گوناگون

دلالی در واردات کاغذ به کشور نگران کننده است

81207478 5771550

حجت الاسلام ˈ احمد سالک ˈ روز پنجشنبه پس از بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری در نشستی با مسوولان این شرکت افزود : افزایش قیمت کاغذ که به علت تحریم و نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر به وجود آمده است ، باعث شد تا فرصت طلبان بین المللی نیز در واردات کاغذ به ایران از هر شکل ممکن سو استفاده کنند.

وی به کمبود مواد اولیه کاغذ در کشور اشاره کرد و اظهار داشت : دولت باید در زمینه واردات چوب ، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولید داخلی توجه بیشتری داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به وجود چهار کارخانه تولید کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت : در حال حاضر تنها صنایع چوب و کاغذ مازندران و پارس فعال هستند و دو کارخانه در کارون و مراغه تعطیل است.

وی بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه های اجرایی کشور نسبت به استفاده از تولیدات داخلی تاکید کرد و افزود : نبود تناسب در واردات و فقدان مدیریت و نظارت بر این بخش باعث شد تا توزیع کاغذ همچنان در کشور به صورت سودجویانه ادامه داشته باشد.

سالک به سرانه مصرف کاغذ در دنیا اشاره کرد و گفت : در حال حاضر سرانه مصرف کاغذ در اروپا 150 کیلوگرم و در کشور چین 50 کیلوگرم است اما سرانه کشور ما به 18 تا 25 کیلوگرم می رسد.

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آموزش و پرورش و صنعت ، معدن و تجارت خواست تا نحوه واردات کاغذ و حمایت از تولیدات داخلی را به صورت جدی مورد حمایت قرار دهند.

این نماینده مجلس اجرای آیین نامه صادر شده از سوی وزارت ارشاد در باره چگونگی مصرف کاغذ و تامین ارز مورد نیاز کارخانه های تولید کاغذ را از جمله راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات این واحدهای تولیدی معرفی کرد.

سالک گفت : ایران در سابقه تمدنی اش دومین کشور است که به کاغذ دست یافت ، اما این افتخار بزرگ تمدنی به علت بی توجهی ها و فاصله سرانه مصرف کاغذ اکنون به خطر افتاده است.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صبح امروز با هدف بازدید از طرح های فرهنگی مازندران به این استان سفر کرده اند.

این هیات قرار است علاوه بر صنایع چوب و کاغذ مازندران ، از مجمتع فرهنگی ساری و طرح سالمسازی دریای خزر در فرح آباد ساری بازدید کند.

صنایع چوب و کاغذ مازندران واقع در جاده ساری – کیاسر با تولید سالانه بیش از 185 هزار تن محصول ، 20 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تامین می کند.ک/3

2501/2585/1654

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا