گوناگون

دامداران و کشتارگاه های استان چهارمحال و بختیاری مراقب باشند

2364888 272

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، به دامداران و کشتارگاه های این استان درخصوص ورود دام های سنگین آلوده به ویروس لمپی اسکین (Lumpy skin) هشدار داد.

دکتر عبدالمحمد نجات گفت: لمپی اسکین (Lumpy skin) ( پوست لامپی ) گونه ای بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالاست که از طریق پشه های گزنده منتقل و گاوها را مبتلا می کند.

وی افزود: شیوع این بیماری پوستی ویروسی، خسارت های اقتصادی را با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات در جمعیت گاوی در پی دارد.

دکتر نجات با بیان اینکه این بیماری مختص دام بوده و قابل انتقال به انسان نیست، از دامداران تقاضا کرد در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول، مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی گزارش نموده و از نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

وی تأکید کرد: از آنجا که انتقال عامل این بیماری، علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشرات ( پشه ها و مگس های خونخوار ) به طور مکانیکی صورت می گیرد و با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید در روزهای اخیر و دمای هوا که مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل است، از بین بردن و جلوگیری از گسترش بیماری، نیازمند توجه، مراقبت و همکاری دامداران است.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه این بیماری ویژه دام های سنگین ( گاو و گاومیش ) است، در صورت ابتلا، دام و تمامی فرآورده های دامی آن باید امحاء شود، در غیر این صورت زیان های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

دکتر نجات، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و کنترل مداوم دام ها را از راههای پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

در حال حاضر، 206 هزار رأس دام سنگین در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بیماری لمپی اسکین (LSD ) نوعی بیماری حاد تا مزمن، بسیار عفونی ( از خانواده آبله ) و بیماری عمومی پوستی در گاوها می باشد. بیماری بوسیله ویروس Pox virus؛ مشابه ویروس آبله ( که باعث آبله گوسفند و بز می گردد. ) ایجاد می شود و عمدتاً توسط پشه های گزنده انتقال می یابد.

ویروس های بیماری های آبله گوسفندی، آبله بزی و لمپی اسکین متعلق به جنس کاپری پاکس ویروس (Capripox virus ) از خانواده Poxviridae هستند.

تب بالا، ریزش آب از چشم، افزایش ترشح های بینی، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و مهمتر از همه ظهور ندول های جلدی در تمام نقاط بدن گاو از علائم بیماری لمپی اسکین است که این ضایعه ها حتی به ناحیه حنجره و نای و دستگاه گوارش نیز گسترش می یابد.

بیماری لمپی اسکین (Lumpy skin ) اولین بار در زامبیا در سال 1929 دیده شد. این بیماری زمانی محدود به قاره آفریقا بوده و در سالهای اخیر در سایر کشورها از جمله مصر، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی، عمان، عراق و ترکیه نیز بروز کرده است./س

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا