وجود داشته است

او می‌گوید:” در حالی که در پناهگاه نشسته بودم با خودم فکر کردم که نکند الکی اینجا جمع شده ایم و حمله ای در کار نیست. 10 دقیقه بعد از اینکه این‌ها را درون خودم مرور می‌کردم به یکباره صداهای انفجار مهیب(بوم بوم) شنیدم و با خودم گفتم این هم جواب تردیدهای من.”

او افزود: موقع اصابت موشک‌ها زمین به شدت زیر پایمان می‌لرزید و صدای خیلی مهیبی می‌آمد. ما قشنگ موج انفجار را در پناهگاه احساس می‌کردیم و می‌دانستیم که انفجارها نزدیک ما هستند.” این زن نظامی ارتش آمریکا در پناهگاه‌های زیر زمینی مستقر شده بود که میراث و ساخت دوران صدام حسین بوده است.

تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد

اما گروهبان دوم ” فرگوسن” در پناهگاه‌هایی مستقر شده بود که آمریکایی‌ها ساخته بودند. فضاهایی کوچک که توسط ورقه‌های بتنی پنج اینچی محکم با کیسه‌های شن ساخته شده است. او از شکاف لای دیوار مثل یک فیلم انفجارها را تماشا می‌کرد.

او می‌گوید:” یک شکاف کوچک در کنار پناهگاه وجود داشت و ما شاهد تابش نور نارنجی بودیم پس از آن فهمیدیم که هر بار این نور را می‌بینیم، فقط چند ثانیه قبل از اصابت موشک به زمین است.”

او افزود: ” نور- انفجار، نور – انفجارو.. همین طور ادامه داشت. نمی‌دانستیم کی قرار است تمام شود. نشسته بودیم تا تمام شود.”

تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد

پس از انفجار اول چند نفر از تیم گروهبان فرگوسن برای ارزیابی میزان تلفات احتمالی به محوطه پایگاه رفتند. درهمین زمان بود که دومین موشک به فاصله 15 دقیقه از انفجار اول به پایگاه اصابت کرد وعده‌ای در فضای آزاد گرفتار شدند.

پس از انفجار دوم گروهبان فرگوسن  نگران رفقایی شد  که در بیرون به دام افتاده‌اند. او گفت: “بعد از انفجار موشک دوم، من نگران این افراد شدم. بنابراین رفتم و آنها را پیدا کردم و با خود به پناهگاه آوردم و بعد همه با منتظر ماندیم تا موشکباران تمام شود.”

گروهبان فرگوسن و تیمش مامور این شده بودند که اگر همزمان و یا پس از حمله موشکی به این پایگاه حمله زمینی صورت گیرد سریع از پناهگاه خارج شده و در برابر مهاجمان قرار گیرند. اما حمله زمینی انجام نشد.

فرگوسن گفت: “ما خیلی خسته بودیم. این بدترین غلیان آدرنالین‌مان در تمام عمرمان بود.”

تصاویر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی الاسد

هنگامی که حمله موشکی تمام شد و سربازان همه از پناهگاه‌ها بیرون آمدند، بسیاری از آنها برای ترمیم آسیب‌ها مشغول به کار شدند. آنها حس این لحظات خود را ترکیبی از راحتی و شوکه شدن توصیف می‌کنند.

سرهنگ کلمن گفت: “پس از حمله گویی اوضاع عادی شده بود. همه از پناهگاه بیرون آمده و به چشم‌های هم زل زده بودند، انگار می‌خواستند بپرسند حالت خوب است؟”

چند سرباز آمریکایی مستقر در این پایگاه به سی‌ان‌ان گفتند که این رویداد دیدگاه آن ها را از جنگ افزار تغییر داده است.

یکی از آنها گفت:” ارتش ایالات متحده به رغم اینکه با شیوه‌های پیشرفته می‌جنگند اما به ندرت جنگ افزارهای پیشرفته در اختیار نیروهایش قرار می‌دهد.

فرگوسن درباره واکنش سربازان آمریکایی موقع چنین حمله سنگینی گفت:” به هم نگاه می‌کردیم و به این  فکر می‌کردیم چطورمی‌توانیم از این وضعیت خلاص شویم؟.. من آرزو نمی‌کنم کسی این سطح از ترس را تجربه کند. هیچ کس در جهان هرگز نباید مجبور باشد چنین حسی را  تجربه کند.”

اما ارتش امریکا در اقدامی قابل توجه، ابتدا تلاش کرد با انداختن توپ اعلام تلفات به زمین ایران و سپاه، زمان لازم را برای جمع و جور کردن نیروها و یگانهای فنی خود در عین الاسد فراهم کند چراکه آنها در روزهای اول که حضور رسانه ها می توانست اطلاعات زیادی را به افکار عمومی منتقل کند، از تردد کوچکترین فرد غیر نظامی آمریکایی به این پایگاه جلوگیری کرده و حتی نظامیان سایر کشورها را سریعا از آنجا خارج کردند تا آنها نتوانند اطلاعات کافی و زیادی را به رسانه ها یا دولت هایشان منتقل کنند.

تصاویر حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکا 4

اما پس از چند روز و آرام کردن نیروها و خارج کردن تلفات نظامی وتجهیزاتی اصلی از پایگاه، درب آن آرام آرام به روی رسانه ها باز شد و ابتدا سی. ان. ان به عنوان رسانه منتقد ترامپ اجازه ورود به آنرا پیدا کرد. اما این رسانه صرفا در یک منطقه کوچک گردانده شد و اکثر بخش های آسیب دیده در دسترس او نبود اما این رسانه نیز تلاش کرد با جملات دو پهلو علاوه بر ارضای حس پیگیری و کنجکاوی بینندگان خود و افکار عمومی و حفظ برند رسانه ای، از تلاش برای جستجو در همه پایگاه و مشخص کردن عمق و میزان خسارت های انسانی و فنی خودداری کند.

در روزهای بعد نیز رسانه های دیگر به عین الاسد رفتند که عمده آنها نیز همان کادرهای تصویری و همان محل اصابت یک موشک را دیدند و گزارش کردند در حالی که بقیه مناطق به صورت حرفه ای و عمدی، سانسور شده بود. حتی در برخی تصاویر نظامیان آمریکایی در حال خنده و صحبت در انتهای کادر هستند تا بیننده تصور کند همه چیز امن و امان است و خبر خاصی در این مرکز مهم نظامی وجود ندارد.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا