گوناگون

رفع یک معضل به واسطه حضور خبرنگاران، آغاز ساماندهی فاضلاب زرینه

81201413 5761154

به گزارش خبرنگار ایرنا، زرینه با حدود دو هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و سال 81 به شهر ارتقا یافت و با افزایش تعداد ساخت و سازها در شهر و ایجاد محلات جدید اکنون ساکنان این محلات با مشکل فاضلاب که به صورت روباز در سطح کوچه ها جاری است، روبرو هستند.

اعضای شورای اسلامی و شهردار زرینه دو هفته پیش با دعوت از خبرنگاران، خواستار انعکاس مشکلات و معضلات این شهر از جمله فاضلاب روباز آن شدند که در پی رسانه ای شدن این مشکل دستگاه های ذیربط فعالیت خود را برای رفع این مشکل آغاز کرده اند.

شهر زرینه دو بافت قدیم و جدید دارد که بافت قدیم آن از نظر سیستم فاضلاب مشکلی ندارد و اما بافت جدید که بیشتر ساخت و سازها در آن صورت می گیرد با مشکل جدی نبود سیستم دفع فاضلاب روبرو است و ساکنان از وضعیت فعلی فاضلاب روباز این منطقه ناراضی هستند.

ˈحافظ و کیان دو محله جدید زرینه هستند که بیشتر ساخت و سازهای شهر در آن صورت می گیرد و با توجه به افزایش رو به افزون تعداد خانوارهای آن، مشکل فاضلاب روباز این دو محله اکنون به عنوان معضلی سلامت ساکنان آن را تهدید می کند و با گرم شدن هوا زندگی در این منطقه سخت تر می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرینه در این ارتباط با بیان اینکه مدیریت جهادی و عزم مردمی استارت حل فاضلاب زرینه را زد، گفت: اعضای شورای دور چهارم و شهردار زرینه بعد از شروع به کار، حل فاضلاب زرینه را در دستور کار خود قرار دادند و چون شروع کار در شهریور بود و احتمال اینکه نتوان تا فصل بارش به اتمام رساند فاز اجرایی این پروژه به سال 93موکول شد.

یوسف نادری، نبود اعتبار و مشکل خروجی فاضلاب به زمین های کشاورزی را از جمله مشکلات این سیستم فاضلاب دانست.

وی اظهار کرد: بعد از مراجعه خبرنگاران استان به زرینه و پوشش خبری مناسب، حل این مشکل سرعت بیشتری به خود گرفت و اعضای شورا با مذاکرات پی در پی با مدیریت آب و فاضلاب و نمایندگان مردم در مجلس و فرمانداری شهرستان دیواندره به این نتیجه رسیدند که اداره فاضلاب فقط لوله و کارهای فنی مهندسی را به عهده می گیرد و در صورت جمع کردن خودیاری می توان این پروژه رابه انجام رساند.

وی گفت: نمایندگان مردم شهرستان های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با پیگیری مکرر با مدیریت آبفای استان و مدیریت آب و فاضلاب دیواندره، تامین لوله را تضمین کردند و اعضای شورا هم با درخواست از مردم فهیم زرینه مبنی بر کمک و خودیاری برای حل مشکل، آنها نیز باتوجه به ضعف مالی وهر خانوار مبلغ شش میلیون ریال را به حساب هیات امنا واریز نمودند که جمعا مبلغ 450 میلیون ریال به حساب واریز شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرینه گفت: بعد از مطالعات مهندسی توسط آب و فاضلاب دیواندره، اعضای شورا و شهردار، قراردادی با پیمانکار به مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون ریال برای اجرای 6/3کیلومتر لوله گذاری در 14 خرداد بستند و عملیات اجرایی پروژه نیز 17خرداد آغاز شد.

وی اظهار کرد: اعضای شورا با توجه به کم بودن مبلغ خودیاری از مسوولین درخواست دارند که مبلغ باقیمانده را به مردم زرینه کمک کنند تا بتوانیم این کار شروع شده را با جدیت به اتمام برسانیم.

به گفته وی این پروژه در صورت اجرا باز هم ناقص است چون فاضلاب خروجی به داخل چمنزارهای مردم هدایت می شود و در این مرحله نیز باید آن را ساماندهی کرد.

وی به بازدید فرماندار دیواندره از محل اجرای طرح اشاره کرد و گفت: در این بازدید پیشنهاد نصب دستگاه ˈسپتیک تانکˈ به منظور تصفیه فاضلاب نیز مطرح شد و امیدواریم با تامین اعتبار آن بتوانیم این دستگاه را در محل نصب کنیم.

وی از اهتمام مسوولان استان و شهرستان دیواندره در جهت رفع مشکلات زرینه قدردانی کرد و اظهار امیدواری نمود در سایه این تلاش ها، مشکلات این شهر مرتفع شود.

رییس شورای اسلامی شهر زرینه نیز تعداد خانوارهای ساکن در دو محله حافظ و کیان که با مشکل دفع فاضلاب روبرو هستند را حدود 200 خانوار ذکر کرد و گفت: از طرف اهالی این دو شهرک 450 میلیون ریال به عنوان خودیاری برای ساماندهی سیستم فاضلاب کمک شده و انتظار داریم مابقی اعتبار را شرکت آبفا تامین کند.

محمد محمدی اعتبار مورد نیاز ساماندهی سیستم فاضلاب دو محله کیان و حافظ را در مجموع هفت میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تامین لوله هم دو میلیارد و 500 میلیون ریال نیاز است.

به گفته وی برای اجرای این طرح نیاز به سه میلیارد ریال کمک دیگر است که اعضای شورا برای کم کردن هزینه این، طرح اجرای آن را به شهرداری واگذار کردند که مبلغ یک میلیارد ریال در اجرای آن صرفه جویی می شود.

رییس شورای اسلامی شهر زرینه اظهار کرد: اکنون برای اجرای کلی این طرح نیاز به دو میلیارد ریال اعتبار داریم.

شهردار زرینه نیز در این بازدید به مشکلات زیست محیطی و بهداشتی عدم ساماندهی فاضلاب زرینه اشاره کرد و گفت: شهرداری آمادگی لازم برای ساماندهی فاضلاب شهر را در صورت پای کار آمدن شرکت آب و فاضلاب شهری دارد.

ناصح محمدخانی افزود: شهرداری از طریق ماشین آلات و نیروهای خود می تواند در کانال کشی و لوله گذاری این طرح کمک کند و بستر کار را برای شرکت آبفا فراهم نماید.

وی با اشاره به اینکه مردم ساکن در دو محله حافظ و کیان آمادگی کمک در جهت بهبود سیستم فاضلاب را اعلام کرده اند، گفت: این کمک و خودیاری نشان از همکاری خوب مردم برای رفع این معضل است و با توجه به اینکه برخی از افراد ساکن در این شهرک از لحاظ مالی در مضیقه هستند مسوولان نیز باید در جهت تسریع در ساماندهی فاضلاب این شهرک تلاش نمایند.ک/4

7346/533

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا