گوناگون

رسانه ملي در ردیف مستندسازان هسته‌اي

رسانه ملي هم براي مذاكرات هسته‌اي مستند ساخت؛ «از ژنو تا وين». مستندي بر اساس اظهارات و موضع‌گيري‌هاي مقامات و كارشناسان غربي، بي‌آنكه خبري از اظهارات متقابل مقامات دولتي ايران در آن ديده شود.

به گزارش اعتماد، پيش از اين رييس سازمان صدا و سيما در دو مرحله براي برگزاري مناظره‌هاي هسته‌اي به سينه منتقدان دولت دست رد زده بود. عزت‌الله ضرغامي دليل اين كار خود را حمايت از موضع تيم مذاكره‌كننده كشورمان عنوان كرده بود. موضعي كه به نظر مي‌رسد چندان جايي در محتواي مستند «از ژنو تا وين» نداشت.

تاكيد مستند سي دقيقه‌اي صدا و سيما كه پس از اخبار ساعت 21 جمعه شب، از شبكه اول پخش شد تاكيد بر اقدامات متقابل ايران و 1+5 بعد از توافقنامه هسته‌اي بود. «از ژنو تا وين» در حقيقت روايتي بود از آنچه كه در فاصله هفت ماهه بين مذاكرات ژنو تا وين گذشت. روايتي از عقب‌نشيني دولت ايران و ادامه تحريم‌هاي امريكا. مستند سي دقيقه‌يي «از ژنو تا وين» با طرح مفاد توافقنامه ژنو در همان دقايق ابتدايي آغاز مي‌شود.

اين مستند در طرح اين مساله سراغ گزارش شبكه فارسي BBC مي‌رود. اتفاقي كه شش بار ديگر نيز در اين مستند رخ مي‌دهد. بعد از اين سازندگان مستند ياد شده اين سوال را مطرح مي‌كنند كه «آيا توافق ژنو مي‌تواند زمينه را براي توافق بعدي در مذاكرات وين آماده كند»؟

سوالي كه به نظر مي‌رسد سازندگان «از ژنو تا وين» مي‌كوشند تا جوابي منفي براي آن پيدا كنند. چه آنكه در دقايق بعديِ فيلم و با پيش كشيده شدن موضوعاتي چون بحث بازگرداندن دارايي‌هاي بلوكه شده ايران از سوي كشورهاي غربي، هيچگاه توضيحات مقامات مسوول ايراني در اين باره به مخاطب ارائه نمي‌شود و مستندسازان تنها به گزارش‌هاي شبكه فارسي BBC اكتفا مي‌كنند.

اين اتفاق، يعني استناد به سخنان مقامات و رسانه‌هاي غربي كه بارها توسط جريانات منتقد دولت در ايران، غير قابل اعتماد خوانده شده‌اند، در تمام طول سي دقيقه‌يي فيلم تكرار مي‌شود. سازندگان اين فيلم تنها سه بار سراغ اظهارنظرهاي مستقيم مقامات دولتي ايران مي‌روند؛ يك بار سخنان كوتاه رضا نجفي، سفير ايران در سازمان بين‌المللي انرژي اتمي پخش مي‌شود كه به تعهدات ايران در قبال توافق ژنو اشاره دارد. بار دوم و بعد از نشان دادن صحنه‌هايي از حضور بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سايت نطنز سخنان علي اكبر صالحي در رابطه با پلمب چشمه‌هاي راكتور اين سايت نمايش داده مي‌شود و در آخرين مورد هم جهانگيريان، رييس سازمان هواپيمايي كشور از ندادن سوخت به هواپيماهاي ايراني گلايه دارد.

با اين حال در طول همين 30 دقيقه 23 بار سخنان مقامات غربي نمايش داده مي‌شود كه 17 مورد آن مربوط به مقامات امريكايي و به‌طور مشخص سه مورد آن مربوط به رييس‌جمهوري اين كشور مي‌شود. همزمان سه بار هم از سخنان جان كري در اين فيلم استفاده مي‌شود. اما در مقابل مستندسازان هيچ لزومي بر استفاده از اظهارات و توضيحات رييس‌جمهوري يا وزير امور خارجه كشورمان درباره توافق ژنو نديده‌اند.

نكته ديگر اينكه در مستند «از ژنو تا وين» 10 بار به گزارش‌ها و تحليل‌هاي دو شبكه ماهواره‌يي فارسي زبان استناد مي‌كرد. نقطه برجسته و مورد توجه اين مستند هم خلف وعده طرف‌هاي غربي در پرداخت قسط چهار ميليارد دلاري ايران از دارايي‌هاي بلوكه شده كشورمان و توقف موقتي فعاليت نيروگاه نطنز توسط كارشناسان هسته‌اي بود. مواردي كه به زعم مستندسازان توافق نهايي بين ايران و 1+5 را در هاله‌يي از ابهام قرار داده است. مستند «از ژنو تا وين» نهايتا با پرسشي در همين زمينه به پايان مي‌رسد كه مستندسازان تلاش كرده‌اند پاسخ آن را تلويحا در 30 دقيقه گذشته اين فيلم به مخاطب بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا