گوناگون

دو برابر استاندارد جهانی در کشور انرِژی مصرف می شود

81165647 5698338

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «موید حسینی صدر» عصر جمعه در برنامه تلویزیونی مناظره در خصوص رفع مشکلات کمبود بنزین در کشور و در بخش نخست سخنان خود افزود: در هفت، هشت سال گذشته، کوچکترین اقدامی برای بهبود ناوگان حمل ونقل عمومی انجام نشده است.

وی ادامه داد: قرار بود ادارات به صورت مکانیزه به اتوماسیون اداری مجهز شوند، تا مردم به آنها مراجعه نکنند، قرار بود به مترو دو میلیارد دلار اختصاص داده شود که دولت زیر بار پرداخت آن نرفت و قبول نکرد آن را بپردازد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: با این مشکلات ناوگان حمل ونقل عمومی ما متوقف شد و بحث خارج کردن خوردوهای فرسوده مشکل دیگری بود که با حمایت سرسختانه دولت، نتوانسیتم در آن ورود پیدا کنیم.

حسینی صدر افزود: طبیعی است که این کشور(ایران) در هیچ نقطه ای نباید وابسته باشد. در سال اقتصاد مقاومتی که در آن هستیم باید اقتصادمان مقاوم باشد، باید قوی ترین اقتصاد دنیا باشد.

وی گفت: تمام تلاش ما است که ایران نخستین کشور دنیا و آسیب ناپذیر باشد، اما معنای این هدف این نیست که به مردم بگوییم بنزینی را وارد کنیم که کیفیت مناسب نداشته باشد.

حسنی صدر افزود: اکنون شرایط مانند گذشته نیست و تحریم ها کاهش یافته و امکان واردات بنزین وجود دارد.

وی تاکید کرد: نباید کاری کنیم که کسانی که عاشق و فدایی کشور هستند و دلسوزانه حرف می زنند، احساس کنند که حرف من همانند حرف یک انسان کم عقل و رییس جمهور فلان کشور است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: امروزه عقیده ما این است که در کنترل مصرف سوخت، مدیریتی ضعیف انجام شده و از حمل و نقل عمومی حمایت نشده و به همین دلیل باید بنزینی که آلاینده نباشد، وارد کشور شود.

وی گفت: اگر دولت قبل، پنج وزیر را جابجا نمی کرد و هر روز تصمیم لحظه ای نمی گرفت و به همان قانونی که مجلس تصویب کرد و خود دولت آن را ابلاغ کرد، تمکین می کرد، امروز ما 32 میلیون لیتر بنزین پاک تولید می کردیم.

حسینی صدر افزود: در سال 89 که قانون برنامه پنجم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، در همان زمان که دولت پول داشت، اعلام کردیم که یک سال فرصت دارید تا پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل کنید و آنها گفتند که فارس را هم اضافه کنید که در حدود 480هزار بشکه در روز می شد.

وی ادامه داد: فرایند تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا سال آینده به پایان می رسد ولی در آن زمان دولتی که پول داشت به شرکت های نفتی گفت بروید دنبال کار خودتان و همسایه های فرصت طلب میادین مشترک ما را خالی کردند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس اضافه کرد: عدم بهینه سازی پالایشگاه ها یک بحث ضروریست و مربوط به این دولت یا آن دولت نیست.

وی همچنین گفت: در طول سال های گذشته پالایشگاه های ما بهینه نشده و یک سوم ظرفیت پالایشگاه به مازوت اختصاص دارد که حتی در نیروگاه های اطراف تهران و یا داخل تهران می سوزد و مردم را خفه می کند.

حسین صدر تاکید کرد: نمی خواهیم بگوییم داخل بنزین چه چیزهایی وجود دارد و مردم را درگیر مسایل تخصصی کنیم در حالیکه مردم یک هوای پاک می خواهند.

** تبدیل روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام به فرآورده های نفتی

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در این مناظره گفت: اکنون در شرکت های پالایشی، روزانه یک میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام به فرآورده های نفتی تبدیل می شود که از این میزان حدود 61 میلیون لیتر بنزین است که این مقدار تولید بنزین نسبت به سال گذشته، پنج میلیون لیتر افزایش یافته است.

«شاهرخ خسروانی» افزود: از مقدار یک میلیون و 850 هزار بشکه نفت خام تولید فرآورده های نفتی، میزان مصرف کشور در سال 92 حدود 68 میلیون لیتر بوده است.

وی ادامه داد: به ازای این مقدار، بنا بر کار کارشناسی که در چند ماه اخیر انجام شده و به تایید وزیر نفت رسیده و با اخذ مصوبه از هیات دولت، مقرر شد برای واردات کمبود بنزین مصرفی اقداماتی انجام شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران یادآور شد: اخذ مصوبه مقرر شده به معنی آن نیست که هدف این است که ما میزان مصرف بنزین در کشور را افزایش دهیم.

خسروانی ادامه داد: طی سال های گذشته فرایند کیفی سازی و ارتقا کمی فرآورده پالایش های کشور در دستور کار بوده که بعضی از آنها به ثمر رسیده از جمله شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند که در آن پالایشگاه اکنون 15 هزار لیتر بنزین یورو چهار تولید و در شهرهای معرض آلودگی توزیع می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به پروژه ستاره «خلیج فارس» اشاره کرد و افزود: بهره برداری از این پروژه از سال 94 استارت خواهد خورد و در سه مرحله به بهره برداری کامل می رسد. مجموعا 36 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد که مصرف کشور را نظم می دهد و کشور را خودکفا خواهد کرد و ایران تبدیل به یک کشور صادرکننده بنزین یورو 4 خواهد شد.

خسروانی گفت: کمبود بنزین کشور شش تا هفت میلیون لیتر است، به رغم اینکه در سال های گذشته پروژه هایی برای افزایش کیفیت بنزین تعریف شده است، اما به استثنای پالایشگاه شازند هیچکدام به بهره برداری نرسیده اند.

وی افزود: سرمایه گذاری نیز در این بخش افزایش داشت اما نتیجه ای نداشته است، پروژه های چندین میلیاردی در پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و تبریز تعریف شد، اما از آنجا که براساس قانون باید پالایشگاه ها با سقف 20 درصد به بخش خصوصی واگذار می شد، کارایی لازم در عملکرد آنها وجود نداشت.

** با اجرای فاز دوم هدفمندسازی نیازی به واردات بنزین نیست

قائم مقام سابق شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران نیز در این مناظره گفت: با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندسازی و زیرساخت های جدید و تولید 65 میلیون لیتر بنزین، ضرورتی به واردات بنزین نیست البته این امر به یک مدیریت جهادی نیاز دارد.

«جلیل سالاری» گفت: جایگزینی واردات بنزین از شرکت های پتروشیمی در واقع ضمن اینکه تکرار اشتباهات گذشته بود، فاقد گزارش مستند فنی اقتصادی زیست محیطی و گواهینامه انطباق با استانداردهای اجباری 4904 است.

وی ادامه داد: به موجب تبصره 2 ذیل ماده شش قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، دستگاه های ناظر بر قانون و مقررات صادرات و واردات باید ضمن پایش، از ورود بنزین جلوگیری کنند.

به گفته سالاری، پالایشگاه های جدید مانند اراک و بندرعباس در واقع کپی سازی پالایشگاه اصفهان بودند و تا سال 79 هیچگونه سیاستگذاری فنی و اقتصادی در روش های اصلاح کیفی فراورده ها و احداث پالایشگاه متناسب با استانداردهای روز دنیا انجام نگرفت.

وی افزود: با افزایش ظرفیت کمی از یک میلیون و 337 هزار بشکه در روز به یک میلیون 727 بشکه از یک طرف و عدم توسعه واحدهای پایین دستی با انباشت نفت از طرف دیگر، مجبور به استفاده از بنزین های وارداتی شدیم، بگونه ای که در سال 85 روزانه 27 و نیم میلیون لیتر بنزین با شاخص یورو 2 وارد کشور می شد.

سالاری هزینه این حجم از واردات بنزین به کشور را بیش از پنج میلیارد دلار دانست که به دولت تحمیل می شد و افزود: در حالیکه احداث یک پالایشگاه در آن زمان با یک و نیم میلیون دلار ممکن بود.

وی گفت: از فرصت های تحریم استفاده و برخی ساختارهای معیوب قدیمی نیز اصلاح و با اجرای نظام سهمیه بندی رشد مصرف کنترل شد.

سالاری در ادامه این مناظره افزود: ظرفیت تولید بنزین در کشور وجود دارد و به جای واردات باید مدیریت درستی برای ظرفیت های هدررفته انجام شود.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده نفتی با بیان اینکه در سال های گذشته افزایش تولید بنزین انجام شده، اما کافی نبوده است، تصریح کرد، گرچه تولید بنزین از 43 میلیون لیتر به 63 میلیون لیتر رسیده اما هنوز اشکالات زیادی از نظر قانون، اجرا و مدیریت وجود دارد که در صورت اصلاح آنها، میزان تولید بنزین از مصرف فراتر می رود.

سالاری ادامه داد: در سال های گذشته به موارد قانونی عمل نشده است، به جای پرداختن به اهداف کیفی، بیشتر به کمیت پرداخته اند و هنوز تعدادی از پالایشگاه های تولیدکننده بنزین یا خارج از سرویس هستند و یا با ظرفیت خالی کار می کنند.

وی یادآور شد: بخشی از پالایشگاه آبادان هفت ماه است از سرویس خارج شده است، در حالیکه ظرفیت تولید دو میلیون لیتر بنزین دارد. پالایشگاه تبریز با ظرفیت تولید 18 میلیون لیتر بنزین با ظرفیت کمتری کار می کند و پالایشگاه اصفهان نیز با 50 درصد ظرفیت فعال است.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: تراکنش های خطا در کارت های سوخت باید اصلاح شود تا از میزان هدررفت سوخت جلوگیری شود. نظام سنتی در سیستم ها باید بهینه شود.

سالاری افزود: باید به بخش خصوصی اجازه جولان بیشتری داده شود و بررسی شود که چرا در سال های گذشته میزان مصرف بنزین هشت درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در صورتیکه این ضعف ها مدیریت شود، پالایشگاه های اصفهان و بندرعباس ظرفیت تولید هشت میلیون لیتر و آبادان دو میلیون لیتر را دارند که مجموع آنها 10 میلیون لیتر یعنی بیش از نیاز کشور به واردات خواهد بود.

** سال گذشته فقط 3 روز وضعیت هوا در شرایط سالم بود

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست نیز به عنوان دیگر کارشناس حاضر در این مناظره گفت: نگاهی به آلودگی هوا طی سال گذشته بیانگر این است که 160 روز ناسالم داشتیم و فقط سه روز هوا در شرایط پاک قرار داشت.

«یوسف رشیدی» با بیان اینکه امسال تعداد روزهای پاک به شش روز و روزهای سالم به 50 روز رسیده است، افزود: خوشبختانه تا امروز روز ناسالم نداشتیم و امیدواریم شرایط بگونه ای پیش برود که باز هم شرایط ناسالم نداشته باشیم.

وی با اشاره به دو گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین الملل تحقیقات سرطان در سالهای سال 2012 و 2013 گفت: هر دو گزارش به این مهم اشاره داشت که آلودگی هوا و دود دیزل سرطان زاست.

رشدی افزود: از طرفی، گزارش هایی که در کشورهای مختلف از آمار مرگ و میر ناشی از استشمام ذرات معلق در ایران منتشر می شود، آمار تکان دهنده ای است، به همین دلیل بر روی بحث آلودگی هوا، بحث سوخت و عوامل و المان های اصلی آن متمرکز شده ایم.

وی تاکید کرد: در بحث بنزین نیز به نسبت به چند مولفه خاص حساس هستیم که مهمترین آن بحث آروماتیک هاست زیرا بخش زیادی از آروماتیک ها باعث بروز بیماری ها از جمله سرطان می شود.

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست افزود: از این رو آژانس های مختلف دنیا و استاندارهای ملی، کشور را ملزم می کند که مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد بطور مثال در استاندارد یورو 4، زیر 35 درصد است و در پی این هستیم که از این مقدار باز هم پایین تر باشد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در بخش سوخت بر آن تاکید داریم، بنزین است، ادامه داد: بنزین یکی از ترکیبات فوق العاده سرطانزاست که در صورت ترکیب با محتوای گوگرد می تواند به خودی خود موجب بروز بیماری ها و نیز تولید ذرات معلق زیر 2.5 میکرون یا همان شرایط ناسالم شود.

رشیدی گفت: طبق مستندات منتشر شده در دنیا، از وجود آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون در هوا به عنوان روزهای ناسالم یاد می شود، بنابراین تاکید داریم که کیفیت سوخت حتما در حد استاندارد خودش قرار داشته باشد.

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست تصریح کرد، سازمان محیط زیست سیاستگذاری نمی کند که نوع سوخت وارد یا تولید شود، بلکه وظیفه ما تاکید بر رعایت استانداردهاست.

رشیدی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین های وارداتی نظارت دارد، افزود: در برنامه جدید دولت، تکلیف ویژه ای برای سازمان حفاظت محیط زیست در بخش پایش تعیین شده و مصوبه مورخ دهم اردیبهشت هیات دولت در همین رابطه است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست مکلف است که در بازه های زمانی سه ماهه، حتما آنالیز سوخت مصرفی را داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه گمرک نیز در بدو ورود بنزین وارداتی، آن را آنالیز می کند، افزود: برنامه سازمان محیط زیست ادامه و گسترش برنامه نظارت بر بنزین هنگام ورود، در محصولات پالایشگاهی و نیز در جایگاه هاست.

** هیچ سندی درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی ها منتشر نشده است

مدیر گروه نفت و انرژی کانون های فناوری ایران گفت: ادعا می شود بنزین پتروشیمی ها آلوده است، در حالیکه هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده است.

«پویان رنجبر» در برنامه مناظره این هفته با موضوع واردات بنزین افزود: متاسفانه به دلیل عدم توسعه صنعت پالایش، مجبور شدیم از شش سال بعد از انقلاب تاکنون بنزین وارد کنیم و در سال 85 واردات به 40 درصد کل بنزین مصرفی کشور رسید.

وی ادامه داد: به دلیل تفکر نادرست سود ده نبودن پالایشگاه ها، در بهینه سازی و تکمیل ظرفیت پالایشی اقدامی انجام نگرفت و در فضای تحریم ها، این را به عنوان پاشنه آشیل ما شناسایی کردند.

مدیر گروه نفت و انرژی کانون های تفکر ایران اضافه کرد: در واقع مشکل ما اکتان افزا بود که آن را وارد می کردیم و تصمیم گرفتیم در پترو پالایشگاه ها آن را تولید کنیم.

وی گفت: یعنی بخش پتروشیمی واحدهای پتروپالایشگاه ها را متوقف کرده و برشی از آن را به عنوان ریفورمیت یا اکتان افزا استفاده کردیم.

رنجبر افزود: با این حال ادعا شد این محصول آلوده است در حالیکه هیچ اطلاعات و اسنادی در این باره منتشر نشده و دلیل اصلی ابهام ها در این زمینه نداشتن شفافیت است.

وی گفت: این نکته که به مردم گفته شود تمام آلودگی تهران بنزین دیفورمیت پتروشیمی هاست مطلب صحیحی نیست. چون فقط 10 درصد آلودگی ها مربوط به این بنزین است.

حسینی صدر در ادامه این مناظره گفت، بنزین موجود در ریفرمیت تولیدی موجود در پتروشیمی ها 13 برابر استاندارد جهانی است و به 50 درصد رسیده که سالاری تصریح کرد که این موضوع را تأئید نمی کند.

در جریان برگزاری مناظره امروز نیز، خسروانی در واکنش به اظهارات سالاری با اشاره به اینکه موضوع شاخص کنترل کیفی یکی از سووالات اصلی مسوولان کنونی پالایش و پخش از مسوولان گذشته است، گفت: چرا در قانون بودجه 92 که صراحتاً تعیین شده، بحث کنترل شاخص های کیفی اجرایی نشد.

وی ادامه داد: در بودجه 93 دقیقا بر مبنای شاخص کیفی، پنج فرآورده اصلی فرمول آن تعیین و آیین نامه ها تدوین شده است.

خسروانی گفت: هفت پالایشگاه در دوره گذشته به بخش خصوصی واگذار شد اما صرفاً با واگذاری پالایشگاه ها به بخش خصوصی، پروژه ها بر روی زمین ماند که خوشبختانه در دولت جدید با تغییر رگولاتوری و حاکمیتی پالایشگاه ها ملزم به اجرای تعهدات شدند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه طبق برنامه ریزی ها از 15 خرداد ماه پالایشگاه تبریز اقدام به عرضه بنزین یورو چهار خواهد کرد، گفت: با توزیع بنزین یورو 4 از دی سال گذشته، آلایندگی در هشت کلان شهر وضعیت بهتری داشته است.

وی افزود: در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند بنزین تولید شده در انبار ری مخلوط می شد و با تمهیدات انجام شده در شهر تهران و کرج بنزین بر مبنای یورو 4 تفکیک و توزیع می شود.

مدیرعامل سابق پالایش و پخش فرآورده های نفتی به تفکیک بنزین از سال های گذشته اشاره کرد و گفت: چرا در شرایط کنونی مسوولان دست واسطه ها را قطع نمی کنند و ریفرمیت تولید شده در پتروپالایشگاه ها را پس از تحویل به شرکت های خارجی بنزین تحویل می گیرند، چرا که این اقدام در داخل کشور امکان عملیاتی دارد.

وی افزود: اکنون ظرفیت تولید ریفرمیت پتروشیمی ها بالاست و از این طریق امکان تأمین نیاز داخلی وجود دارد.

حسینی صدر نیز در واکنش به صحبت های سالاری، با اشاره به اینکه آلودگی بنزین پتروشیمی ها موجب خفگی مردم شده، گفت: اینکه گفته می شود بنزین پتروشیمی ها در کلان شهر توزیع نشد، درست نیست و آقای سالاری هم بر این موضوع تأکید می کند.

سالاری در واکنش به صحبت های حسینی صدر نیز گفت: چنین چیزی صحت ندارد و من چنین موضوعی را نگفته ام.

حسینی ادامه داد: برخی مردم آنقدر بیمار شده اند که باید در شهرستان ها زندگی کنند و یکی از عوامل اصلی آلودگی پالایشگاه ها بنزین تولیدی بود.

این نماینده مجلس با اشاره به بنزن موجود در ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها مدعی شد که بنزن موجود در بنزین تولید شده پتروشیمی ها 50 درصد است که به راحتی تجزیه نمی شود.

وی تأکید کرد: بنزین پتروشیمی نه مقرون به صرفه بوده و نه پاک است؛ بنابراین استاندارد بنزن موجود در دنیا پنج درصد است.

خسروانی در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در سطح شهر سه بار تخلیه و بارگیری می شود، گفت: این موضوع منجر به تولید بخار بنزن می شود که تجزیه آن در هوا امکان ناپذیر است.

وی یادآور شد: بنده هرگز نگفتم اکتان افزای پتروشیمی در تهران توزیع نشده است.

خسروانی افزود: در عین حال تأکید می کنم که برزویه و بندر امام(ره) هرگز پتروپالایشگاه نیستند و پتروشیمی هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی ادامه داد: در برهه ای از زمان تصمیم به تولید اکتان افزا در پتروشیمی گرفته شد و با توجه به اعداد و ارقام، پتروشیمی بندر امام(ره) بین 6 تا 10 درصد بنزن و 60 تا 70 درصد آروماتیک تولید می کند و ریفورمیت پتروشیمی برزویه نیز دو درصد بنزن و 40 درصد آروماتیک دارد.

سالاری در پاسخ به خسروانی به وجود استانداردهای اجباری درباره بنزین اشاره کرد و گفت: اکنون بنزین وارداتی براساس یورو 2 وارد می شود و باید به ما بگویند که استانداردهای اعمال شده درباره تولیدات پالایشگاه های داخلی چیست؟

وی یادآور شد: از زمان بهره برداری پالایشگاه اراک، 15 درصد از ریفورمیت این پالایشگاه با محتوای 4 تا 5 درصد بنزن وارد پالایشگاه تهران می شد و بنزین تولید می کرد.

قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: به جای مجادله، با یک آزمایش ساده می توان به مردم گفت دقیقاً کدام ریفورمیت در پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و واردات چه میزان آلاینده دارد.

وی گفت: در حالیکه بعد از 102 سال هنوز هیچ دانش فنی در کشور بومی نشده بود، به برکت تحریم، «آیزو مریزاسیون» را بومی کردیم و اکنون بنزین به جای دو برش به 5 تا 6 برش رسیده است.

سالاری یادآور شد: آیا نماینده دولت، سازمان استاندارد، آزمایشگاه مرجع، خریدار و فروشنده زیر این مدارک را امضاء نمی کنند؟

در ادامه پویان رنجبر گفت: کسی اصرار ندارد که پتروپالایشگاه ها ریفورمیت تولید کنند اما ما این ظرفیت را زیر عنوان آلایندگی سوزاندیم و اگر دوباره تحریم شویم چطور می توانیم این ظرفیت را وارد مدار تولید کنیم و به مردم چه جوابی می دهیم؟

این کارشناس انرژی ادامه داد: 10 میلیون لیتر واردات به اندازه 90 درصد مصرف تهران است و باید بگویند چرا ظرفیت ریفورمیت پتروشیمی برزویه با 1.5 درصد بنزن سوزانده شد.

رنجبر افزود: مقصر دانستن همه پتروشیمی ها کار درستی نبود و اگر از اول درصد آلایندگی هریک از پتروشیمی ها به درستی اعلام می شد، همه کارشناسان می پذیرفتند.

این کارشناس انرژی گفت: متأسفانه رسانه ای شدن و چالشی شدن موضوعات به دلیل عدم شفافیت است.

رنجبر با بیان اینکه به چهار شرط واردات بنزین می تواند توجیه پذیر شود، افزود: عدد اکتان، میزان بنزن، اروماتیک و گوگرد این چهار شرط هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی گفته می شود ریفورمیت پتروشیمی ها گوگرد دارد در حالیکه این ریفورمیت کمترین گوگرد ممکن یعنی بین 0.3 تا 0.5 را دارد.

این کارشناس انرژی یادآور شد: دوستان می توانند به ما بگویند پالایشگاه شیراز بنزین را با چند درصد بنزن در مقایسه با پتروشیمی بندر امام تولید می کند؟

سالاری نیز گفت: قرارداد ما با پتروشیمی ها مشخص است و قیمت و گواهینامه درصد آلاینده ها روی آن قرار دارد در حالیکه واردات توسط واسطه ها و به صورت غیرشفاف انجام می شود.

وی افزود: پتروشیمی های هم اکنون نیز ظرفیت مازاد ریفورمیت دارند و آن را صادر می کنند.

رنجبر سپس از خسروانی پرسید اگر تحریم دوباره تکرار شود چه باید کرد و خسروانی گفت: اعتقاد شخصی من این است که حتی در زمانی که شش میلیون لیتر اوکتان افزا از پتروشیمی ها گرفتیم راه منطقی این بود که با ملت هماهنگ و شرایط را بیان می کردیم و با برنامه ریزی، مصرف بنزین را پایین می آوردیم.

مرتضی حیدری مچری مناظره نیز گفت: اکنون نیز می توانیم از مردم خواهش کنیم تا مصرف نکنند. این همه از مردم خواهش کردیم یارانه ثبت نام نکنند… .

رنجبر درباره ادعای سرطان زا بودن بنزین های داخلی، یک نموداری از نقشه جهان با تکیه بر میزان سرطان در کشورهای مختلف ارائه کرد و گفت: ایران رتبه 97 دارد که بر اساس گزارش مرکز جهانی سرطان تهیه شده است.

در این نقشه کشورهایی همچون آمریکا، آلاسکا، استرالیا و بخش هایی از شمال شرقی آسیا پررنگ تر از سایر کشورها مشخص شده بود.

اجتمام(3) ** 7029 ** 1058 ** 1003 ** 1070 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا