گوناگون

رونق به بورس بازگشت

2394990 504به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، برگزاری نشست مشترک مدیران بورسی با چهار وزیر اقتصادی کابینه در روزهای گذشته و نیز برگزاری جلسه نمایندگان مجلس با وزیر اقتصاد و نیز رییس سازمان بورس در هفته آینده برای بررسی افت قیمت‌ها، خبرهای مثبتی بود که در این اوضاع نابه سامان به کمک بورس آمد و موجب بازگشت شاخص به مدار صعودی شد.

علاوه بر این آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین و احتمال امضای تفاهم نامه موجب شده است تا جو مثبتی در بورس تهران حاکم شده و اندکی از ریزش قیمت‌ها جلوگیری شود.به طوری که در معاملات اخرین روز هفته دماسنج بازار سرمایه رشد 453 واحدی را تجربه کرد و به کانال 70 هزار و 876 واحد رسید.

بر این اساس تالار شیشه ای که در روزهای ابتدایی هفته به رکودی عمیق فرو رفته بود و نگرانی شدیدی را در بین فعالان و مسئولان ایجاد کرده بود،در بازار امروز به مدار صعودی برگشت و اندکی امیدواری نسبت به آینده و حمایت از این بازار در بین سهامداران تقویت شد به طوری که در بازار چهارشنبه اکثر سهام شرکتها رشد کرده و مجددا صف های خرید در بورس تهران پدیدار شد.

همچنین در بازار چهارشنبه صف خرید برای شرکت پالایشگاه بندرعباس تشکیل شد و این شرکت به همراه نفت و گاز پارسیان، تاپیکو، مپنا، غدیر، ایران خودرو، بانک ملت، سایپا، توسعه معادن روی، نفت سپاهان، مخابرات، بانک سینا و صادرات بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشتند.در مقابل شرکت‌های گل گهر، نیروترانس، بانک اقتصاد نوین و ملی مس با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.

بر این اساس در بازارچهارشنبه صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو و بانک از صنایع تاثیر گذار بر شاخص بورس بودند به طوری که صنعت استخراج کانه‌های فلزی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس گذاشت.علاوه بر این در تالار شیشه‌ای روز چهارشنبه شرکت‌های توسعه معادن و فلزات،ایران خودرو، مپنا و پالایشگاه بندرعباس از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند.

در بازار چهارشنبه برخلاف روزهای گذشته میزان خرید و فروش در بین حقیقی‌ها وحقوقی‌ها متعادل بود به طوری که حقیقی‌ها به صنایعی همچون کک و سوخت هسته‌ای، خودرو، محصولات شیمیایی و سایر واسطه‌گری های مالی جذب شدند.

همچنین سهامداران حقیقی 246 هزار و 532 میلیون سهم خریداری کرده و 588 هزار و 837 میلیون سهم فروختند، اما در مقابل سهامداران حقوقی نسبت به خریداری سهام شرکتها اقدام کردند به طوری که در معاملات چهارشنبه این سهامداران 596 هزار و 884 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل تنها 254 هزار و 588 میلیون سهم فروختند.

در مجموع در بازار مثبت روز چهارشنبه حجم معاملات افزایش کرد و بیش از 782 میلیون سهم به ارزش 142 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز به 335 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا