گوناگون

دانه روغنی کلزا چيست؟

2395942 954

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

کلزا (Brassica napus) گیاهی با مصارف خوراکی است که در شرایط مساعد دمایی و رطوبتی و مناطق معتدله رشد می کند و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

کلزا یکی از با کیفیت ترین دانه های روغنی به شمار می رود.

روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسيد اروسيک، از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف، تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می شود.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست می باشد.

محل رویش این گیاه در ابتدا در کرانهٔ شرقی دریای مدیترانه بوده است، گر چه استفاده از آن، سابقه ای بسیار طولانی داشته و برای سده های پی در پی کشت می شود.

بر اساس شواهد موجود، این گیاه و روغن آن، در ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در هند مورد استفاده قرار می گرفته و از قرن چهاردهم میلادی در اروپای میانه، و از قرن هفدهم میلادی، در مقیاس‌های بزرگ در اروپا کشت می شود.

کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله و خسارت آفات و بیماری های مختلف قرار می گیرد که شدت و ضعف آن ها در مناطق گوناگون متفاوت است.

کارشناس زراعت اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، به کشاورزان توصیه کرد: برای حفظ و افزایش کیفیت و حاصلخیزی خاک و کنترل علف های هرز، در تناوب با کشت غلات بویژه گندم و جو، نسبت به کشت گیاه راست ریشه کلزا که ریشه آن تا عمق یک متری خاک نفوذ می کند، اقدام کنند. /س

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا