گوناگون

دولت تدبیر و امید رکورد کاهش نرخ تورم را در جهان شکست

81233011 5815525

به گزارش ایرنا، ˈعلیرضا رشیدیانˈ پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی اظهار کرد: دولت از آغاز کار خود اقدامات گسترده ای برای عبور از شرایط رکود تورمی که بر کشور حادث شده بود، انجام داد.

وی بیان کرد: هرچند در این مدت در بحث کنترل قیمت ها فشار مضاعفی بر فعالان اقتصادی کشور وارد شد اما دولت موفق به کنترل نقدینگی و ایجاد یک ثبات در اقتصاد کشور گردید.

وی با بیان اینکه رونق بخش تولید موتور اصلی محرک اقتصاد کشور است، افزود: طی دو جلسه ای که اخیرا خدمت مقام معظم رهبری و رییس جمهوری بودیم، هر دو بزگوار بر اینکه باید در بخش صنعت و معدن تلاش مضاعفی انجام گیرد، تاکید داشتند.

وی افزود: در همین راستا رهبری تاکید فرمودند که باید ظرفیتهای موجود در بخش صنعت و معدن کشور فعال شوند و بانکها نقش خود را در زمینه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید صنعتی بدرستی ایفا کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی گفت: رییس جمهوری هم تاکید کردند که همه استانداران در استانها باید به واحدهای تولیدی به عنوان موتور رونق اقتصادی توجه ویژه داشته باشند و همه دستگاه های اجرایی را در ارایه خدمات و تسهیلات به این بخش بسیج کنند.

رشیدیان افزود: در این راستا مبنای کار دستگاه های دولتی در استان این خواهد بود که ضمن رعایت قانون و موازین زیست محیطی، بهداشتی و حقوق کارگران از حداکثر نرمش هایی که در قوانین برای کمک به چرخیدن سریعتر چرخ اقتصادی و تولیدکنندگان وجود دارد، استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد، دستگاه های اجرایی با اتخاذ این انعطاف در اجرای قوانین و توجه بیشتر به مشکلات تولیدکنندگان کمک موثری به بخش تولید و صنعت خراسان رضوی بکنند تا بتوانند از ظرفیتهای خود برای اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و ایفای نقش پررنگ تر در جهت منافع ملی بهره مطلوب داشته باشند.

وی با تاکید بر نگاه صادرات محور دولت تدبیر و امید، افزود: باید تولیدکنندگان و فعالان در بخشهای صنعت، کشاورزی و معدن به ما به عنوان نمایندگان دولت در استان بگویند که برای قرار دادن تولیدات خود در حوزه رقابتی، به دست آوردن بازارهای هدف صادراتی، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده چه تسهیلات و امکاناتی نیاز دارند.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای سه ماه اول امسال چهار هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی استان اختصاص یافته که هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است.

وی افزود: هفته آینده جلسه ای را با شورای بانکهای خراسان رضوی برگزار می کنیم تا روند اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی تسهیل شود و مبلغ مزبور هر چه سریعتر جذب گردد.

استاندار با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون 15 درصد از اعتبارات عمرانی امسال خراسان رضوی تخصیص یافته است، گفت: این درحالی است که در مدت مشابه پارسال تنها هشت درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص یافته بود که قطعا این افزایش تخصیص به تسریع اجرای پروژه ها کمک می کند.

رشیدیان ادامه داد: سهم امسال استان از خط فاینانس ایران یک میلیارد و 500 میلیون دلار است که اگر بنا به قول نوبخت؛ معاون رییس جمهوری این میزان اعتبار تا پایان آبان ماه جاری در استان جذب شود از اعتبارات جذب نشده استانهای دیگر به خراسان رضوی اختصاص خواهد یافت.

وی اظهار امیدواری کرد امسال با کمک تولیدکنندگان از این ردیف اعتبارات ارزی برای گسترش و نوآوری در بخش تولید خراسان رضوی بتوان استفاده مطلوب داشت.

رشیدیان گفت: اکنون واحدهای دانش بنیان در خراسان رضوی توانایی تولید دستگاه ها و سامانه هایی را دارند که سابقا مجبور بودیم با قیمت گزاف آنها را از کشورهای دیگر خریداری کنیم و این توانمندی قابل اتکایی است.

وی افزود: در بخش صنایع مختلف نیز مهندسین جوان خراسان رضوی موفق شدند با نوآوری، دستگاه های جدیدی را برای بهینه کردن تولید و افزایش بهره وری بسازند.

وی تاکید کرد: تقرب بین صنعت، دانشگاه و واحدهای علم و فناوری خراسان رضوی باید در راستای بهبود فرآیند تولید و افزایش بهره وری باشد و از فضای مطلوبی که اکنون برای واردات تکنولوژی به کشور ایجاد شده است، استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر حمایت بیشتر گمرک از تولیدکنندگان گفت: متاسفانه اخیرا گلایه هایی از سوی تولیدکنندگان مبنی بر واردات برخی تجهیزات از گمرک که در داخل قابل وصول نیست را دریافت کردیم لذا از گمرک انتظار بیشتری در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داریم.

رشیدیان هم افزایی دستگاه های دولتی با یکدیگر، بخش تولید و مردم و بالعکس را تنها راه رونق اقتصادی کشور دانست و دستگاه های اجرایی را موظف به اتخاذ این رویه کرد.

وی در پاسخ به سووال یکی از فعالان اقتصادی مبنی بر رویکرد سودجویانه و مستقل مدیران بانکها و ضعیف بودن امکان همکاری آنها با بخش تولید، گفت: مدیران بانکها، انسانهای با انصاف و متدینی هستند و اشکال موجود به آنان باز نمی گردد بلکه اشکال متوجه سیستم بانکی است.

وی افزود: قوانین و دستورالعمل ها مربوط به سیستم بانکی کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد و سیاست دولت در کاهش نرخ سود سپرده گذاریها، کاهش نرخ کارمزد تسهیلات و مدیریت نرخ تورم در همین راستا بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: اصل سود سپرده برای جمع کردن سرمایه های سرگردان و نقدینگی در جامعه، دادن تسهیلات به بخش تولید است لذا مدیران بانکها باید در اولویت بندی پرداخت تسهیلات بین فردی که قصد سرمایه گذاری در کاری اشتغالزا را دارد تا فردی که به دنبال دلالی و واسطه گری از طریق نادرست می باشد، فرق بگذارند.

رشیدیان در پاسخ به سووالی مبنی بر رویکرد دولت برای اصلاح سیستم مالیات بر ارزش افزوده و کم کردن فشار مالیات بر بخش تولید گفت: اخیرا در جلسه هیات دولت تضاد موجود بین آیین نامه های ابلاغ شده نظام مالیاتی و اشکالاتی که در واحدهای تولیدی وجود دارد، مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد هم تولیدکنندگان در بحث تنظیم دفاتر دقت داشته باشند و هم دستگاه های مالیاتی با درک شرایط اقتصادی کشور با تولیدکنندگان همراهی لازم را داشته باشند.

7489/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا