گوناگون

خط مشی فرهنگی پیموده شده کشور بی ثبات بوده است/ چهار سناریو برای آینده خط­ مشی ­گذاری فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باقری دانشجوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره پایان‌نامه دوره دکتری‌اش با نام «تدوین الزامات طراحی سیستم خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی برای ساخت آگاهانه واقعیت آینده» گزارش داد و بیان کرد: آینده فرهنگ‏ها عمیقاً به سیاست (خط‌ مشی)های فرهنگی دولت‏ها بستگی دارد و آن­چه تاکنون در کشور ما در خط‌ مشی‎گذاری فرهنگی پیموده شده، از جهت‌های بسیاری بی‌ثبات و تابع شرایط قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تحولات جهانی، تغییرات محیطی، سیاسی و… بوده است.

وی افزود: خط‌مشی‌‎گذاری­های کشور با وجود کثرت، تنوع و سابقه نه چندان کم نتوانسته‌اند در نبود «سیستمی» مناسب، آن چنان که باید موثر واقع شده و هدایت‌گر باشند.

باقری با این اعتقاد که، با توجه به شرایط بسیار متغیر و پیچیده محیط امروزی و به ویژه در عرصه‌های انتزاعی و ابهام‌گونه‌ای هم‌چون فرهنگ، هیچ یک از مدل‌های خط‌ مشی‌گذاری نمی‌توانند برای عرصه فرهنگ به تنهایی کارساز باشند؛ سعی کرد با کاربرد ترکیبی از حداقل چهار مدل سیستمی، عقلایی، تغییرات جزئی ـ تدریجی و نهادی و نیز آشتی بین این مدل­ها، به یک مدل تلفیقی مناسب برای خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی دست یابد.

این پژوهشگر تصریح کرد: وضعیت موجود اساساً فاقد برخی اجزا، کارکردها و خرده سیستم‌های الزامی طراحی شده در مدل تحقیق است و در این خصوص می‌توان به فقدان اجزایی هم‌چون بازخورد، نهاده، اثربخشی و سنجش پیامد خط‌ مشی‌ها اشاره کرد. بنابراین سیستم به معنای واقعی هنوز تشکیل نشده یا در صورت تشکیل فاقد کارکردهای اولیه است.

وی چهار سناریو را برای آینده خط­ مشی ­گذاری فرهنگی در کشور بیان کرد و گفت: با توجه به چارچوب زمانی افق چشم­ انداز ایران 1404، سناریوهای نگهداری، بقا، تحول و مخاطب­ محور وجود دارند. بر اساس نتیجه این مطالعه، سیستم خط‌ مشی‌گذاری فرهنگی در فقدان الگوی کلی و نظمی اندام‌وار (ارگانیک) برای هماهنگی میان این سیستم با سایر قوای حکومتی (مجریه، مقننه و قضائیه) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا