گوناگون

درآمد 5 میلیارد ریالی کتابخانه های گیلان از محل بدهی شهرداری های استان/ لزوم ترویج مطالعه مفید در جامعه

به گزارش خبرنگار مهر، هادی بادروح عصر سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه شهرستان آستارا افزود: دریافتی کتابخانه‌های عمومی گیلان از محل درآمدهای شهرداری های استان شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 110 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با قدردانی ویژه از توجه و نگاه توسعه محور شهردار آستارا در حوزه فرهنگی این شهرستان اظهارداشت: خوشبختانه نگاه ویژه شهردار آستارا همواره در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی بوده که در این راستا این شهرداری اقدامات بسیار خوبی را در این حوزه انجام داده است.

بادروح با بیان اینکه دریافتی کتابخانه‌ های عمومی گیلان از این محل در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته 110 درصد افزایش داشته است، گفت:در این راستا از محل نیم درصدی شهرداری در شش ماه نخست امسال 5 میلیارد ریال جذب شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان همچنین با قدردانی از اروجعلی کوهی شهردار آستارا، احداث کتابخانه عمومی، اختصاص زمین برای احداث کتابخانه عمومی و نیز حمایت بی دریغ از ترویج فرهنگ مطالعه مفید را گوشه ای از اقدامات وی در این راستا عنوان کرد.

هادی بادروح با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه گیلان یک متر مربع در ازای هر یکصد نفر است، افزود: بر این اساس متاسفانه گیلان در رتبه 30 کشوری قرار دارد که این جایگاه در شان مردم فرهنگ دوست این استان نیست.

وی شهر رشت را از نظر سرانه فضای مطالعه در بین شهرهای استان نامطلوب دانست و گفت: متاسفانه شهر رشت هزار و 200 متر مربع فضای مطالعه دارد که با توجه به جمعیت افزون بر 800 هزار نفری آن قابل قبول نیست.

سرپرست اداره کتابخانه‌ های عمومی گیلان با بیان اینکه احداث 14 کتابخانه عمومی در استان از برنامه‌ های در حال اجرای این اداره کل است، اذعان داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ ها جایگاه استان از نظر سرانه فضای مطالعه جزو 15 استان اول کشور می‌ شود.

وی در ادامه مساحت کتابخانه های عمومی استان را 25 هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: مساحت کل کتابخانه های عمومی بندر آستارا یک هزار و 500 متر مربع است.

بادروح تعداد کتب موجود در کتابخانه های عمومی گیلان را 900 هزار جلد دانست و اظهارداشت: هم اکنون 43 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی بندر آستارا موجود است.

وی اشاره کرد: هم اکنون  55 هزار نفر عضو فعال کتابخانه های عمومی استان و همینطور دو هزار نفر عضو فعال کتابخانه های عمومی بندر آستارا هستند.

 بادروح از مجهز بودن 27 کتابخانه عمومی این استان به نرم افزار سامان خبر داد و افزود: تا پایان سال تمام کتابخانه های عمومی سطح شهرهای استان به این نرم افزار مجهز می شوند.

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا نیز در این جلسه یکی از وظایف مسئولان نظام در برابر مردم را رسیدگی به امور در همه زمینه ها دانست و گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که در هر جامعه بستر ساز فرهنگ جوامع است کتابخانه می باشد.

سیروس شفقتی با بیان این که شهرستان آستارا در دوره های مختلف پیشرو در زمینه فرهنگی بوده است، افزود: وظیفه مسئولان این شهرستان در این حیطه سنگین تر از شهرستان های دیگر در استان و حتی کشور است.

وی اظهارداشت: همانگونه که حضرت امیر المومنین علی (ع) فرمودند: کتاب خوراک روح بشر است، پس اهمیت مطالعه و تدبر در بیان ائمه معصومین(ع) هم به روشنی قابل درک است.

فرماندار آستارا ظرفیت های عظیم این شهرستان را در امر مطالعه ستودنی خواند و گفت: استان گیلان در بحث سرانه مطالعه در کشور یکی از استان های پیشرو محسوب می شود و امیدواریم با روال خوبی که مسئولان کتابخانه های استان در پیش گرفته اند شاهد بهتر شدن بیش از پیش وضعیت کتابخانه ها در استان و به ویژه شهر فرهنگی آستارا باشیم.

اروجعلی کوهی شهردار آستارا نیز در این جلسه حمایت از کتابخانه های عمومی را وظیفه ذاتی و یکی از مهمترین دغدغه های شهرداری آستارا در احیای فرهنگ غنی این شهرستان عنوان کرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا هم در این جلسه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات انجام گرفته در کتابخانه های عمومی را قرائت کرد.

قاسم خسروی ضمن قدردانی از فرماندار و شهردار شهرستان آستارا در حمایت از کتابخانه های عمومی از رشد اعتبارات عمرانی سال جاری نسبت به سال گذشته خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه این جلسه اعضای انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید این شهرستان دیدگاه های خود در زمینه های مختلف فرهنگی بیان داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا