گوناگون

راه‌اندازی ۲ هزار دفتر آی سی تی در کشور تا پایان سال/ ابتلای برخی ISPهای ایرانی به خونریزی قلبی

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در
خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان
در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در
مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در
قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

2309215 368



راه‌اندازی ۲ هزار دفتر آی سی تی در کشور تا پایان سال
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت براساس برنامه پنجم توسعه کشور ۶ هزار دفتر آی سی تی دیگر در سراسر کشور ایجاد خواهد شد که در سال جاری ۲ هزار مورد آن راه‌اندازی می شود.
محمود واعظی در همایش رؤسای شعب پست بانک ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تقدیر از برگزارکنندگان این همایش گفت: مجموعه پست بانک ایران مسیر صحیحی را انتخاب کرده و با برنامه‌ریزی‌های لازم گام به گام در جهت ارتقاء جایگاه خود و خدمتگذاری به هموطنان به ویژه در روستاها و مناطق غیربرخوردار کشور حرکت می‌کند.

واعظی تصریح کرد: چشم‌اندازها، راهبردها، مأموریت‌ها و اهداف کلان این بانک به خوبی ترسیم شده و لازم است متناسب با استعداد‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی هر استان چشم‌اندازها، راهبردها و مأموریت‌های بومی نیز تهیه و عملیاتی شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به روند تأسیس پست مالی و تکامل آن به پست بانک اظهار داشت: این بانک توانائی خیلی زیادی برای رفع نیازهای مالی و پولی مردم دارد و می‌تواند از امکانات و بسترهای پست نیز برای توسعه خدمات و رفع نیازهای مربوطه بهره‌ کافی را ببرد.

2309233 251

واعظی خاطرنشان ساخت: هیچ چیزی بالاتر از رضایت مردم نیست و خدمت به مردم توفیقی است که خداوند متعال از طریق پست بانک ایران به کارکنان آن اعطاء نموده و این یک عبادت است.
وی عنوان داشت: بنگاهی موفق است که مزیت‌های خود و نیازهای مخاطبان را به خوبی شناسائی کرده و براساس آن خدمات‌دهی کند، پست بانک ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بانکی است که دارای مزیت‌های زیادی برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم در مناطق محروم و روستائی می باشد. در واقع این بانک به جهت پائین آوردن هزینه‌های خدمات، فرصت رقابت به سایر بانک‌ها در این مناطق را نمی‌دهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عضویت این بانک در مجامع بین‌المللی از مؤسسه جهانی بانک‌های پس‌انداز(WSBI) و اتحادیه جهانی پست(UPU) به عنوان یک مزیت دیگر آن بیان داشت: تسهیل در استفاده آسان از امکانات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی فناوری اطلاعات(IT) در زمینه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری از دیگر مزیت‌های حضور پست بانک ایران در مجموعه این وزارتخانه است که بایستی به نحو مطلوبی از آن استفاده کند.

واعظی تأکید نمود: با بهره‌گیری از این امکانات، پست بانک ایران می‌تواند به عنوان بانک هوشمند و نمونه باشد و باید نیازهای مردم را شناسائی کرده و خدمات جدیدی به مردم ارائه نماید زیرا امروزه اگر یک بنگاه نوآوری و شکوفائی نداشته و مخاطب‌شناسی نکند از گردونه رقابت خارج می شود.
وی گفت: پرداخت یارانه‌ها در مناطق محروم و ثبت‌نام از متقاضیان مرحله دوم یارانه‌ها مزیت‌دیگری از پست بانک ایران است اما باید با همت و تلاش مضاعف همه خدمات آن در مناطق روستائی و غیربرخوردار کشور توسعه یابد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه کشور 6 هزار دفتر آی سی تی دیگر نیز در سراسر کشور ایجاد خواهد شد که درسال جاری 2هزار مورد آن راه‌اندازی می شود و علاوه بر آن 3 هزار دفتر فعلی نیز ارتقاء می یابد و هیچ روستائی نباید بدون خط ارتباطی و اینترنت باشد.

دکتر واعظی با اشاره به لزوم معرفی مزیت‌ها، نقاط قوت و توانمندی‌های پست بانک ایران به سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌گذار به مردم نظیر؛ کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنایع دستی بر پیگیری جدی مطالبات معوق و نظارت مستمر بر روند فعالیت شعب و دفاتر، ایجاد تحول اساسی و چابک سازی، ایجاد شرکت های اقماری برای گسترش فعالیت‌ها و سودآوری، پیگیری آموزش مستمر علمی و تخصصی کارکنان به ویژه در بحث مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع و خوش برخوردی با آنان، صرفه جوئی و کاهش هزینه‌ها، بازاریابی قوی نیز تأکید نمود.
وی درپایان صندوق قرض‌الحسنه پست بانک ایران و نرم‌افزار صندوق تأمین مالی خرد روستائی را افتتاح و از نمایشگاه عکس ویژه فعالیت‌ها و مراسم مختلف پست بانک ایران نیز بازدید به عمل آورد.


افزایش ۲۷ تا کاهش ۳۰درصدی رقم قبوض همراه اول پس از فلت‌سازی
تسنیم/ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با تشریح جزئیات مصوبه یک‌نواخت سازی تعرفه مکالمات تلفن همراه اعلام کرد با اجرای این مصوبه رقم قبوض مشترکان همراه اول از ۲۷ درصد افزایش تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد با اجرای مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اعمال تعرفه‌های جدید تلفن همراه از ابتدای اردیبهشت، سؤالات مختلفی درباره نحوه محاسبه تعرفه‌ها برای مشترکان تلفن همراه پیش آمده است. این اطلاعیه به‌منظور شفاف‌سازی ابعاد مختلف اجرای مصوبه کمیسیون و نحوه محاسبه تعرفه‌ها منتشر می‌شود.

در مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه مکالمات تلفن‌همراه داخل شبکه‌ای برای سیم‌کارت‌های دائمی به‌صورت یک‌نواخت (flat) بین 499 ریال و حداکثر 599 ریال تعیین شده است. در این مصوبه تعرفه شهری و بین‌شهری و هزینه جابه‌جائی موجود که برای مشترکان تلفن همراه شرکت مخابرات ایران (همراه اول) اعمال می‌شد، حذف شد.
بر مبنای این مصوبه، شرکت مخابرات ایران تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای تلفن‌همراه و همچنین تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه به‌سمت شبکه تلفن ثابت مخابرات ایران را، برای سیم‌کارت‌های دائمی 570 ریال و برای  سیم‌کارت‌های اعتباری 670 ریال تعیین کرد که این تعرفه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه برای مشترکان اعمال شده است.

شرکت خدمات ارتباطی ایران‌سل علی‌رغم ابلاغ مصوبه کمیسیون، تعرفه‌های خود را تغییر نداده و برای سیم‌کارت‌های دائمی تعرفه 499 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری تعرفه 620 ریال را برای مشترکان خود اعمال می‌کند.

2309234 955

در این مصوبه تعرفه پیامک بدون تغییر باقی مانده و تعرفه بین‌شبکه‌ای کماکان بدون تغییر و برای سیم‌کارت دائمی 625 ریال و برای سیم‌کارت اعتباری حداکثر 937 ریال می‌باشد.

با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای مشترکان همراه اول یکی از حالت‌های زیر اتفاق می‌افتد:
1 ــ آن دسته از مشترکان همراه اول که فقط مکالمه شهری داشته و جابه‌جائی و مکالمه بین‌شبکه‌ای با سایر اپراتورها هم نداشته باشند، در صورتی که دقایق مکالمه در یک دوره دوماهه زمانی با دوره قبلی بدون تغییر مانده باشد، صورت‌حساب آنان حداکثر 27 درصد افزایش یافته است.

2 ــ در بدترین حالت آن دسته از مشترکان همراه اول که علاوه بر مکالمه شهری، مکالمه بین‌شهری و جابه‌جائی هم داشته‌اند، در صورتی که دقایق مکالمه در یک دوره دوماهه زمانی با دوره قبلی بدون تغییر مانده باشد، صورت‌حساب آنان کاهش چشمگیر تا 30 درصد هم داشته است.
​بر همین اساس در شرایط رقابتی مشترکین می‌توانند با مقایسه کیفیت، تنوع و تعرفه خدمات اپراتور مناسب را انتخاب کنند.


باید از فناوری‌های نوین بجا استفاده کرد
تسنیم/ سید حسن خمینی گفت: شتاب فناوری به گونه ای است که نمی توان به عصر قبل از اینترنت بازگشت، بلکه مانند چاقو که هم برای جراحی و هم برای سر بریدن استفاده می شود؛ باید از این فناوری ها استفاده بجا کرد.
مراسم رونمایی از تمبر پنجاهمین سالگرد قیام پانزده خرداد، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، معاونین و مدیران، مدیر عامل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ،اعضای معاونت راهبردی ریاست جمهوری، کارکنان ،بسیجیان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین شرکتهای وابسته برگزار شد.

تمبر پنجاهیمن سالگرد نهضت امام خمینی با 200 هزار تیراژ و در ابعاد 45در 65 میلی متر چاپ شده است که قیمت هر تمبر 9 هزار ریال است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی ایران متکی بر عنصر آگاهی است. ما باید از شتاب تکنولوژی نترسیم و عصر رسانه را در خدمت آموزه های دینی و انقلابی قرار دهیم.
وی افزود: انقلاب اسلامی ما متکی به سرنیزه و حرکت های چریکی نبود. انقلاب اسلامی ،براساس رشد آگاهی بود و از درون خانه ها جوشید.

وی با اشاره به پخش پیام های امام خمینی (ره) از طریق نوار و رادیو گفت: اولین انقلابی که برای گسترش آگاهی از تکنولوژی و ابزارهای مدرن استفاده کرد، انقلاب اسلامی ایران بود.

نوه امام خمینی بر مدیریت در بکارگیری از فضای مجازی تاکید کرد و افزود: شتاب فناوری به گونه ای است که نمی توان به عصر قبل از اینترنت بازگشت، بلکه مانند چاقو که هم برای جراحی و هم برای سر بریدن استفاده می شود؛ باید از این فناوری ها ،استفاده بجا کرد.

2309235 384

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با بیان اینکه نیازمند اندیشه مولد هستیم ادامه داد: گروه هایی مرزهای فرهنگی خود را می بندند که احساس ضعف کنند. نباید از تکنولوژی ترسید بلکه هر چه در این زمینه توانمندتر شویم بیشتر پیشرفت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: دین با پیشرفت فناوری و تجهیزات نوین از بین نمی رود ،دین یک نیاز فطری بشری است، چشمه جوشانی است که همه مردم در اعماق وجودشان به آن احتیاج دارند.

نوه امام خمینی در دیدار با خانواده ارتباطات کشور تصریح کرد: ابزاری که راهبران هر انقلابی به دست می گیرند نشان گر ساختار و هدف آن نهضت است وانقلاب اسلامی ایران با تکیه بر آگاهی به ثمر رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: امام خمینی رحمت الله با برپایی انقلاب اسلامی ، موج بیداری اسلامی را به وجود آورد و در نظریه و عمل این مکتب را تئوریزه کرد.

واعظی با بیان این مطلب افزود: اولین مولفه حرکت امام خمینی در برپایی انقلاب اسلامی، رهبری نهضت بود که جهت دهی انقلاب را مشخص می کرد .

وی با تاکید بر اهمیت تشکیلات در پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: موتور حرکت برای پیروزی، روحانیت وفادار به امام بودند تا بتوانند ایدئولوژی مطرح شده را برای مردم و جهانیان تبیین کنند.

واعظی نقش مردم را در به ثمر نشاندن انقلاب ضروری برشمرد و افزود: شاید به جرات بتوان گفت سخنرانی از امام وجود ندارد که درآن، برنقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید نشده باشد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه امروز موج سوم بیداری در کشورهای اسلامی شکل گرفته افزود:یکی از دلایلی که بعضی از این انقلاب ها یا تحرکات به سرانجام نرسیده، عدم وجود یک رهبر جامع الشرایط و مورد قبول همه آحاد مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امام خمینی متوسل به نیروی نظامی نشد؛ بلکه به مکتب اسلامی و مردم تکیه کرد و رهبری ایشان رمز پیروزی در انقلاب اسلامی بود.

 واعظی در پایان بر اهمیت استفاده از فناوری های نوین در جهت شناساندن اندیشه های ناب امام خمینی رحمت الله تاکید کرد و گفت: با آماده سازی نرم افزارهایی در این زمینه می توانیم مردم جهان را با اندیشه های امام خمینی آشنا کنیم .


دسترسی ایرانی‌ها به IEEE آزاد می‌شود
آی تی آنالیز/ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از باز شدن پایگاه اطلاعاتی الزویر Elsevier تا یک ماه آینده برای استفاده پژوهشگران ایرانی خبر داد.
پذیرش مقاله های محققان ایرانی در انتشارات الزویر از اردیبهشت ۱۳۹۲ به دلیل تحریم های بین المللی علیه ایران متوقف شده است.
دکتر وحید احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی که طی یکی دو سال اخیر به دلیل بدهی های ایران، خدمات رسانی به پژوهشگران ایرانی را متوقف کرده بودند توضیح داد: مقداری از مشکل بدهی به «اشپرینگر ساینس» Springer Science و پایگاه اطلاعاتی «آی تریپل ای» (IEEE) را حل کرده ایم.
«اشپرینگر ساینس» یک ناشر بین المللی است که کتابهای دانشگاهی و مجلات تخصصی علمی را منتشر می کند و مقر اصلی آن در برلین قرار دارد. اشپرینگر پس از الزویر دومین ناشر بزرگ مجلات تخصصی دنیا محسوب می شود و دفترهای اصلی آن در برلین، هایدلبرگ، دوردرخت و نیویورک مستقر هستند.

آی تریپل ای (IEEE) یکی از بزرگترین انجمن حرفه ای در ارتباط با نوآوری ها و دستاوردهای پیشرفته تکنولوژیکی برای استفاده بشریت محسوب می شود. این پایگاه اطلاعاتی، حدود یک سوم منابع فنی در زمینه های مهندسی برق، علوم کامپیوتر و الکترونیک را منتشر می کند که این منابع بیش از 160 ژورنال و مجله را که به صورت سالیانه منتشر می شوند در برمی گیرد.
معاون وزیرعلوم، میزان بدهی های فعلی ایران به پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی را بین 40 تا 45 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بخشی از این بدهی ها مربوط به گذشته است و به دلیل همین بدهی ها، بسیاری از پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی به پژوهشگران ایرانی سرویس نمی دادند.

وی از پرداخت حدود دو میلیون دلار از بدهی های ایران به پایگاه الزویر خبر داد و گفت: بین 60 تا 70 درصد بدهی های ما مربوط به پایگاه الزویر است و با رایزنی که با مسوولان این پایگاه داشتیم اعلام کرده اند به محض اینکه تاییدیه پرداخت مبلغ را از بانک دریافت کنند خدمات رسانی به پژوهشگران کشور ما را از سر خواهند گرفت.

2309247 206

دبیر شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) پیش بینی کرد تا یک ماه آینده، پایگاه اطلاعاتی الزویر به روی پژوهشگران ایرانی باز شود.
وی تصریح کرد: خوشبختانه پایگاه های اطلاعاتی علمی بین المللی که بعد از لغو همکاری های خود با ایران حتی حاضر به مذاکره نبوده اند الان پای میز مذاکره نشسته اند و مشکلات به تدریج در حال مرتفع شدن است.

احمدی درعین حال یادآور شد: با اینکه قرار بود دولت، برای پرداخت این بدهی ها کمک کند اما تاکنون کمکی از طرف دولت نشده و خود دانشگاه ها و وزارت علوم در تلاش برای رفع این مشکلات هستند. اِلزِویر ( Elsevier) یکی از بزرگترین ناشران مطبوعات پزشکی و علمی جهان است که مقر آن در آمستردام است. انتشارات الزویر در اردیبهشت ۱۳۹۲ سردبیران، داوران و ویراستاران آمریکایی خود را از پذیرش مقاله های پژوهشگران ایرانی که در سازمان های دولتی کار می کنند، منع کرد.

در پی تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه تحریم های بانکی طی سالهای اخیر، مشکلات فراوانی بر سر راه مبادلات بانکی و پرداخت هزینه های اشتراک پایگاه های علمی بین المللی ایجاد شد که در نتیجه، دسترسی پژوهشگران، استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی به اطلاعات این پایگاه ها محدود و سپس متوقف شد.
با پیشرفت مذاکرات ایران و 1+5 و برداشته شدن بخشی از تحریم های بانکی و پرداخت مبالغی از بدهی های کشور، روزنه های جدیدی در رفع تحریم های علمی و دانشگاهی درحال گشایش است.


ابتلای برخی ISPهای ایرانی به خونریزی قلبی
آی تی آنالیز/ با وجود هشدار کارشناسان امنیت اطلاعات در باره آسیب پذیری جدیدی در وب سرورها به نظر می رسد هنوز بیشتر سرویس دهنده های اینترنت در ایران به « خونریزی قلبی» مبتلا هستند. کارشناسان امنیت فضای تبادل اطلاعات در ماه آوریل 2014 (اواخر فروردین امسال) در باره وجود آسیب پذیری یا حفره امنیتی خطرناکی موسوم به «خونریزی قلبی» (Heartbleed) در وب سرورها و سرویس های دهنده های اینترنت هشدار دادند.
این آسیب پذیری بطور گسترده ای وب سایت های شبکه جهانی اینترنت را تحت تاثیر قرار داده است و سرویس دهنده ای را که از نرم افزار رمزنگاری «اوپن اس اس ال» (OpenSSL) استفاده کند، در معرض حمله قرار می دهد.

این آسیب پذیری به مهاجمین این امکان را می دهد تا داده های حفاظت شده در سرورها را استخراج کنند. در واقع مهاجم با استفاده از این آسیب پذیری می تواند حافظه سیستم را بخواند و به کلید محرمانه رمزنگاری ترافیک و داده هایی مانند نام های کاربری و رمز عبور دسترسی یابد.
مهاجم از این طریق امکان شنود ارتباطات، سرقت داده، پست الکترونیک و مستندات مربوط به سرویس ها، کاربران و همچنین شخصی سازی آنها را پیدا می کند.با توجه به گستردگی استفاده از نرم افزارˈ لینوکسیˈ( OpenSSL ) بویژه در ایران، کاربران شبکه های رایانه ای ممکن است بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با این آسیب پذیری درگیر شده باشند. در حالت مستقیم شما بعنوان یک سرویس دهنده به کاربران دیگر، منجر به فاش شدن برخی از اطلاعات آنها شده اید.

2309254 504

در حالت غیرمستقیم نیز ممکن است سرویس دهنده ای که شما با آن سروکار داشته اید منجر به فاش شدن اطلاعات شما شده باشد،به همین دلیل کارشناسان به مدیران وب سایت ها، شرکت های سرویس دهنده خدمات اینترنت، اداره ها، وزارتخانه ها و مراکز آموزشی توصیه می کنند تا نرم افزارهای خود را بررسی و در صورت لزوم به روز کنند در غیراینصورت در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار می گیرند.
با وجود این هشدارها و توصیه ها، به گفته قائم مقام مرکز آپا(آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان هنوز آسیب پذیری خونریزی قلبی در بیشتر سرویس دهنده های اینترنت کشورمان وجود دارد.

«مهدی بهروزی» به ایرنا گفت: بررسی کارشناسان مرکز آپا نشان می دهد که بسیاری از ارائه دهندگان خدمات اینترنت در کشور هنوز برای رفع این آسیب پذیری اقدامی نکرده و همچنان به آن آلوده هستند. وی تاکید کرد: این بی توجهی منجر به سوء استفاده هکرها و دسترسی آنها به اطلاعات کاربران و همچنین کندی سرعت اینترنت شده است.
وی با اشاره به ارائه وصله های امنیتی برای رفع آسیب پذیری معروف به خونریزی قلبی تصریح کرد: فقط کافی است مدیران شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی با مشاوران امنیتی تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای رفع این آسیب پذیری خطرناک صورت گیرد.
این کارشناس از مدیران وب سایت ها و شرکت های ارائه دهنده سرویس ها و خدمات اینترنت خواست تا به مسائل امنیت اطلاعات توجه کافی داشته باشند درغیراین صورت خسارات جبران ناپذیری به اعتبار آنها و همچنین به کاربران وارد می شود.


زنده شدن 80 میلیون ایرانی!
پایگاه خبری تحلیلی هدانا/ اشکال بوجود آمده در یکی از سه پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور که در پی آن پاسخ به استعلام نام هر فرد ایرانی «این فرد در قید حیات نیست» عنوان می‌شد و نام نزدیک به 80 میلیون ایرانی را به عنوان متوفی اعلام می‌کرد، برطرف شد.

حمید پارسایی – معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشوربا بیان اینکه یکی از سه پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور از دیشب و به دلیل اجرای برنامه بروزرسانی آن دچار اشکال شد، اظهار کرد:‌ مشکل به وجود آمده در این رابطه که در پی آن عنوان این فرد در قید حیات نیست در پاسخ به استعلام نام هر فرد ایرانی ذکر می‌شد در همان ابتدای صبح برطرف شد.

وی افزود: سازمان ثبت احوال کشور دارای سه پایگاه است که یکی از آنها پایگاه اصلی بوده و به 100 نقطه از جمله دفاتر پیشخوان متصل است. پایگاه دوم تصویر پایگاه اصلی است که در پایان هر شب تغییرات مربوط به پایگاه اصلی از جمله موالید و غیره را به روز می‌کند و پایگاه سوم نیز مربوط به کارت‌های هوشمند و برخی دیگر از کارت‌هاست.

2309255 518

به گفته معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور اشکال به وجود آمده مربوط به پایگاه دوم این سازمان بود که در همان ابتدای صبح مشکل اولیه آن برطرف شد و تا پایان عصر امروز و در ساعات حدود 18 مشکل کلی آن رفع خواهد شد.

پارسایی با اشاره به اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی همواره دچار اختلال‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شوند و بازگرداندن آنها به حالت اولیه از 15 دقیقه تا حدود یک روز طول می‌کشد گفت: علت ایجاد اشکال در این پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال کشور نیز نرم‌افزاری بود که بلافاصله در همان اوایل صبح متوقف شد که تا پایان عصر امروز به صورت کلی برطرف خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا اشکال ایجاد شده در این پایگاه اطلاع‌رسانی بر اثر اقدامات هکرها بوده است یا خیر؟ اظهار کرد: این موضوع به هیچ وجه به هک مربوط نمی‌شود و در اثر اجرای نرم‌افزاری بوده که تغییرات پایگاه اصلی سازمان ثبت احوال را در پایان هر شب به روز می‌کرده است.


تأکید وزیر ارشاد بر استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی
ایستنا/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه‌های اجتماعی مجازی کارکردهای متفاوت و چندوجهی دارند و می‌توان از این ظرفیت، استفاده‌های زیادی کرد.
علی جنتی با اشاره به اهمیت رسانه‌های دیجیتال، اظهار کرد: جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال، محملی است که فعالان این عرصه، فرصت عرضه‌ی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های خود را پیدا کنند و به رقابتی علمی و نظام‌مند با دیگر هم‌ترازان و همکاران خود بپردازند و از سوی دیگر، کارشناسان و مدیران خدمت‌گزار این عرصه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رصد و بررسی دقیق این فعالیت‌ها و ظرفیت‌ها، بر فضای دیجیتال کشور اشراف یابند و از آن، برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظام‌مندتر بهره گیرند.
 
او ادامه داد: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌هاست و هر کسی که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد. در این میان، به‌واسطه‌ی پیشرفت‌های وسیع، گسترده و روزافزونی که در حوزه‌ی فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌یی به‌وجود آمده است، بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، اصلی‌ترین نقش را در زمینه‌ی جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند.
 
وزیر ارشاد با اشاره تغییرات دنیای امروز در حوزه‌ی فناوری، تصریح کرد: براثر تغییر و تحولات و انقلاب‌های رخ‌داده در حوزه‌ی فناوری و روند استفاده از آن در دنیا و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، روند گذران وقت اقشار سنی مختلف نیز تغییر کرده است. در این میان، جوانان و نوجوانان جزو نخستین اقشاری هستند که نسبت به فناوری‌های جدید اقبال و اشتیاق نشان می‌دهند و جذب آن‌ها می‌شوند.
 
او با بیان این‌که این عصر از جهتی، عصر دیجیتال خوانده می‌شود و از جهتی دیگر، به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران فرهنگ، عصر فرهنگ‌های نوین و عصر تحولات فرهنگی دانسته می‌شود، گفت: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه‌ی فناوری‌های اطلاعاتی، ارتباطاتی و رسانه‌یی، بیشترین تأثیر را در حوزه‌ی فرهنگ به‌جا گذاشته است و کیست که نداند، تحولات فرهنگی، زمینه‌ی وقوع بسیاری از تحولات و تطورات را در حوزه‌های دیگر فراهم می‌کنند. از این رو، توجه و مدیریت رابطه‌ی فرهنگ و رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران و مدیران هر کشوری به‌شمار می‌رود. در ایران نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت «تدبیر و امید» به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد مدیریت اجرایی و عملیاتی فرهنگ، یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های خود را توجه به این حوزه‌ی خطیر و مهم و مقابله با آسیب‌های آن و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می‌داند.
 
2309259 125

جنتی با تأکید بر این‌که روند استفاده از اینترنت و بخصوص رسانه‌های اجتماعی که به‌تازگی به‌شدت افزایش یافته، به‌گونه‌ای است که در آن، روابط و تعاملات اجتماعی تا حد زیادی شبیه‌سازی شده (همان شبکه‌های اجتماعی مجازی) و مورد اقبال فزاینده‌ی مخاطبان قرار گرفته است، اظهار کرد: ایران حدود دو درصد سهم استفاده‌کنندگان از اینترنت را دارد و ضریب نفوذ اینترنت نشان می‌دهد که در کشور، حدود 40میلیون کاربر اینترنت داریم و آن‌ها روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده می‌گذرانند.
 
او ادامه داد: روزانه حدود 40میلیون نفر – ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌یی وجود دارد که این نکته هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم ما را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است. حدود 100میلیون سیم‌کارت تلفن همراه در کشور ما که جمعیتی کمتر از 80میلیون نفر دارد، توزیع شده و این در حالی است که محتوای موجود در این بسترها غالبا از فرهنگی متفاوت نسبت به فرهنگ ایرانی – اسلامی‌ منشأ گرفته و ذهن مخاطب را با خود همراه می‌کند. در نتیجه، موجب بروز تغییرات خاصی در عرصه‌ی فرهنگی کشور اعم از فرهنگ‌های خاص و فرهنگ‌های عمومی حاکم بر جامعه می‌شود.
 
وی تأکید کرد: این، موضوعی است که مخاطب ایرانی را پریشان می‌کند و وظیفه‌ی هر نهادی اعم از خصوصی و دولتی است که در راستای تولید محتوای مناسب با فطرت پاک فرزندان این مرز و بوم، گام بردارد و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کند. ظرفیت‌های بسیاری برای تولید و انتشار محتوا در دوران فناوری ارتباطات و اطلاعات وجود دارد و فقط به عزمی راسخ نیاز است. این‌گونه می‌توان به انتقال فرهنگ متعالی ایرانی – اسلامی به نسل‌های آینده امیدوار بود. مدیریت صحیح فرهنگ در جامعه، نیازمند پژوهش‌های راهبردی، کاربردی و برنامه‌ریزی دقیق و علمی است.
 
وزیر ارشاد با طرح این پرسش‌ها که سهم فعالان رسانه‌های دیجیتال در تولید محتوای موثر و باکیفیت در این عرصه چقدر است و این دامنه‌ی وسیع و پرشمار از ابزارهای دیجیتال، تا چه حد از محتوای مناسب دیجیتال بهره می‌برد؟ آیا توسعه‌ی کیفی محتوای این حوزه در کشور، با توسعه‌ی کمی و فنی آن برابری می‌کند؟ آیا ایران اسلامی با برخورداری از پیشینه‌ی تاریخی، در فضای دیجیتال جهانی نیز در جایگاهی متناسب با منابع غنی فرهنگی خود قرار دارد؟ گفت: تمام این موارد و نیز نیل و توجه فراوان جوانان و نوجوانان و دیگر اقشار سنی به شبکه‌های اجتماعی مجازی که شواهد آن امروزه به وفور قابل مشاهده است، لزوم داشتن نگاهی ویژه و دقیق و سیاست‌گذاری مناسب برای کاستن تبعات و آثار منفی این شبکه‌ها و استفاده از ظرفیت بالای آن برای نشر و تعمیق ارزش‌های انقلابی و مضامین فرهنگی این مرز و بوم کهن را می‌طلبد.


معاون وزیر ارتباطات: نسل سوم (3G) به زودی جایگزین می‌شود
تقدم/ معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نسل سوم شبکه تلفن همراه موسوم به «تری‌جی (3G)» بزودی در ایران جایگزین شبکه‌های کنونی می‌شود.

مرتضی براری عصر دوشنبه در نشست بررسی زیرساخت‌های مخابراتی استان خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: نسل سوم شبکه تلفن همراه «تری‌جی» علاوه بر داشتن سرعت بالا، قابلیت انتقال اطلاعات چندرسانه‌ای و ایجاد ارزش افزوده برای خدمات را دارد.

وی اضافه کرد: نسل سوم شبکه تلفن همراه قابلیت‌هایی چون تلفن همراه تصویری را داراست و می‌توان بازی‌های محلی را از این طریق به تلفن همراه ارسال کرد تا مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: باید دانشگاه‌های ما برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در بخش آی‌تی و آی‌سی‌تی وارد بازار شوند و هلدینگ الکترونیکی را در کشور راه اندازی کنند.

براری افزود: در شرایط فعلی شرکت‌های مخابراتی اعم از تلفن همراه، ایرانسل و سایر شرکت‌ها سالانه افزون بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال درآمد دارند که تمام درآمد آنان ناشی از ارایه خدمات مکالمه و پیامک است.

وی اضافه کرد: تاکنون هیچ شرکتی، حتی در مراکز دانش بنیان ما نتوانسته‌اند از قابلیت‌های تلفن همراه برای اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنند.

وی افزود: این در حالی است که ارزش افزوده ناشی از خدمات شبکه‌های آی‌تی در برخی کشورهای توسعه یافته از میزان درآمد نفتی کشورهایی چون ایران، عربستان سعودی و امارات نیز بیشتر است.

معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد: وزارت ارتباطات با ارزان کردن نرخ اینترنت برای دانشگاهیان و سایر کاربران به دنبال ترغیب این بخش‌ها به ایجاد ارزش افزوده از قبل این شبکه‌های ارتباطی است.

رومینگ ملی در کشور ایجاد می‌شود
معاون وزیر ارتباطات گفت: در دو ماه آینده با همکاری شبکه‌های تلفن همراه، ایرانسل و رایتل، رومینگ ملی در کشور ایجاد می‌شود تا بتوان از این ناحیه خدمات بهتری به مشتریان ارایه کرد.

براری افزود: با اجرای رومینگ ملی تمام نقاط کشور زیر پوشش شبکه رایتل قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند از خدمات این شبکه ارتباطات تصویری نیز بهره مند شوند.

به گفته وی اکنون تنها مراکز استان‌های کشور از شبکه رایتل برخوردارند و سایر نقاط کشور از پوشش این شبکه محروم هستند.

اینترنت ارزان و پرسرعت برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزارت ارتباطات طرح کاهش ۳۵ درصدی نرخ اینترنت پرسرعت را برای شرکت‌های توزیع خدمات اینترنتی اجرایی کرده و کاربران نیز از این ارزانی بهره‌مند می‌شوند.

براری اظهار کرد: برای سایر کاربران نیز کاهش ۲۰ درصدی قیمت اینترنت پرسرعت در حال اجراست تا کاربران بتوانند از خدمات ارتباطی بیشتری بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات به دنبال ایجاد زمینه‌ای برای کاهش بیشتر قیمت اینترنت برای واحدهای دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز فرهنگی است.

تشکیل کارگروه بررسی کیفیت اینترنت در استان‌ها
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر ارتباطات از تشکیل کارگروه بررسی کیفیت اینترنت در استان‌ها با حضور مدیران کل مخابرات، فناوری اطلاعات، استانداری، شرکت داده‌های مخابراتی و ناظران وزارت ارتباطات خبر داد.

مرتضی براری اظهار کرد: این کارگروه‌ها کیفیت سرعت اینترنت را در استان‌ها بررسی کرده و نتایج را به وزارت ارتباطات گزارش می‌دهند تا بتوان برای افزایش سرعت اینترنت در کشور تصمیم کلی گرفت.

افزایش دو برابری پنهای باند اینترنت در کشور
براری افزود: پهنای باند اینترنت در کشور با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از ۷۰ مگ به ۱۴۰ مگ رسیده و ما برای افزایش پهنای باند اینترنت در کشور مشکلی نداریم.

وی اضافه کرد: کاربرانی که به دنبال افزایش پهنای باند هستند باید با پرداخت هزینه پهنای باند به شرکت‌های خدمات‌رسان از این امکانات استفاده کنند.


نرخ‌جدید مکالمات شهری و بین‌شهری موبایل
اقتصاد آنلاین ایران/ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات تغییر صورتحساب مشترکان موبایل را پس از اجرای مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشریح کرد.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: با اجرای مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اعمال تعرفه‌های جدید تلفن همراه از ابتدای اردیبهشت سال جاری، سوالات مختلفی درباره نحوه محاسبه تعرفه‌ها برای مشترکان تلفن همراه پیش آمده است. این اطلاعیه به منظور شفاف‌سازی ابعاد مختلف اجرای مصوبه کمیسیون و نحوه محاسبه تعرفه‌ها منتشر می‌شود.

در مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه مکالمات تلفن‌همراه داخل شبکه‌ای برای سیم‌کارت‌های دائمی به صورت یکنواخت (flat) و بین 499 ریال و حداکثر 599 ریال تعیین شده است. در این مصوبه تعرفه شهری و بین‌شهری و هزینه جابجائی موجود که برای مشترکان تلفن همراه شرکت مخابرات ایران (همراه اول) اعمال می‌شد، حذف شد.

بر مبنای این مصوبه، شرکت مخابرات ایران تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای تلفن‌همراه و همچنین تعرفه یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه به سمت شبکه تلفن ثابت مخابرات ایران را، برای سیم‌کارت‌های دائمی 570 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری 670 ریال تعیین کرد که این تعرفه‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه برای مشترکان اعمال شده است.

شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل برغم ابلاغ مصوبه کمیسیون، تعرفه‌های خود را تغییر نداده و برای سیم‌کارت‌های دائمی تعرفه 499 ریال و برای سیم‌کارت‌های اعتباری تعرفه 620 ریال را برای مشترکان خود اعمال می‌کند.

2309273 922

در این مصوبه تعرفه پیامک بدون تغییر باقی مانده و تعرفه بین شبکه‌ای کماکان بدون تغییر و برای سیم‌کارت دائمی 625 ریال و برای سیم‌کارت اعتباری حداکثر 937 ریال است. براین اساس با اجرای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برای مشترکان همراه اول یکی از حالتهای زیر اتفاق می‌افتد:
۱- آن دسته از مشترکان همراه اول که فقط مکالمه شهری داشته و جابجائی و مکالمه بین شبکه‌ای با سایر اپراتورها هم نداشته باشند، در صورتی که دقایق مکالمه در یک دوره دو ماهه زمانی با دوره قبلی بدون تغییر مانده باشد، صورتحساب آنان حداکثر 27 درصد افزایش یافته است.

۲- در بدترین حالت آن دسته از مشترکان همراه اول که علاوه بر مکالمه شهری، مکالمه بین‌شهری و جابجائی هم داشته‌اند، در صورتی که دقایق مکالمه در یک دوره دو ماهه زمانی با دوره قبلی بدون تغییر مانده باشد، صورتحساب آنان کاهش چشمگیر تا 30 درصد هم داشته است.

​بر همین اساس در شرایط رقابتی مشترکان می‌توانند با مقایسه کیفیت، تنوع و تعرفه خدمات اپراتور مناسب را انتخاب کنند.


چین همکاری‌های سایبری با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد
تسنیم/ چین پس از محکوم شدن ۵ هکر ارتش این کشور به جرم جاسوسی سایبری در آمریکا، همکاری‌های خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد دولت آمریکا قوانین بین‌المللی را زیر پا می گذارد و با اتهامات ساختگی خود باعث شده تا روابط چین و آمریکا در معرض خطر قرار گیرد.

این بیانیه افزوده است همکاری های سایبری چین با آمریکا  پس از محکوم شدن پنج هکر ارتش این کشور به جرم جاسوسی سایبری در آمریکا به حالت تعلیق در خواهد آمد. این در حالی است که گروه های دیپلماتیک رده بالای هر دو کشور، در ماه آوریل تصمیم گرفتند تا به جنگ‌های لفظی خود در مورد فعالیت های هکری دولتی علیه یکدیگر پایان دهند.

2309272 661

وزارت خارجه چین در ادامه اعلام کرد سازمان های جاسوسی آمریکایی به طور واضح در استراق سمع و جاسوسی علیه وزارت‌ها، سازمان‌های دولتی و شهروندان چینی شرکت داشته اند.

این موضوع واکنش ایالت متحده را نیز به دنبال داشته است و در همین ارتباط جیمز کومی رئیس اف بی آی اعلام داشت که دولت چین مدت ها است به دنبال استفاده از خرابکاری‌های سایبری و بهره ‌برداری اقتصادی از این پدیده برای صنایع خود است. بیانیه دولت چین ایالت متحده را متهم به دورویی کرده و پکن را قربانی اصلی این ماجرا معرفی کرده‌ است.

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/


2243497 392

2140465 869

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا