گوناگون

رمضان فرصتی برای خودمراقبتی

سلامت نیوز :مراقبت همه جانبه را در این ماه تجربه کنیم آیا فکر کرده اید که چرا خوردن غذا در این ماه منع نشده ولی ترتیب خوردن غذا و ساعات آن با عادت روزمره ما متفاوت است .من همیشه وقتی به این ماه مبارک فکر میکنم مبارک بودنش را در طیف وسیع عاداتی میدانم که باید ترک شوند و یا تغییر پیدا کنند تا ما بسوی تعالی جسمی و معنوی برویم.عاداتی از نظر جسمی ، روانی ، اجتماعی ، ،عاطفی و معنوی بیمارمان کرده است. جالب است شعار امسال هفته سلامت در کشورمان خود مراقبتی است و این خود مراقبتی تغییر در شیوه های زندگی است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ربابه شیخ الاسلام طی یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت : اگر چه همه متولیان بهداشت بیشتر نگاهشان برای این شعار تغییر شیوه زندگی برای کاهش بیماریهای ناواگیر مانند چاقی ،دیابت ، افزایش فشار خون و … بود ولی شیوه زندگی مجموعه رفتار هاییست که ما در طول زندگی بدون توجه به اثرات روانی ، عاطفی و اجتماعی و شاید ناخود آگاه انجام میدهیم.

آیا ما دروغ نمی گوییم ، کم فروشی نمی کنیم ، به ارباب رجوع در محل کار سرویس مناسب را میدهیم ، در رانندگی گذشت داریم ، برای یک خطای کوچک راننده جلویی، پایمان را روی گاز نمیگذاریم تا به او برسیم و با فریاد فحشی نثارش کنیم . غیبت همکاران و فامیل را در جمع خصوصی نمی کنیم آیا ما دچار حسد ورزی و چشم و هم چشمی نیستیم آیا ما مرتب مشغول قضاوت کردن دیگران نیستیم؟اگر منصفانه فکر کنیم و به اصطلاح کلاهمان را قاضی کنیم می بینیم در زندگی روز مره عادات بسیار بدی داریم که این عادات از نظر جسمی ، روانی ، اجتماعی ، ،عاطفی و معنوی بیمارمان کرده است نه تنها خودمان را گرفتار کرده بلکه اجتماعی ناسالم را نیز بوجود آورده . آیا میتوانیم امسال در این ماه مبارک الگویی برای خود مراقبتی کامل ارایه دهیم.

آیا تاکنون به این فکر کرده اید چرا یکی از شروط مهم ادیان درماه های عبادی تحمل گرسنگی و تشنگی است البته انسان بجز غذا و آب نیازهای دیگری هم دارد، ولی نیاز به خوراک و آب و تحمل رنج گرسنگی و تشنگی شاید یکی از مشکل ترین ها باشد . چرا خالق متعال ما را به این رنج فرا می خواند و فلسفه آن چیست
غذا و آب از مهمترین نیازهای انسان است . انسان بدون دسترسی به این مواد حیاتی نمی تواند به زندگی ادامه دهد

از ویژگیهای بسیار جالب انسان در زمان نبود غذا وآب احساس گرسنگی و تشنگی است که احساسی سخت و گاهی غیر قابل تحمل است و موجود زنده برای برطرف کردن آن ممکن است دست به هرکاری بزند.روز هایی که در روزه هستیم از خوردن و نوشیدن پرهیز می کنیم و مراقبیم که یادمان نرود این مراقبت معنی دار است، یاد گرفتن چگونه مراقب بودن.این یک تمرین یک ماهه است. نه تنها برای همان یک ماه، تمرینی برای همیشه مراقب بودن و کسب این مهارت که همیشه می توان و باید مراقب بود.در این ماه یاد خالقی که نعمت و لذت خوردن در گرسنگی و نوشیدن در تشنگی را به ما بخشیده همیشه با ماست؛ چون با رنج گرسنگی و تشنگی روز را سر می کنیم.

وقتی با این نیازهای اصلی مبارزه می کنیم مسلما می توانیم از تمام بدی ها نیز پرهیز کنیم. با دیگران مهربان تر رفتار کنیم. حق همسایگی را بشناسیم و مراقب باشیم ، کوچه و خیابان را کثیف و آلوده نکنیم ، به بزرگتر ها احترام بگذاریم . رفتار رانندگیمان را زیر ذره بین بگذاریم و خود را اصلاح کنیم . باور کنیم که ماه رمضان لحظاتی بسیار سازنده و درس برای تغییر عادت هاست این ماه ،یک ماه تلاش برای کسب مهارتی سخت برای تغییراست.

ماه تلاش برای تقویت اراده است که بما می آموزد از حیاتی ترین مائده های حیات بخش هم می توان برای ساعات معینی گذشت. ولی هیچوقت آنقدر که تغذیه ماه مبارک از طرف عام مورد توجه است، احتراز از سایر منافی مورد توجه نیست. هیچ کس به ما و کودکان ما نیاموخته است که تنها مراسم عبادی ماه مبارک رمضان تغییر وعده های غدایی نیست .مهارت تغییر کردن و بسوی خوبی و پاکی رفتن یکی از مهم ترین درس های این ماه مقدس است. دوری از آنچه روح ما را می آزارد مثل حسد ورزی چشم و هم چشمی های مرسوم، ،دروغ گویی،غیبت کردن ،برای کسی بد خواستن ، این ماه کسب مها رت و تغییر برای پرهیز ازتملق گویی، فریبکاری و ریا ورزی است. پیام این مبارک ماه حفاظت از جسم و بدن است.

پرهیز از سم مهلک اعتیاد و هر گونه اش و به هر شکلش و پاک خوری و تغذیه صحیح جسم و جان است و در کنار این تلاش های مثبت، تفکر به خالق هستی، درک و احترام به طبیعت ، حفظ پاکی ها: پاکی آب ، زمین ، هوا ، جنگل، احترام به افکار و عقاید دیگران، توجه به اینکه در عالم هستی به چه کار آمده ایم و به کجا می رویم، تفکر به نعمت های زیادی که اغلب از آن غفلت می کنیمدرک حالت دردناک گرسنگی خود درس بزرگی است یادمان میاورد برای آنانی که در طول سال غذای کافی ندارند و این رنج دائم آنهاست چه باید کرد یادمان میاورد که چقدر غذا ها را دور می ریزیم ، حیف و میل میکنیم یادمان میاورد وظیفه انسانی ما در قبال آنها ، تنها با دادن یک وعده غذا که در جای خود نیکو است تمام نمی شود ، ما باید به راهکارهای مبارزه با فقر و تبعیض برای برقراری عدالتی که هدف اصلی خالق بوده و هست بیندیشیم و برای عملی کردن آن در جامعه به کمک دولت و ارگانهایی که مسوولند برویم و یا خودمان دست بکار شویم .ماه مبارک رمضان ماه تغییر عادات غلط ، بد خوری ، پرخوری و بی تحرکی است.

ماهی که باید آن را با تمام سلول های بدن مان درک کنیم. ماه رمضان تغییر یک وعده غذایی از ظهر به سحر نیست، بلکه تمرینی است برای متعادل غذا خوردن، مراقب وجود خود بودن . این خودی که در تمام طول عمرمان با ماست نیاز به مراقبت همیشگی دارد تا خوب ببیند ، خوب درک کند ، درست عمل کند نه تنها در یک ماه بلکه همیشه مگر این وجود را خالق متعال به ما نبخشیده؛ چگونه و به چه حقی آزارش می دهیم برای لذت های آنی خوردن های نامناسب می بینیم که روز بروز تعداد مبتلایان به بیماری هایی مثل دیابت ، افزایش فشار خون و… بیشترمی شود چرا خودمان را از چنگال بیماریهایی که فقط به دلیل عادات نادرست بوجود می آید حفظ نمی کنیم.
اگر رقابت های ناموزونی که عده ای که به پول فراوان بدون رنج رسیده اند ترویجش میکنند ، ازدواج بجای ایجاد مهر و دوستی بین دو انسان تبدیل میشود به غول هایی مانند مهمانی های آنچنانی ، خرید سرویس ها گران ، مهریه های بسیار غیر منطقی و زوج بجای سادگی در مسیر رقابتی چنان زیر فشار میروند که یا سر از اعتیاد در میاورند یا برای پایان دادن به قروض خود راههای نابصواب را انتخاب میکنند و پایان غم انگیز در دادگاهها رقم میخورد .

بیاییم امسال ماه مبارک را با تمام سلول های بدنمان درک کنیم و در تمرین بزرگ و مهم تغییر کردن و کسب مهارت برای بهتر شدن برنده شویم . همانطور که چاقی خود نشان این است که متعادل نخورده ایم ، خشم نشان اینست که درست رفتار نمی کنیم حسادت نشان اینست که به داشته های خود قانع نیستیم و در مجموع درک نعمت نکرده ایم و بدن خود را در معرض خطر بیماری قرار داده ایم .پرخاش و بی حرمتی به دیگران یعنی نتوانسته ایم تمرین این ماه را درست انجام دهیم . اگر حقی را زیر پا گذاشتیم و برای کسب موقعیتی با تملق گویی روحمان را حقیر کردیم یعنی شاگرد خوبی نبوده ایم و ماه مبارکمان را به ظاهر سپری کرده ایم و مهارت لازم را برای بهتر بودن، بهتر اندیشیدن و بهتر فکر کردن که اصلی ترین پیام این ماه است نیاموخته ایم.

به در گاه خداوند دعا کنیم که بندگانی باشیم که با درک راز هستی برای خودمان و جهانی که در آن زندگی می کنیم در این ماه مهارت لازم برای تغییر بسوی خوبی را فرا گیریم تا لایق بهترین ها شویم.ان الله لا یغـیر مـا بـقـوم حـتـی یغـیروا ما بانفسهم … ( بیگمان خداوند آنچه قومی دارند دگرگون نکند , مگر آنکه آنچه در دلهایشان دارند دگرگون کنند ).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا