گوناگون

خشكسالي 13هزار ميليارد تومان خسارت به يزد وارد كرد/ نياز يزد به 10 سال پياپي بارندگي

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسين امامي، ظهر شنبه در نشستي خبري اظهار داشت: خسارات وارد آمده به توليدات كشاورزي، منابع آبي، تاسيسات زيربنايي، بخش هاي مختلف منابع طبيعي و … بوده و بخشي از آن به دنبال مداومت خشكسالي هر سال روند افزايشي به خود گرفته است.

وي عنوان كرد: براي جبران خسارات خشكسالي در استان يزد بايد 10 سال متوالي حداقل 500 ميليمتر باران ببارد كه با اين وجود برخي از خسارات باز هم جبران نمي شوند.

مديركل مديريت بحران استانداري يزد با بيان اينكه اگر روند بارندگي در سال آبي جاري نيز به همين شكل باشد، تابستان آينده به طور قطع آب يزد جيره بندي يا قطع خواهد شد.

3.5 ميليارد تومان بودجه خشكسالي به يزد اختصاص داده شد

وي با بيان اينكه بودجه هاي خشكسالي به هيچ وجه پاسخگوي مشكلات ايجاد شده در استان نيست، بيان كرد: تاكنون 3.5 ميليارد تومان بودجه خشكسالي براي يزد در نظر گرفته شده كه بيشتر اين رقم براي آب روستايي هزينه شده است.

IMG16514909

امامي با بيان اينكه اكنون در استان يزد از منابع آب زيرزميني برداشت مي شود، تصريح كرد: به دليل زيرزميني بودن منابع آب يزد، كاهش حجم آب نمود چنداني ندارد در حالي كه اگر بخواهيم ميزان افت سفره ها را با آب سدهاي خالي شده تهران مقايسه كنيم، از لحاظ ارتفاعي معادل دو سد با افت مواجه بوده ايم.

وي با تاكيد بر اينكه خشكسالي نبايد سبب توقف كشاورزي يا صنعت شود، تصريح كرد: اگر تعادل منطقه اي حفظ نشود، دچار مشكلات ديگري خواهيم شد بنابراين لازم است با انديشيدن تدابير لازم، تعادل صنعت، كشاورزي و خدمات را در مناطق مختلف استان حفظ كرد.

حفر چاه هاي خانگي نگران كننده نيست

مديركل مديريت بحران استان يزد با اشاره به اينكه چاه هاي غيرمجاز نيز در گذشته عامل افت سفره هاي زيرزميني بود، بيان كرد: اكنون تعداد چاه هاي  غيرمجاز در استان يزد از تعداد انگشتان يك دست نيز كمتر است اما برخي چاه هاي خانگي در استان حفر شده كه مجموع برداشت از آنها به اندازه دو چاه كشاورزي هم نمي رسد و با توجه به برداشت بسيار محدود از آنها، شرايط نگران كننده نيست.

وي از ديگر چالش هاي طبيعي استان يزد به جز خشكسالي و كمبود آب به ريزگردها، آتش سوزي جنگل ها و مراتع و مناطق حفاظت شده محيط زيست اشاره كرد و بيان داشت: امسال آتش سوزي مراتع در استان يزد افزايش يافت به نحوي كه در شهرستان خاتم شش مورد آتش سوزي رخ داد.

IMG16521033

اين مسئول خاطرنشان كرد: براي كاهش خسارات آتش سوزي ها تدابيري انديشيده شده كه از آن جمله مي توان به استقرار تانكرهاي سيار آب در مناطق در معرض خطر اشاره كرد كه اجراي آن منوط به تامين بودجه و اعتبار است.

نظام مهندسي ساختمان مسئول مستقيم حفظ ابنيه در بلاياي طبيعي است

امامي يكي ديگر از تهديدهاي استان يزد را مقاوم نبودن برخي ساختمانها برشمرد و افزود: در صورت بروز زلزله، شاهد خسارات بسياري خواهيم بود.

وي با بيان اينكه و ظيفه اصلي حفظ ابنيه بر عهده نظام مهندسي ساختمان است، عنوان كرد: شهرداري ها نيز با توجه به اينكه پايان كار و پروانه صادر مي كنند، در اين نظارت ها دخيل هستند.

امامي، بزرگترين مشكل در حوزه ساخت و ساز در كشور و به تبع آن استان يزد را نبود نظارت كافي دانست و عنوان كرد: نبود نظارت سبب وارد آمدن خسارات جدي مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به فرا رسيدن هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي عنوان كرد: اين هفته از 19 تا 25 مهرماه است كه امسال با شعار عزم ملي، تدابير پيشگيرانه، افزايش اميد و ايمني در بلاياي طبيعي با برگزاري برنامه هاي مختلف از جمله اجراي پروژه هايي در حوزه آب همراه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا