گوناگون

در همه این سی و پنج سال هیچ کار درخوری درباره زندگی امام (ره) نکردیم

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از«دائره المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» نوشته جعفر شیرعلی‌نیا که از سوی انتشارات سایان منتشر شده، عصر امروز ۱۸ اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد. در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری با اشاره به ضرورت انتشار کتاب‌هایی این‌چنین گفت: ما با نسلی روبه‌رو هستیم که چیز زیادی درباره انقلاب و تاریخ انقلاب نمی‌داند پس لازم است نسل جدید را با این برهه از تاریخ و شخصیت‌های تاثیرگذار آن آشنا کنیم. از سوی دیگر باید مخاطبان خارجی خود را در نظر داشته باشیم که در سال‌های اخیر و با توجه به موج فراگیر بیداری اسلامی به وجود چنین کتاب‌هایی نیاز دارد.

او با اشاره به دو ویژگی برجسته«دائره المعارف تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» گفت: این کتاب، به خوبی قابل ترجمه است از سوی دیگر محتوای خوبی را در اختیار مستندسازان می‌گذارد تا براساس آن، فیلم‌های مستند بسیاری درباره زندگی بنیانگذار انقلاب بسازند.

به گفته زائری، نوشتن دائره المعارف درباره زندگی امام خمینی(ره) برخلاف تصور عموم مردم، کار چندان ساده‌ای نیست و پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از تاریخ انقلاب هنوز کار درخوری درباره امام خمینی و نقش و تاثیر ایشان بر تاریخ معاصر ایران نوشته نشده است. از این‌رو کتابی که شیرعلی‌نیا نوشته و گردآوری کرده و از سوی نشر سایان منتشر شده، کار بی‌نطیری است و چه خوب که یک ناشر خصوصی چنین کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر دینی، انتشار کتاب‌هایی پجون«دائره المعارف مصور زندگی امام» را وطیفه نهادها و موسسات دولتی دانست و افزود: تصور من این بود که سایان، یک نشر دولتی یا شبه دولتی است اما متوجه شدم، خوشبختانه این نشر، یک نشر خصوصی است. من نمی‌دانم ناشران دولتی چه می‌کنند؟ چرا تاکنون یک کتاب تاثیرگذار در زمینه تاریخ انقلاب ننوشته‌اند؟ کدام سازمان و نهاد دولتی یک اثر درخور برای نوجوان و جوان منتشر کرده است؟

زائری به اهمیت عکس اشاره و بیان کرد: گاهی عکس‌ها بسیار گویاتر از هر متن و نوشته‌ای هستند و در این کتاب، ۱۲۰۰ عکس آمده. تصاویری که از اهمیت کار امام راحل سخن می‌گوید. مخاطب زمانی متوجه کار ایشان می‌شود که تصویر فرح پهلوی را محجبه می‌بیند و با تصویر فرد عمامه بر سری روبه‌رو می‌‍شود که در حال بوسه زدن بر دست شاه است. این تصاویر باید به صورت یک مجموعه نشان مخاطب داده شوند تا نخاطب نسل جوان درک کند که امام خمینی (ره) چه کردند و چه انقلابی را پایه گذاری کردند. هرچند ما در تمام این سال‌ها، کمتر چنین عکس‌هایی را نشان داده‌ایم. در دفاع مقدس هم، همین رویه را دنبال کرده‌ایم. همیشه عرافی‌ها از سرباز تا ژنرال، طوری نشان داده ایم که انگار مشتی کودن هستند خوب جوانان با دیدن این نوع تصویر از جنگ حق دارد از خود سئوال کند که پس چرا جنگ ما هشت سال طول کشید و این همه شهید دادیم؟

به گفته زائری هنوز هم عکس‌های کتاب«دائره‌المعارف تاریخ زندگی امام خمینی(ره) جای کار دارد به این معنی که عکس‌ها به شرح نیاز دارند. برای مثال خوب است در کنار عکس بازدید شاه از مدرسه سپهسالار یا همان مدرسه عالی شهید مطهری به نام این مکان اشاره شود یا توضیح بیشتری درباره عکس شهید چمران و امام موسی صدر داده شود.

او در پایان گفت: من در آخر به همین نکته کفایت می کنم که اگر دوره طاغوت بود یک نسخه از این چنین کتابی را در مدرسه به همه دانش‌آموزان ممتاز هدیه می‌دادند یا اینکه به همه نخبگان و دانشگاهیان اهدا می‌کردند اما خب خوشبختانه حالا جمهوری اسلامی است.

جعفر شیرعلی‌نیا، نویسنده «دائره المعارف مصور زندگی امام خمینی(ره) نیز در ابتدای این نشست با بیان به این‌که پیش از انتشار این کتاب هیچ اثری که زندگی امام خمینی (ره) را از ابتدا تا انتها روایت کرده باشد نداشتیم. اخیرا شنیده ام که یکی از نویسنده های نام آشنای خارج نشین ضد انقلاب در حال نگارش کتابی با همین موضوع است. خوشحالم که کتاب من پیش از انتشار این اثر منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه در کشور خودمان هیچ رفرنس خوبی درباره زندگی جامع امام نداریم گفت: چند وقت پیش بعضی از مهمانان خارجی ما که به ایران آمده بودند برای یک کار تحقیقاتی به دنبال کتابی به زبان انگلیسی درباره امام بودند. نمی‌شد به آنها گفت که ما حتی به زبان خودمان هم چنین اثری نداریم.

وی با اشاره به اینکه کتاب در ۱۲ فصل تنظیم شده گفت: فصل نخست، تولد امام و جزییاتی درباره تاریخ مشروطه را شامل می‌شود. در فصل دوم به دوران طلبگی ایشان در اراک و قم اشاره شده است. مرجعیت آیت‌اله بروجردی، تبعید به ترکیه، سال‌های زندگی امام در نجف و پاریس، فصل‌های سوم تا هفتم را دربرمی‌گیرد و فصول هشت تا ۱۲ پس از انقلاب و سال پایانی زندگی امام را شامل می‌شود.

او به این‌که در نگارش این کتاب تنها به منابع مکتوب مراجعه کرده است گفت: کسانی که کار تاریخی می‌کنند اهمیت چندانی برای خاطره قائل نیستند من در نگارش این کتاب به مستندات و منابع مکتوب مراجعه کرده‌ام. ضمن این‌که در این کتاب به یک دوره پرفراز و نشیب تاریخی از مشروطه تا فروپاشی پهلوی و جنگ اشاره شده است. ما در این اثر، علاوه بر امام راحل با ۸۰۰ شخصیت تاریخی روبه‌روییم.

شیرعلی‌نیا، آرشیو را  یکی از مشکلات جدی تاریخ‌نگاری دانست و افزود: در کشورهای صاحب رسانه، بیشترین استفاده را از آرشیو می‌کنند اما با ضعف عمده در این زمینه مواجه هستیم. نگاه من در این مجموعه فرهنگی و غیرسیاسی بوده است. بگذریم که به سراغ نهادهایی رفتم که باید از من حمایت معنوی می‌کردند و نکردند.

وی ادامه داد: من از همین جا اعلام می کنم که با توجه به کار شبانه روزی جریان‌های سیاسی ضد انقلاب در تدوین تاریخ بعد از انقلاب به زودی یعنی در دو سه سال آینده با بحرانی روبرو می شویم و تازه به این فکر می کنیم که تاریخ انقلاب را خودمان روایت کنیم که دراین صورت با بحران بزرگ‌تری با عنوان نداشتن آرشیو مواجه می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا