گوناگون

خوردنی های سازگار یا ناسازگار با هم را بشناسید

لیمولیمو با غلات و حبوبی از قبیل گندم، برنج، لوبیا، نخود، عدس، باقلا، لپه، ارزن و همچنین با میوه هایی شامل سیب درختی، موز، انجیر، خرما و میوه های شیرین، گوجه فرنگی، سیب زمینی و بلوط نمی سازد.ولی با روغن های مایع نباتی و میوه های روغن دار از قبیل گردو، بادام، فندق، بادام زمینی (پسته شام)، میوه زیتون، نارگیل و همچنین سبزیجاتی مانند: هویج، سالاد کاهو، تره فرنگی، پیاز، چغندر، گل کلم، کلم، کلم قمری، کلم دلمه ای، آندیو، سیر، شلغم، بادنجان، فلفل، رازیانه، مارچوبه، نعناع و انواع کدوها می سازد.

نان

(خام گیاه خواران می توانند از جوانه گندم به جای نان استفاده کنند). با سبزی های خوردنی و کاهو و میوه های تازه از قبیل پرتقال و نارنگی، هندوانه، خربزه، انگور، هلو، گیلاس ، ازگیل، توت، خرمالو، انجیر، آناناس، انجیر خشک، آلو و انبه سازگار است.

کاهو

با لیمو، سیر، گوجه فرنگی، ترب، کرفس، هویج رنده شده، چغندر قرمز، شاهی، رازیانه، آرتیشو، گل کلم، شنگ، خیار، تره فرنگی، بادنجان و روغن های نباتی مایع و نارگیل، گردو و زیتون سازگاری دارد.

سیب زمینی

با کاهو، کرفس، هویج، چغندر، ترب، کلم، گوجه فرنگی، سبزی و گل کلم و میوه هایی از قبیل: پرتقال، انگور، آناناس، زردآلو، میوه های شیرین، میوه های روغن دار، گلابی، سیب درختی و روغن های مایع می سازد، اما با برنج، لپه، لوبیا، ذرت، باقلا، عدس و میوه های کال و ترش و لیمو، نان (جوانه گندم) و بلوط سازگار نیست و همراه هم نباید میل شوند.

گوجه فرنگی

با تمام سبزی ها و میوه های روغن دار و روغن های نباتی مایع و نان (جوانه گندم)، آرتیشو، موز، بادنجان، چغندر، هویج، گردو، لپه و لوبیا سازگاری دارد.

پرتقال

پرتقال با عدس، خرما، انگور، سیب درختی، گلابی، خربزه، هندوانه، میوه های شیرین دیگر از قبیل توت فرنگی، خرمالو، موز، زردآلو، هلو، انجیر و همچنین سیب زمینی و برنج می سازد. ولی با سبزی ها، سالاد کاهو و گوجه فرنگی، گردو، نارگیل، سیر، بادنجان و فلفل سبز نمی سازد.

انگور

با خربزه، هلو، گلابی، سیب درختی، توت فرنگی و پرتقال سازگار است، ولی با سیر خام، لیموترش، کرفس، کاهو، گوجه فرنگی، سبزی های خوردنی و میوه های روغنی یا روغن های نباتی مایع و هندوانه سازگار نیست.

اصل این است که میوه های درختی را با آنچه در روی زمین به شکل بوته می روید با هم نخوریم و به طور کلی میوه ها در بالای زمین و سبزی ها و حبوب در روی زمین به وجود می آیند و در نتیجه همان طور که گفته شد چیزی که در بالا است دارای خاصیت الکتریکی با چیزی که در پایین است دارای خاصیت مانیتیسم است و با هم ناسازگار و در معده خوب ترکیب نمی شود.برای مثال خرما با سالاد و سبزی ها، انگور با سالاد و سبزی ها، گیلاس و آلبالو با کرفس، لیموترش با گندم یا به طور کلی میوه ها با سبزی ها ترکیب ناسازگاری دارد و در موارد دیگر نارنگی با پسته زمینی (پسته شام)، نارگیل با عسل، عسل با اسفناج، انجیر با گوجه فرنگی، پرتقال با بادام، برنج با ذرت، روغن های مایع نباتی با عسل و انجیر، توت فرنگی با شلغم و ترب، هندوانه با خربزه و غیره ناسازگار است.

 

 

 

به چند نمونه از سازگاری و ناسازگاری غذاها که در کتاب دکتر ریمون باربوکه از پزشکان پیرو طبیعت است توجه کنید.

۱ در یک وعده غذا مورد پروتئین و نشاسته ای را با هم مصرف نکنید (مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی و غلات گندم و حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و غیره را نباید با دانه های روغنی مانند پسته، بادام، گردو و غیره را با هم بخورید.

۲ میوه های شیرین و مواد نشاسته ای را با هم مخلوط نکنید و در یک وعده آنها را مصرف نکنید.

۳ میوه های ترش و شیرین را برای خوردن با هم مخلوط نکنید.

۴ میوه های ترش با مواد پروتئینی به استثنای گردو ترکیب ناسازگاری دارد.

۵ غذاهای شیرین را با مواد نشاسته ای نخورید که این موضوع خیلی مهم است.

۶ خربزه و طالبی را به تنهایی بخورید.

۷ فقط یک نوع از مواد نشاسته ای را در یک وعده غذا مصرف کنید.

۸ در یک وعده غذا بیش از یک غذای پروتئین دار مصرف نکنید.

۹ با مواد نشاسته ای، سبزی های سبز مصرف بشود.

۱۰ با گردو و بادام میوه های ترش یا سبزی های سبز را بخورید.

۱۱ اصولا بهتر است که در یک وعده غذایی سبزی و میوه با هم مصرف نشود. اگر غذاها خوب با هم ترکیب شوند عمل هضم آن آسان است و این کار به تحلیل غذا در بدن کمک می کند. در یک وعده غذا نباید غذاهای گوناگون را به مقدار زیاد مصرف کرد، مخصوصا کسانی که هضم مشکلی دارند و غذا را به سختی تحلیل می برند باید از این کار دوری جویند.

منبع : آفتاب آی آر – http://www.aftabir.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا